Complex communication in crisis situations - MB180C48
Title: Komplexní krizová komunikace
Czech title: Komplexní krizová komunikace
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HT]
Capacity: 14
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: Formulář pro náhradníky:
Additional information: http://bit.ly/PPnahradnici
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností se zaměřením na krizové situace ve školní praxi i mimo ni. Účastníci kurzu si osvojí techniky tzv. „krizové intervence“. Studenti získají základní teoretické znalosti i praktické dovednosti v těchto technikách. Uvedené postupy lze využít jak v běžném pedagogickém prostředí, tak v krizových situacích, se kterými se lidé mohou setkat i v osobním životě.

V první části kurzu budou studenti seznámeni s obecným postupem a terminologií poskytování krizové intervence ‒ definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí a základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie).

V dalších částech kurzu budou tyto postupy prakticky procvičovány a aplikovány na konkrétních tématech krizových situací. Obecné postupy v nich budou obohaceny o specifika, která dané situace vyžadují. Kurz pokrývá široké spektrum témat - např. vývojové a tranzitorní krize, akutní stresová reakce, traumatické a posttraumatické stavy, práce s dětmi v krizi, závislosti a psychopatologie, smrt, umírání a sebevražedná problematika. Pro mnoho učitelů jsou tyto situace velmi zátěžové, neboť se s nimi doposud nemuseli setkat, či netuší, jak na ně reagovat a jakým způsobem s jednotlivými osobami komunikovat. První kontakt a řešení těchto situací by tedy měli zvládat všichni pedagogové, tedy i vyučující přírodovědných předmětů, a to obzvláště, že se jedná třídní učitele.

Součástí kurzu jsou i témata psychohygieny, význam prevence, přehled možných návazných služeb – tzv. „síť“ (krizová centra, krizové linky, občanské poradny a další zařízení) jakož i možnosti řešení např. ve školním prostředí (např. spolupráce s metodiky prevence, třídními učiteli, školními psychology).

Kurz obsahuje praktické nácviky, řešení modelových situací, diskuse o problematice a sebereflexe pokroku studentů. Tento předmět je rozšířenou verzí kapitol krizové intervence v kurzu Běžná a krizová komunikace (MB180C44), který se zaměřuje spíše na základní psychosociální rozvoj v problematice komunikace a pedagogickou komunikaci. Předmět "Komplexní krizová komunikace" je s "Běžnou a krizovou komunikací" volně propojen, je však plně samonosný a nevyžaduje předchozí absolvování zmíněného kurzu (předmět není prerekvizitou, oba předměty lze absolvovat nezávisle na sobě). Komplexní krizová komunikace má za cíl věnovat se krizovým tématům podrobněji a zejména s větším množstvím praktických nácviků.

Kód kurzu v Google Classroom pro LS 2024-25: wbrwosg
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (11.02.2025)
Literature - Czech

Kód kurzu v Google Classroom pro LS 2024-25: wbrwosg

Poznvánka do kurzu: https://classroom.google.com/c/NzQ5ODcxNTMxMzY0?cjc=wbrwosg

Základní:

  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál 1998
  • LEVINE, A., FREDERICK A. Probouzení tygra: léčení traumatu. Maitrea 2011.
  • BROŽ, F., VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence v kazuistikách. Praha. Portál 2015.


Rozšiřující:

  • ČÁP, J., MAREŠ., J. Psychologie pro učitele.
  • HOLEČEK, V. Psychologie v učitelské praxi. Grada Publishing, a. s.: 2015.
  • VYMĚTAL, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1, Praha: Grada Publishing, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2510-9
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (11.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky pro získání zápočtu:

  • zúčastní se první lekce kurzu v plném rozsahu
  • účast na výuce - max. 2 absence
  • písemné zpracování dosaženého osobního pokroku - sebereflexe - v rozsahu minimálně 3 normostran (přesné pokyny budou oznámeny na kurzu + jsou nahrány v PDF u tohoto předmětu)
  • vyřešení 1 modelové situace v rámci zápočtových lekcí
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (13.01.2025)
Syllabus - Czech

