SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of inorganic chemistry - MDPSCH002
Title: Didaktika anorganické chemie
Czech title: Didaktika anorganické chemie
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:12/12, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
Annotation - Czech
Smyslem uvedených přednášek a cvičení je osvojení didaktických dovedností, které budoucím učitelům umožňují efektivně řídit proces osvojování učiva chemie.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM nebo Meet.

Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Literature - Czech

-  https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/teply1/vyuka-1

-  Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2009

-  Skalková, J. Obecná didaktika, Grada, Praha, 2006

-  Hříbková, L. Nadání a nadaní, Grada, Praha, 2009

-  Flemr, V., Holečková, E. Úlohy z názvosloví a chemických výpočtů v anorganické chemie, VŠCHT, Praha, 1997 (nebo jakékoli jiné názvosloví)

-  Lukeš, I., Mička, Z. Anorganická chemie II, 1998

-  http://pf.ujep.cz/obecna-didaktika/

- Janoušková, S., Kukal, P. Znamení ďábla, Computer Press, 2006

- Ginnis, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele, Edulab, 2017

- Vohlídal, Julák, Štulík Chemické a analytické tabulky, Grada, 1999

Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (10.02.2020)
Requirements to the exam -

Credit:

  • Successful completion of at least four of five interim tests (min. 60% score/test) (online or in-person as appropriate)
  • Completion of all Moodle assignments
  • Creating your own test, trying it out in practice and reflecting on it (online or in person, depending on the situation)

Exam:

  • Presentation on a selected topic + output (online or in person, depending on the current situation)
  • Oral in the scope of lectures and exercises + selected passages of recommended literature (online or in person according to the current situation)
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Syllabus - Czech
  1. úvod, požadavky, pravidla prezentace, cíle afektivní a psychomotorické

  2. RVP, ŠVP, vyhodnocení DÚ (problémy školství)

  3. tematické plány - vyhodnocení DÚ

  4. didaktické prostředky, pomůcky

  5. didaktické prostředky - metody a formy

  6. didaktické prostředky - metody a formy, IBSE úvod

  7. bezpečnost práce v chemické laboratoři, chemický pokus ve výuce chemie

  8. distanční výuka, e-learning

  9. diferenciace výuky, nadání 

  10. hospitace a rozbory, zvané přednášky/workshopy

Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (27.09.2020)
Learning outcomes -

Learning outcomes:

  • The student will list the basic rules of presentation, including distance learning and e-learning requirements.
  • The student will identify specific affective and psychomotor goals that relate to chemistry instruction and hands-on lab activities.
  • The student will list the types and explain the importance of didactic tools and methods that promote effective learning, including IBSE (Inquiry-Based Science Education).
  • The student will describe the principles of safety in the chemistry laboratory and conduct a chemistry experiment in the chemistry classroom.
  • The student will apply methods of differentiating instruction for gifted students and analyze their impact on the learning process.
  • The student demonstrates the ability to analyze and evaluate homework assignments.
  • The student proposes innovative didactic means and aids to make teaching more effective.
  • The student evaluates the positives and negatives of different assessment methods in school practice.
  • The student will design and debug a test/written evaluation of knowledge.
  • The student will discuss the benefits of hospitalization and analysis in invited lectures and workshops.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html