SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. 
Complex communication in crisis situations - MB180C48
Title: Komplexní krizová komunikace
Czech title: Komplexní krizová komunikace
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HT]
Capacity: 14
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: Formulář pro náhradníky:
Additional information: http://bit.ly/PPnahradnici
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností se zaměřením na krizové situace ve školní praxi i mimo ni. Účastníci kurzu si osvojí techniky tzv. „krizové intervence“. Studenti získají základní teoretické znalosti i praktické dovednosti v těchto technikách. Uvedené postupy lze využít jak v běžném pedagogickém prostředí, tak v krizových situacích, se kterými se lidé mohou setkat i v osobním životě.

V první části kurzu budou studenti seznámeni s obecným postupem a terminologií poskytování krizové intervence ‒ definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí a základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie).

V dalších částech kurzu budou tyto postupy prakticky procvičovány a aplikovány na konkrétních tématech krizových situací. Obecné postupy v nich budou obohaceny o specifika, která dané situace vyžadují. Kurz pokrývá široké spektrum témat - např. vývojové a tranzitorní krize, akutní stresová reakce, traumatické a posttraumatické stavy, práce s dětmi v krizi, závislosti a psychopatologie, smrt, umírání a sebevražedná problematika. Pro mnoho učitelů jsou tyto situace velmi zátěžové, neboť se s nimi doposud nemuseli setkat, či netuší, jak na ně reagovat a jakým způsobem s jednotlivými osobami komunikovat. První kontakt a řešení těchto situací by tedy měli zvládat všichni pedagogové, tedy i vyučující přírodovědných předmětů, a to obzvláště, že se jedná třídní učitele.

Součástí kurzu jsou i témata psychohygieny, význam prevence, přehled možných návazných služeb – tzv. „síť“ (krizová centra, krizové linky, občanské poradny a další zařízení) jakož i možnosti řešení např. ve školním prostředí (např. spolupráce s metodiky prevence, třídními učiteli, školními psychology).

Kurz obsahuje praktické nácviky, řešení modelových situací, diskuse o problematice a sebereflexe pokroku studentů. Tento předmět je rozšířenou verzí kapitol krizové intervence v kurzu Běžná a krizová komunikace (MB180C44), který se zaměřuje spíše na základní psychosociální rozvoj v problematice komunikace a pedagogickou komunikaci. Předmět "Komplexní krizová komunikace" je s "Běžnou a krizovou komunikací" volně propojen, je však plně samonosný a nevyžaduje předchozí absolvování zmíněného kurzu (předmět není prerekvizitou, oba předměty lze absolvovat nezávisle na sobě). Komplexní krizová komunikace má za cíl věnovat se krizovým tématům podrobněji a zejména s větším množstvím praktických nácviků.

Kód kurzu v Google Classroom pro LS 2024-25: wbrwosg
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (11.02.2025)
Literature - Czech

Kód kurzu v Google Classroom pro LS 2024-25: wbrwosg

Poznvánka do kurzu: https://classroom.google.com/c/NzQ5ODcxNTMxMzY0?cjc=wbrwosg

Základní:

  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál 1998
  • LEVINE, A., FREDERICK A. Probouzení tygra: léčení traumatu. Maitrea 2011.
  • BROŽ, F., VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence v kazuistikách. Praha. Portál 2015.


Rozšiřující:

  • ČÁP, J., MAREŠ., J. Psychologie pro učitele.
  • HOLEČEK, V. Psychologie v učitelské praxi. Grada Publishing, a. s.: 2015.
  • VYMĚTAL, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1, Praha: Grada Publishing, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2510-9
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (11.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky pro získání zápočtu:

  • zúčastní se první lekce kurzu v plném rozsahu
  • účast na výuce - max. 2 absence
  • písemné zpracování dosaženého osobního pokroku - sebereflexe - v rozsahu minimálně 3 normostran (přesné pokyny budou oznámeny na kurzu + jsou nahrány v PDF u tohoto předmětu)
  • vyřešení 1 modelové situace v rámci zápočtových lekcí
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (13.01.2025)
Syllabus - Czech