Sylabus „Komplexní krizová komunikace“ LS 2024/2025

(předběžně: středa 16:30-19:30, učebna B2P)         Vyučující: Radim Kuba

1)     Úvod do kurzu & úvod do krizové komunikace – Radim Kuba (19. 2. 2025)

Úvod do kurzu, seznámení s organizací výuky. Obecný úvod do krizové problematiky (krize jako „srážka s překážkou“). Základní charakteristika a význam krizí a vyrovnávacích strategií. Průběh krizí a jejich typologie (krize situační, tranzitorní, vývojové apod.). Pětistupňový model krizové intervence. Hlavní techniky využívané při poskytování krizové intervence – aktivní naslouchání, technika provázení, práce s emocemi, normalizace.

2)     Tranzitorní a vývojové krize, psychohygiena – Radim Kuba (26. 2. 2025)

Pokročilejší techniky z krizové intervence (ocenění klienta, katastrofický scénář, edukace apod.). Krize z očekávaných životních změn ‒ definice, význam a charakteristika tranzitorních a vývojových krizí (krizové situace spojené s předškolním a školním věkem, dospíváním, dospělostí, seniorským věkem). Duševní hygiena, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům. Tipy a triky z praxe.

3)     Trauma I: Šokové trauma ‒ akutní stresová reakce – Radim Kuba (5. 3. 2025)

Krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru ‒ trauma, stres, akutní reakce na stres. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Význam zarámování a sycení potřeb. Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi.

4)     Trauma II: Hromadná neštěstí, vývojové trauma, posttrauma, mezigenerační přenos traumatu – Radim Kuba (12. 3. 2025)

Odlišnosti hromadného zasažení krizovou situací a individuálního neštěstí. Přesah do organizace záchranných akcí a význam psychologické první pomoci. Faktory ovlivňující sílu projevu a následků traumatických situací. Vývojové trauma a význam citové vazby (teorie attachmentu). Fáze rozvoje traumatu, rozvoj posttraumatické stresové reakce a možnosti jejího rozeznání. Mezigenerační přenos traumatu.

5)     Výrazné osobnostní rysy klienta, agrese, psychopatologie – Radim Kuba (19. 3. 2025)

Práce s člověkem v krizi s ohledem na jeho projevy a výrazné osobnostní rysy (práce s agresí, s klientem vzbuzujícím silné emoce apod.). Příklady hlavních duševních obtíží – úzkosti, deprese apod.

6)     Problematika závislostí – Radim Kuba (26. 3. 2025)

Krize v kontextu psychopatologie – závislosti (osoby závislé, osoby blízké závislému). Fáze závislosti (experimentování, problémové užívání, rozvinutá závislost, v léčbě, doléčování, abstinence, případný relaps), psychické změny u člověka.

7)     Problematika smrti a umírání – Radim Kuba (2. 4. 2025)

Krize spojené se ztrátou, smrtí a umíráním. Pojetí smrti, představy o smrti. Smrt jako nedílná součást života a význam rituálů (pohřeb, truchlení). Fáze umírání (reakce šoku a fáze popření, fáze zlosti a hněvu, fáze smlouvání, fáze deprese, fáze smíření/rezignace).

8)     Sebevražedná tematika – Radim Kuba (9. 4. 2025)

Sebevražedná tematika – postoj k sebevrahům, předsudky a mýty o sebevraždách. Očekávání od smrti – impulzivnost sebevražd, bilanční sebevraždy. Ringelův presuicidální syndrom, rizikové faktory. Techniky práce s člověkem se sebevražednými myšlenkami – pojmenování sebevraždy, kompetence klienta a interventa, dohoda o odložení suicidia a plán.

9)          Specifika práce s dětmi v krizi – Radim Kuba (16. 4. 2025)

Odlišnosti poskytování krizové intervence u dětí a dospělých. Význam „normálu“ pro děti po krizové situaci, další potřeby dětí a jejich sycení. Vějíř možností vs. vlastní návrhy. Význam her a dalších aktivit vs. popisy emocí.

