The seminar focuses on the practical use of demographic knowledge and its application to examples based on real-life data. In the theoretical sessions of the course, students will learn the principles of project preparation, management and monitoring. In the practical classes, they will then receive a specific assignment, form research teams, plan the solution of the assignment, divide roles and carry out the research together under the guidance of a selected lecturer or lecturers until the presentation of the results. During the project assignment, students will work independently with the possibility to consult online the sub-steps with the teachers, either directly during the scheduled class time or by prior arrangement at another time.
In the case of online tutorials:
If it is not possible to hold the tutorial in person, the online tutorial will take place according to the scheduled tutorial via Google Meet or MS Teams (the link to the tutorial will always be sent to students via SIS before the tutorial). Students will have access to a lot of supporting materials, mainly in the form of electronic files and links to some websites related to the discussed material and the project.
Last update: Šídlo Luděk, doc. RNDr., Ph.D. (18.09.2022)
Seminář je zaměřen na praktické využití demografických poznatků a jejich aplikaci na příkladech, vycházejících z dat reálné praxe. V teoretických hodinách kurzu se studenti seznámí s principy přípravy, řízení a monitoringu projektů. V praktických hodinách následně obdrží konkrétní zadání, vytvoří výzkumné týmy, naplánují řešení zadání, rozdělí si role a výzkum pod vedením vybraného vyučujícího či vyučujících společně realizují až do fáze prezentace výsledků. V průběhu řešení projektového úkolu budou studenti pracovat samostatně s možností konzultovat online dílčí kroky s vyučujícími, a to buď přímo v době rozvrhované výuky nebo po předchozí domluvě v jiný čas.
V případě online výuky:
Pokud nebude možné uskutečnit výuku prezenčně, online výuka bude probíhat dle rozvrhované výuky prostřednictvím Google Meet či MS Teams (odkaz na výuku bude studentům vždy před výukou rozeslán přes SIS). Studenti budou mít přístup k mnoha podkladovým materiálům, především ve formě elektronických souborů a odkazů na některé www stránky týkající se probírané látky a řešeného projektu.
Výuka v ZS 2022/2023 začíná ve čtvrtek 6. 10. 2022.
Last update: Šídlo Luděk, doc. RNDr., Ph.D. (18.09.2022)
Literature -
Compulsory literature:
Pokorná, G.: (2008): Projekty – jejich tvorba a řízení. Univerzita Palackého: Olomouc. Dostupné z: http://esfmoduly.upol.cz/publikace/projekty.pdf
Bester, A. (2012): Results-Based Management in the United Nations Development System: Progress and Challenges. Final report. Dostupné z: http://esfmoduly.upol.cz/publikace/projekty.pdf
Recommended literature:
Other literature according to the specific focus of applied research projects.
Last update: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (23.12.2019)
Povinná literatura:
Pokorná, G.: (2008): Projekty - jejich tvorba a řízení. Univerzita Palackého: Olomouc. Dostupné z: http://esfmoduly.upol.cz/publikace/projekty.pdf
Bester, A. (2012): Results-Based Management in the United Nations Development System: Progress and Challenges. Final report. Dostupné z: http://esfmoduly.upol.cz/publikace/projekty.pdf
Doporučená literatura:
Další literatura dle konkrétního zaměření řešených projektů aplikovaného výzkumu.
Last update: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (23.12.2019)
Requirements to the exam
Credit requirements: regular participation in the online lessons, active approach to the project, participation in the final presentation.
Last update: Šídlo Luděk, doc. RNDr., Ph.D. (20.09.2020)
Syllabus -
Sylabus is available in Czech.
Last update: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (28.10.2019)
Sylabus:
1. Úvod do kurzu, zadání projektu, specifikace datových souboru, výběr vhodných metod, studijní literatura a další podklady
2.–9. Realizace projektu aplikovaného výzkumu, konzultace
10. Řízení projektů I: zadání, smluvní ukotvení a příprava projektu – projektový dokument a jeho základní součásti (shrnutí projektu, popis výchozího stavu, analýza problému, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu).
11. Řízení projektů II: projektový dokument a jeho základní součásti (pokračování – postup realizace a plán monitoringu (tabulka výstupů a aktivit, rozpočet a kalendář aktivit), faktory kvality a udržitelnosti výsledků projektu, analýza rizik a předpokladů); prezentace výsledků, předání výstupů a vypořádání dalších vzájemných závazků.
12. Prezentace finálních výsledků řešení projektu
Pro výuku budou využity především projekty realizované vyučujícími:
A. Uplatnění demografických poznatků a metod při tvorbě podkladů pro rozhodování o reformě důchodového systému.
B. Zdravotní péče, její poskytování, čerpání a dostupnost s ohledem na geodemografické charakteristiky obyvatelstva i poskytovatelů zdravotnických služeb.
C. Aplikace demografických metod v oblasti analýzy a prognózování výkonů vzdělávací soustavy.
D. Analýza regionálních rozdílů ve vývoji reprodukce obyvatelstva v České republice.
Témata projektů se mohou měnit v důsledku poptávky po řešení aktuálních společenských problémů.
Last update: Šídlo Luděk, doc. RNDr., Ph.D. (18.09.2022)
Entry requirements -
The course is a follow-up to the course Seminar to Applied Demography I.
Last update: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (28.10.2019)
Předmět navazuje na předmět Seminář k aplikované demografii I.
Last update: Janáková Kuprová Barbora, RNDr., Ph.D. (28.10.2019)