Sylabus „Komplexní krizová komunikace“ LS 2024/2025

(předběžně: středa 16:30-19:30, učebna B2P)         Vyučující: Radim Kuba

1)     Úvod do kurzu & úvod do krizové komunikace – Radim Kuba (19. 2. 2025)

Úvod do kurzu, seznámení s organizací výuky. Obecný úvod do krizové problematiky (krize jako „srážka s překážkou“). Základní charakteristika a význam krizí a vyrovnávacích strategií. Průběh krizí a jejich typologie (krize situační, tranzitorní, vývojové apod.). Pětistupňový model krizové intervence. Hlavní techniky využívané při poskytování krizové intervence – aktivní naslouchání, technika provázení, práce s emocemi, normalizace.

2)     Tranzitorní a vývojové krize, psychohygiena – Radim Kuba (26. 2. 2025)

Pokročilejší techniky z krizové intervence (ocenění klienta, katastrofický scénář, edukace apod.). Krize z očekávaných životních změn ‒ definice, význam a charakteristika tranzitorních a vývojových krizí (krizové situace spojené s předškolním a školním věkem, dospíváním, dospělostí, seniorským věkem). Duševní hygiena, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům. Tipy a triky z praxe.

3)     Trauma I: Šokové trauma ‒ akutní stresová reakce – Radim Kuba (5. 3. 2025)

Krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru ‒ trauma, stres, akutní reakce na stres. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Význam zarámování a sycení potřeb. Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi.

4)     Trauma II: Hromadná neštěstí, vývojové trauma, posttrauma, mezigenerační přenos traumatu – Radim Kuba (12. 3. 2025)

Odlišnosti hromadného zasažení krizovou situací a individuálního neštěstí. Přesah do organizace záchranných akcí a význam psychologické první pomoci. Faktory ovlivňující sílu projevu a následků traumatických situací. Vývojové trauma a význam citové vazby (teorie attachmentu). Fáze rozvoje traumatu, rozvoj posttraumatické stresové reakce a možnosti jejího rozeznání. Mezigenerační přenos traumatu.

5)     Výrazné osobnostní rysy klienta, agrese, psychopatologie – Radim Kuba (19. 3. 2025)

Práce s člověkem v krizi s ohledem na jeho projevy a výrazné osobnostní rysy (práce s agresí, s klientem vzbuzujícím silné emoce apod.). Příklady hlavních duševních obtíží – úzkosti, deprese apod.

6)     Problematika závislostí – Radim Kuba (26. 3. 2025)

Krize v kontextu psychopatologie – závislosti (osoby závislé, osoby blízké závislému). Fáze závislosti (experimentování, problémové užívání, rozvinutá závislost, v léčbě, doléčování, abstinence, případný relaps), psychické změny u člověka.

7)     Problematika smrti a umírání – Radim Kuba (2. 4. 2025)

Krize spojené se ztrátou, smrtí a umíráním. Pojetí smrti, představy o smrti. Smrt jako nedílná součást života a význam rituálů (pohřeb, truchlení). Fáze umírání (reakce šoku a fáze popření, fáze zlosti a hněvu, fáze smlouvání, fáze deprese, fáze smíření/rezignace).

8)     Sebevražedná tematika – Radim Kuba (9. 4. 2025)

Sebevražedná tematika – postoj k sebevrahům, předsudky a mýty o sebevraždách. Očekávání od smrti – impulzivnost sebevražd, bilanční sebevraždy. Ringelův presuicidální syndrom, rizikové faktory. Techniky práce s člověkem se sebevražednými myšlenkami – pojmenování sebevraždy, kompetence klienta a interventa, dohoda o odložení suicidia a plán.

9)          Specifika práce s dětmi v krizi – Radim Kuba (16. 4. 2025)

Odlišnosti poskytování krizové intervence u dětí a dospělých. Význam „normálu“ pro děti po krizové situaci, další potřeby dětí a jejich sycení. Vějíř možností vs. vlastní návrhy. Význam her a dalších aktivit vs. popisy emocí.