10)      Prevence a krizová problematika ve školním prostředí, možnosti odborné pomoci a vzdělávání, právní aspekty – Radim Kuba (23. 4. 2025)

Význam a charakteristika prevence (třídnické hodiny a další formy). Řešení krizových situací ve školním prostředí a spolupráce s odborníky v místě (školní psycholog, preventisté). Historie krizových služeb v ČR, síť odborných pracovišť, kam se lze obrátit – specializovaná odborná pracoviště (nejznámější příklady krizových služeb včetně krizových linek). Chytáky, vyprošťováky a etická dilemata v krizové komunikaci. Právní aspekty práce. Možnosti dalšího vzdělávání. Základy právních norem – ohlašovací povinnost, trestní oznámení apod.

11)      Řešení modelových situací I (zápočty) – Radim Kuba (30. 4. 2025)

12)      Řešení modelových situací II (zápočty) – Radim Kuba (7. 5. 2025)

13)      Řešení modelových situací III (zápočty) – Radim Kuba (14. 5. 2025)

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (20.12.2024)
Learning outcomes - Czech

Student:

  1. Definuje pojem krize, popisuje její průběh a typologii a vysvětluje význam krizové intervence v různých kontextech.​
  2. Vysvětluje pětistupňový model krizové intervence a aplikuje jeho jednotlivé fáze v modelových situacích.​
  3. Rozlišuje a charakterizuje různé typy krizí (situační, tranzitorní, vývojové) a navrhuje adekvátní intervenční strategie pro každou z nich.​
  4. Popisuje a praktikuje pokročilé techniky krizové intervence, jako jsou ocenění klienta, práce s katastrofickým scénářem a edukace.​
  5. Popisuje principy psychohygieny a aplikuje je pro udržení duševního zdraví v náročných situacích.
  6. Analyzuje reakce na akutní stresové situace a aplikuje vhodné postupy pro práci s traumatizovanými osobami na místě události.​
  7. Identifikuje specifika hromadných neštěstí a popisuje odlišnosti v přístupu k individuálním a kolektivním traumatickým událostem.​
  8. Vysvětluje koncept vývojového traumatu a mezigeneračního přenosu traumatu a diskutuje jejich dopad na jedince a komunitu.​
  9. Rozpoznává projevy výrazných osobnostních rysů a psychopatologických stavů (jako jsou deprese, úzkosti a závislosti) u klientů v krizi a navrhuje vhodné komunikační strategie.
  10. Popisuje fáze závislosti a diskutuje specifika práce s osobami závislými a jejich blízkými v krizových situacích.​
  11. Analyzuje problematiku smrti, umírání a truchlení a navrhuje adekvátní přístupy v komunikaci s truchlícími osobami.​
  12. Identifikuje rizikové faktory sebevražedného chování a aplikuje techniky práce s osobami se sebevražednými myšlenkami.​
  13. Charakterizuje specifika krizové intervence u dětí a navrhuje vhodné intervenční přístupy s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte.​
  14. Popisuje možnosti prevence a řešení krizových situací ve školním prostředí a identifikuje dostupné odborné služby a podpůrné sítě.​
  15. Diskutuje etická dilemata a právní aspekty spojené s krizovou intervencí, včetně ohlašovací povinnosti a spolupráce s dalšími odborníky.​
  16. Aplikuje získané znalosti a dovednosti při řešení modelových krizových situací a reflektuje vlastní postupy a rozhodnutí. 
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (21.04.2025)
Entry requirements - Czech

Důrazně doporučené je předchozí absolvování předmětů první pomoci "První pomoc ve škole - bloková MB180C25" nebo "První pomoc ve škole - terénní MB180C25T" (případně analogických kurzů v režimu CŽV organizovaných naší lektorskou skupinou, jako je např. Zdravotník zotavovacích akcí či Člen první pomoci). Na tyto kurzy výuka částečně navazuje a využívá vybrané postupy.

Předmět je primárně určen studentům učitelských oborů, neboť je z části zaměřen na zvládání krizových situacích ve školském prostředí. V případě volné kapacity jsou na předmětu vítáni i "neučitelští" studenti - prosím ale, aby nejdříve absolvovali výše uvedené kurzy.

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (13.01.2025)