|
|
|
||
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí především vlastní pedagogickou činnost. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení. Studenti během třech týdnů až měsíce absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe obvykle probíhá u více fakultních učitelů, kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a tedy naplňování Národního kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. U studentů učitelství chemie v plném studijním plánu je kladen větší důraz na laboratorní praxi, a tudíž v rámci praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia (maior a minor). Studenti učitelských programů i fakultní/provázející učitelé pro evidenci praxí využívají SIS4. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
|
|
||
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o. FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika. KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál. KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. KRATOCHVÍLOVÁ, J., SVOJANOVSKÝ, P. a kol (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1624/4457/2185-2/0#preview KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál. Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ MŠMT (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s. SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
|
|
||
Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogická praxe zahrnuje celkem 30 vyučovacích hodin, z toho alespoň 4 hodiny laboratorního cvičení a cca 3-5 náslechů. Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH. Zároveň předloží vyplněné formuláře Seznam hospitací a odučených hodin, a vlastní hodnocení/esej - hodnocení pedagogické praxe studentem. Pedagogická praxe z chemie se koná na (víceletých) gymnáziích a středních školách. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu. POŽADAVKY K ZÁPOČTU • účast na instruktážní schůzce (před praxemi) • odevzdání formuláře A, B, C • hospitace předepsaného počtu hodin: 3-5 vyučovacích hodin • odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole • odučení předepsaného počtu hodin: cca 22 vyučovacích hodin a 2-3 laboratorní cvičení (á 2 VH) • odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (na CD nebo poslaných elektronicky) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky) ke kontrole • zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe): rozsah cca 1/2 A4; účast na hromadné i individuální reflexi pedagogické praxe • sebehodnocení dle Standardu kvality kompetencí (MUNI 2020) a Kompetenčního rámce (MŠMT 2023) Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
|
|
||
Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, které proběhne distanční formou, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec několika setkání po absolvování praxe (organizační, hromadné reflexní, individuální reflexní). Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky. Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Nadto, na úvodní hodině bude studentům znovu sděleno a ukázáno, kde tyto materiály lze sehnat. Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti před a po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání před praxemi slouží ke shrnutí formálních požadavků a diskusi nad možnostmi pedagogické praxe (zvláště metody a formy výuky). Další setkání před praxemi zahrnuje představení a ukázku práce se Standardem kvality kompetencí učitele (MUNI 2020) a Kompetenčním rámcem (MŠMT 2023). Setkání po praxích sestává z hromadné a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
|
|
||
Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie. Studenti plánují osobní rozvojový cíl v rámci výstupové pedagogické praxe. Studenti interpretují Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, 2023), hodnotí jednotlivé oblasti KRAU ve vztahu k vlastním rozvíjejícím se kompetencím. Studenti používají Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (MUNI, 2020), vybírají témata, ve kterých se chtějí během praxe zlepšit. Systematicky sledují svůj průběh praxe s ohledem na stanovený cíl progresu. Studenti kooperují s provázejícím učitelem, respektují dohodnutá pravidla pedagogických praxí. Studenti připravují schemata hodit na chystanou vyučovací jednotku. Studenti reflektují s provázejícím učitelem odučené hodiny. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.02.2025)
|
|
||
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I (plná)je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie. Informace o agendě pedagogických praxí a postup při přihlašování k předmětu je na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2025)
|