Last update: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (23.10.2019)
Annotation
Didactics of Organic Chemistry
Lectures:
Logical approach to secondary organic chemistry is encouraged with the emphasis on the relationship between general chemistry and inorganic chemistry and on the background material necessary for understanding organic chemistry.
The seminars of organic chemistry didactics follow the same name lectures. Preparing on the teacher´s practice in high school. Activity in time and thematic plans according to standards and programmes in subject matter of organic chemistry and biochemistry on the high school. Preparing the model examples, experiments, problems and tests for particular lessons. Discuss at practical phenomenon from organic chemistry and biochemistry and theirs application in usual live. Application of subject scopes: organic compounds, theirs structure and reactions; hydrocarbons and derivates of hydrocarbons, heterocycles, chemical industry, raw materials, chemistry around us.
Last update: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Název předmětu: Didaktika organické chemie (kód C280P06)
Forma předmětu: přednáška Vyučující: Doc.RNDr. Helena Klímová, CSc.
Přednáška je zaměřena na objasňování problematických témat středoškolské organické chemie s důrazem na vztah organické chemie s chemií obecnou a anorganickou a s biochemií.
Doporučená literatura:
učebnice chemie pro gymnázia a střední školy;
odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (Karolinum, 1997), Pacák, J.: Reakce organických sloučenin (Karolinum, 2006), McMurry, J.: Organická chemie (2007), Průvodce názvoslovím organických sloučenin podle IUPAC (Academia,2000).
Forma předmětu: seminář
Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Anotace: Účelem seminářů z didaktiky organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole.
Seminář je veden formou semestrálního projektu: v ukázkových výstupech skupinky studentů předkládají svým kolegům vlastní vytvořené náměty vhodných didaktických prostředků. Prezentují se modelové příklady s využitím učebních úloh, testů, kvízů, her, problémových příkladů a chemických pokusů (ve funkci motivační, problémové nebo ověřovací), které slouží k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka.
Doporučená literatura: RVP ZV, RVP G, RVP SOV.
Šulcová, R., Pisková, D.: Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy (2008). Praha: UK PřF.
Doporučené webové portály.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Doporučené studijní materiály:
Rámcové vzdělávací programy, Katalog požadavků zkoušek k maturitě - chemie,
současné učebnice chemie pro gymnázia a střední školy
Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, 1999.
Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii, 2003.
McMurry, J.: Organická chemie, VUT Brno - VUTIUM a VŠCHT Praha, 2007.
Doporučená cizojazyčná literatura:
Stryer, Lubert: Biochemistry, W.H. Freeman and company, San Francisco 1975.
Neckers, Douglas C., Doyle, Michael P.: Organic chemistry, John Wiley and Sons, Inc., USA 1977
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Zápočet za seminář: 80% prezennční účast na seminářích odevzdání vytvořených návrhů časových a tematických plánů po skupinách prezentace vytvořeného elektronického vzdělávacího prostředku pro výuku organické chemie na SŠ - jednotlivě i po skupinách úspěšné splnění závěrečného písemného testu
Zkouška: podmínkou konání zkoušky je úspěšné složení zápočtu za semináře
kombinovaná: písemná část: úspěšné splnění průběžných testů a závěrečného testu ze středoškolské organické chemie
ústní část: domácí zadání: vypracování přípravy na 1 vyučovací hodinu (student sám volí téma) podle pokynů vyučující a následná konzultace vypracovaných materiálů a jejich hodnocení z hlediska odborného a didaktického
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (23.10.2019)
Annotation
Lectures:
Logical approach to secondary organic chemistry is encouraged with the emphasis on the relationship between general chemistry and inorganic chemistry and on the background material necessary for understanding organic chemistry.
The seminars of organic chemistry didactics follow the same name lectures. Preparing on the teacher´s practice in high school. Activity in time and thematic plans according to standards and programmes in subject matter of organic chemistry and biochemistry on the high school. Preparing the model examples, experiments, problems and tests for particular lessons. Discuss at practical phenomenon from organic chemistry and biochemistry and theirs application in usual live. Application of subject scopes: organic compounds, theirs structure and reactions; hydrocarbons and derivates of hydrocarbons, heterocycles, chemical industry, raw materials, chemistry around us.
McMurry, J.: Organic Chemistry. Brooksúcole, pacific Grove 1992
Pacák, J.: Poznáváme organickou chemii, SNTL Praha 1998
Kyriacou, Ch.: Essential Teaching Skills, Simon and Schuster Education, Hemel Hepstead 1991
Last update: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Název předmětu: Didaktika organické chemie (kód C280P06)
Forma předmětu: přednáška
Vyučující: Doc. RNDr. Helena Klímová, CSc.
Předmět je zaměřen na objasňování problematických témat středoškolské organické chemie s důrazem na vztah organické chemie s chemií obecnou a anorganickou.
Forma předmětu: seminář
Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Anotace: Semináře z didaktiky organické chemie jsou organizovány projektovou formou. Účelem je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole. Proto jsou studenti připravováni na vytváření plánů výukových celků dle požadavků současných RVP a požadavků na učivo organické chemie na gymnáziu, rozpracovávaných až po přípravu jednotlivých vyučovacích hodin. V ukázkových výstupech studenti skupinově prezentují zpracování vybraných témat na modelových příkladech s využitím učebních úloh, testů, kvízů, problémových příkladů a chemických pokusů prostřednictvím elektronických médií. Prezentace slouží též k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka.
Obsah zahrnuje následující tematické okruhy:
Organické sloučeniny - jejich struktura a reakce(úvod do organické chemie, složení, třídění sloučenin uhlíku, vzorce a názvosloví, modely, struktura a izomerie, reakce org. sloučenin, přírodní zdroje).
Uhlovodíky(alkany a cykloalkany, alkeny a alkadieny, alkiny, areny).
Deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, kyslíkaté deriváty - alkoholy a fenoly, ethery, aldehydy a ketony, karboxylové kyseliny, jejich funkční a substituční deriváty, dusíkaté deriváty, org. sloučeniny síry, fosforu, křemíku, organokovové sloučeniny.
Heterocyklické sloučeniny.
Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství).
Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství)
Úvod do biochemie (aminokyseliny, bílkoviny, sacharidy, lipidy nukleové kyseliny, enzymy, biochemické děje a živé systémy).
Doporučená literatura: Učebnice chemie pro gymnázia a střední školy, webové odkazy.