SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School practice I - MC280C18J
Title: Pedagogická praxe z chemie I (plná)
Czech title: Pedagogická praxe z chemie I (plná)
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 10
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Extent per academic year: 3 [weeks]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí především vlastní pedagogickou činnost. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení.
Studenti během třech týdnů až měsíce absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe obvykle probíhá u více fakultních učitelů, kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a tedy naplňování Národního kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. U studentů učitelství chemie v plném studijním plánu je kladen větší důraz na laboratorní praxi, a tudíž v rámci praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia (maior a minor).

Studenti učitelských programů i fakultní/provázející učitelé pro evidenci praxí využívají SIS4.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
Literature - Czech

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KRATOCHVÍLOVÁ, J., SVOJANOVSKÝ, P. a kol (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství.  https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1624/4457/2185-2/0#preview

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ 

MŠMT (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf 

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogická praxe zahrnuje celkem 30 vyučovacích hodin, z toho alespoň 4 hodiny laboratorního cvičení a cca 3-5 náslechů.

Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH. Zároveň předloží vyplněné formuláře Seznam hospitací a odučených hodin, a vlastní hodnocení/esej - hodnocení pedagogické praxe studentem. Pedagogická praxe z chemie se koná na (víceletých) gymnáziích a středních školách.

Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

• účast na instruktážní schůzce (před praxemi)

• odevzdání formuláře A, B, C

• hospitace předepsaného počtu hodin: 3-5 vyučovacích hodin

• odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole

• odučení předepsaného počtu hodin: cca 22 vyučovacích hodin a 2-3 laboratorní cvičení (á 2 VH)

• odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (na CD nebo poslaných elektronicky) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky) ke kontrole

• zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe): rozsah cca 1/2 A4; účast na hromadné i individuální reflexi pedagogické praxe

 • sebehodnocení dle Standardu kvality kompetencí (MUNI 2020) a Kompetenčního rámce (MŠMT 2023)

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
Syllabus - Czech

Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, které proběhne distanční formou, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec několika setkání po absolvování praxe (organizační, hromadné reflexní, individuální reflexní).

Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Nadto, na úvodní hodině bude studentům znovu sděleno a ukázáno, kde tyto materiály lze sehnat.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti před a po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání před praxemi slouží ke shrnutí formálních požadavků a diskusi nad možnostmi pedagogické praxe (zvláště metody a formy výuky). Další setkání před praxemi zahrnuje představení a ukázku práce se Standardem kvality kompetencí učitele (MUNI 2020) a Kompetenčním rámcem (MŠMT 2023). Setkání po praxích sestává z hromadné a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie.
Studenti určí cíle a organizační formy pozorovaných hodin.
Studenti popíší různé vyučovací metody pozorované v hodinách chemie.
Studenti vysvětlí význam cílů vyučovací hodiny při usměrňování činností ve třídě.
Studenti předvedou, jak při plánování vlastní vyučovací hodiny uplatní konkrétní vyučovací strategii pozorovanou v hodině.
Studenti získají zpětnou vazbu od provázejícího učitele, aby mohli zlepšit svou analýzu vyučovací hodiny.
Studenti porovnají různé výukové přístupy používané učiteli fakulty a diskutují o jejich účinnosti.
Studenti analyzují zapojení studentů během výuky a identifikují faktory, které přispívají k úspěšnému průběhu výuky.
Studenti hodnotí efektivitu vyučovací hodiny na základě účasti studentů a dosažení výukových cílů.
Studenti zdůvodní své hodnocení vyučovacích postupů odkazem na konkrétní pozorování a vzdělávací teorie.
Studenti navrhnou komplexní plán vyučovací hodiny, který zahrnuje účinné strategie získané na základě pozorování.
Studenti vytvoří inovativní výukové materiály, které zlepší porozumění složitým chemickým konceptům ze strany studentů.

Studenti plánují osobní rozvojový cíl v rámci výstupové pedagogické praxe.

Studenti interpretují Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, 2023), hodnotí jednotlivé oblasti KRAU ve vztahu k vlastním rozvíjejícím se kompetencím.

Studenti používají Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (MUNI, 2020), vybírají témata, ve kterých se chtějí během praxe zlepšit. Systematicky sledují svůj průběh praxe s ohledem na stanovený cíl progresu.

Studenti kooperují s provázejícím učitelem, respektují dohodnutá pravidla pedagogických praxí.

Studenti připravují schemata hodit na chystanou vyučovací jednotku.

Studenti reflektují s provázejícím učitelem odučené hodiny.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
Entry requirements - Czech

Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I (plná)je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie.
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte v SIS přihlášku k předmětu.

Informace o agendě pedagogických praxí a postup při přihlašování k předmětu je na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace 


1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace 
2. Praxe z chemie probíhá na (ZŠ), gymnáziích a středních školách. Studenti odučí 22 vyučovacích hodin (VH), 4-6 hodiny laboratorních prací (LP) z chemie. Požadovaný počet náslechů je alespoň 3 z chemie, minimálně v těch třídách, kde bude student mít praxi.
Pro vlastní praxi je ideální, může-li vám fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny např. ve dvou až třech třídách různých ročníků po celou dobu praxe (pro dvouobor 4 týdny celkem, i s druhým oborem), abyste měli možnost každou třídu poznat, vyzkoušet si své pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost svého působení. 
3. Ve škole jsou studenti každý den, kdy vyučují, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se připravují na vyučování, učí, hospitují, seznamují se s chodem školy a plní další mimovyučovací povinnosti podle pokynů učitele. Není přípustné, aby se student dostavil na vyučování 5 minut před začátkem VH. 
4. Ve škole se studenti představí nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledají FU a hlasí se u vedení školy (návštěvu vedení školy prodiskutuje student s fakultním/provázejícím učitelem). V den nástupu na praxi se student dostaví do školy s dostatečným časovým předstihem. 
5. Rozvrh vyučovaných hodin nahraje student do SIS4 a učebn nejpozději třetí den praxe. Pokud student nedodá rozvrh do tří dnů od první hodiny strávené na škole, nebude se výuka od 4. dne počítat. 
Do rozvrhu student uvede čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná.
JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Stratilové Urválkové. Pokud nebude student ve škole v době, kdy jste měl podle rozvrhu vyučovat, nebude se výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 
6. Hospitované a odučené hodiny se zaznamenávají do Seznamu hodin. Student si zapisuje záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. 
7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracuje student včas, aby ji do domluveného času s provázejícm učitelem jemu zaslal na email a učitel pak potvrdil, že s ní byl seznámen. Během reflexí vyučovaných hodin diskutuje učitel se studentem splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Hodnocení hodiny zaznamená provázející učitel na konec přípravy.
8. Po ukončení praxe na škole vyplní provzející učitel závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta. 
9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 
10. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s učitelem).

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html