SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Environmental Education in the Conditions of Elementary and Second - MB180P06
Title: Ekologická výchova a vzdělávání v podmínkách ZŠ a SŠ
Czech title: Ekologická výchova a vzdělávání v podmínkách ZŠ a SŠ
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. PaedDr. Milada Švecová, CSc.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: VECIZ (03.05.2002)


The didactic elaboration of selected subject matters connected with issues of environmental care, ecology and nature protection. Analyses of curricula documents from the point of view of including aspects of ecology and environment. The use of problem/solving methods and modern organizational techniques }project education], including extracts from videos and the use of computer programmers.
Exercises in environmental education
Demonstrations of practical exercises utilizing the problem/solving methods of observation and experiment. Work with products of nature, creation of problem task and projects. Examples of field trips into conservation areas and visits of ecological centers and centers for education in ecology.



Syllabus - Czech
Last update: VECIZ (24.09.2002)

1. Zařazení EVVO ve výuce na ZŠ a SŠ

historie a současnost zařazení ekologických aspektů v kurikulárních dokumentech

2. Didaktické rozpracování vybraných tematických celků

ekologické pojmy a způsoby jejich transformace do vědomí žáků

světové ekosystémy a ekosystémy ČR

ochrana přírody, typy chráněných území

ekologické přístupy v zemědělství a vlastnictví

škodlivé biotické faktory a jejich negativní působení v souvislosti s měnícími se

podmínkami ŽP

3. Vyučovací prostředky, metody a organizační formy

náměty pro praktická cvičení s ekologickou problematikou

náměty pro komplexní exkurze s využitím lokalit v Praze a v blízkém okolí

možnosti využití chráněných území v ČR ke komplexním exkurzím

ekologické školní projekty

4. Pražská a mimopražská center ekologické výchovy a jejich úloha v EVVO

nabídka výukových programů pro školy

síť ekologických center Pavučina a jejich působení na úrovni krajů

seznámení s vybranými projekty a výukovými programy center

nabídka materiálů pro výuku poskytovaná ekologickými centry

Literatura:

Horká, H. : Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido 1996.

Kvasničková, D. : Co je udržitelný rozvoj. KEV: Praha 2001.

Kolektiv : Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Brontosaurus: Praha 1996.

Kolektiv : Ekogramotnost do škol. KEV: Praha 2002.

Máchal, A.: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek: Brno 2000.

Švecová, M. a kol. : Metodický pokyn pro předmět biologie. In. Ekogramotnost do škol,

KEV, Praha 2002.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html