SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Evaluation in Biology Education - MB180P14
Title: Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy
Czech title: Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: 15
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Explanation: První setkání předmětu 16.2.2022 v 9 hodin proběhne online v prostředí Classromhttps://classroom.google.com/c/NDU1MDcwNTY4MTQw?cjc=s2i4oor
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -

The course is focused on practical training in creating, verifying and evaluating the quality of assessment tools in teaching science and biology, on the analysis of tests and other types of written expression of students, the conversion of student performance to grade x verbal evaluation and the pitfalls of teacher evaluation activities.



Last update: Čížková Věra, doc. RNDr., CSc. (30.10.2020)
Literature - Czech

I.

Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika, 2002, portál

 

 II.

Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, 2005, Grada

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů, 2008, Portál

Slavík, J. Hodnocení v současné škole, 1999, Portál

Laufková, V. Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, roč. 67, č. 2, 2017, s. 126–146

Starý, K., Laufková, V. a kol. 2016. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, 2011, MSD

Čechová B., 2009: Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků.  Praha: Portál. 120 s.

Novotná, K., & Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika, 63, (3), 355−371.

 

 III.

Hniličková, J., Josífko, N., Tuček, A.: Didaktické testy a jejich statistické zpracování, SPN n. p., Praha 1972

Hrabal V., Lustigová, Z., Valentová, L.: Testy a testování ve škole, Středisko vědeckých informací pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Praha 1992

Chráska, M.: Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999

 

IV.

Mandíková, D., Houfková, J. Čížková, V., Čtrnáctová, H., Řezníčková, D.

Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Podnázev: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce 2012, 133 s. ISBN 978-80-905370-1-9.

Hejný, M. a kol. Matematické a přírodovědné úlohy pro 1. stupeň. U

 

V.

https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_country_note.pdf

http://www.pedagogicke.info/2019/12/csi-vysledky-ceskych-zaku-v-pisa-2018.html

https://www.csicr.cz/getattachment/cz/Dokumenty/Publikace/Ulohy-pro-rozvoj-prirodovedne-gramotnosti/Ulohy_pro_rozvoj_prirodovedne_gramotnosti.pdf

https://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/VVV/VYUZITI-VYSLEDKU-VYZKUMU-PRO-PODPORU-SKOL-A-JEJICH/matem-a-prirod-ulohy-pro-1-stupen-publikace.pdf

https://www.csicr.cz/getattachment/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS/Uvolnene-testove-ulohy/Uvolnene-ulohy-z-TIMSS-2015/Publikace-k-uvolnenym-uloham-TIMSS-2015_web1.pdf

https://perpetuum.cz/2020/03/jak-zvladnout-vyuku-po-uzavreni-skol-tipy-na-online-aplikace/

 

Last update: Čížková Věra, doc. RNDr., CSc. (30.10.2020)
Requirements to the exam - Czech

Oprava, hodnocení a klasifikace písemné práce zadané v jedné třídě gymnázia.

Návrh testu pro žáky gymnázia na dané biologické téma ve variantách otevřených a uzavřených otázek.

Last update: Čížková Věra, doc. RNDr., CSc. (30.10.2020)
Syllabus - Czech

Vzhledem k současným cílům výuky, mezi které patří i snaha rozvinout kompetence učitelů pro distanční výuku, budou u jednotlivých vybraných témat naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti, jak se vyhnout zbytečným problémům.

1. Hodnocení písemného projevu žáka


2. Hodnotící nástroje, didaktické testy
Základní typy didaktických testů a jejich charakteristika
Typy testových položek


3. Plánování a konstrukce testu
Plánování - stanovení cílových kategorií
Obsahová analýza učiva
Tvorba testových položek
Konstrukce testu
Orientační ověření a úprava testu
Analýza testových položek , obtížnost položky


4. Hodnocení písemního projevu žáka 
Pořadí- prosté, percentilové
Procenta správných odpovědí
Převod výkonu na známku
Význam hodnocení pro učitele a pro žáka


5. Praktická realizace jednotlivých kroků na předložených ukázkách

6. Kontrola a rozbor samostatných prací

Last update: Čížková Věra, doc. RNDr., CSc. (30.10.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html