10)      Prevence a krizová problematika ve školním prostředí, možnosti odborné pomoci a vzdělávání, právní aspekty – Radim Kuba (23. 4. 2025)

Význam a charakteristika prevence (třídnické hodiny a další formy). Řešení krizových situací ve školním prostředí a spolupráce s odborníky v místě (školní psycholog, preventisté). Historie krizových služeb v ČR, síť odborných pracovišť, kam se lze obrátit – specializovaná odborná pracoviště (nejznámější příklady krizových služeb včetně krizových linek). Chytáky, vyprošťováky a etická dilemata v krizové komunikaci. Právní aspekty práce. Možnosti dalšího vzdělávání. Základy právních norem – ohlašovací povinnost, trestní oznámení apod.

11)      Řešení modelových situací I (zápočty) – Radim Kuba (30. 4. 2025)

12)      Řešení modelových situací II (zápočty) – Radim Kuba (7. 5. 2025)

13)      Řešení modelových situací III (zápočty) – Radim Kuba (14. 5. 2025)

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (20.12.2024)
Learning outcomes - Czech

Student:

  1. Definuje pojem krize, popisuje její průběh a typologii a vysvětluje význam krizové intervence v různých kontextech.​
  2. Vysvětluje pětistupňový model krizové intervence a aplikuje jeho jednotlivé fáze v modelových situacích.​
  3. Rozlišuje a charakterizuje různé typy krizí (situační, tranzitorní, vývojové) a navrhuje adekvátní intervenční strategie pro každou z nich.​
  4. Popisuje a praktikuje pokročilé techniky krizové intervence, jako jsou ocenění klienta, práce s katastrofickým scénářem a edukace.​
  5. Popisuje principy psychohygieny a aplikuje je pro udržení duševního zdraví v náročných situacích.
  6. Analyzuje reakce na akutní stresové situace a aplikuje vhodné postupy pro práci s traumatizovanými osobami na místě události.​
  7. Identifikuje specifika hromadných neštěstí a popisuje odlišnosti v přístupu k individuálním a kolektivním traumatickým událostem.​
  8. Vysvětluje koncept vývojového traumatu a mezigeneračního přenosu traumatu a diskutuje jejich dopad na jedince a komunitu.​
  9. Rozpoznává projevy výrazných osobnostních rysů a psychopatologických stavů (jako jsou deprese, úzkosti a závislosti) u klientů v krizi a navrhuje vhodné komunikační strategie.
  10. Popisuje fáze závislosti a diskutuje specifika práce s osobami závislými a jejich blízkými v krizových situacích.​
  11. Analyzuje problematiku smrti, umírání a truchlení a navrhuje adekvátní přístupy v komunikaci s truchlícími osobami.​
  12. Identifikuje rizikové faktory sebevražedného chování a aplikuje techniky práce s osobami se sebevražednými myšlenkami.​
  13. Charakterizuje specifika krizové intervence u dětí a navrhuje vhodné intervenční přístupy s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte.​
  14. Popisuje možnosti prevence a řešení krizových situací ve školním prostředí a identifikuje dostupné odborné služby a podpůrné sítě.​
  15. Diskutuje etická dilemata a právní aspekty spojené s krizovou intervencí, včetně ohlašovací povinnosti a spolupráce s dalšími odborníky.​
  16. Aplikuje získané znalosti a dovednosti při řešení modelových krizových situací a reflektuje vlastní postupy a rozhodnutí. 
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (21.04.2025)
Entry requirements - Czech

Důrazně doporučené je předchozí absolvování předmětů první pomoci "První pomoc ve škole - bloková MB180C25" nebo "První pomoc ve škole - terénní MB180C25T" (případně analogických kurzů v režimu CŽV organizovaných naší lektorskou skupinou, jako je např. Zdravotník zotavovacích akcí či Člen první pomoci). Na tyto kurzy výuka částečně navazuje a využívá vybrané postupy.

Předmět je primárně určen studentům učitelských oborů, neboť je z části zaměřen na zvládání krizových situacích ve školském prostředí. V případě volné kapacity jsou na předmětu vítáni i "neučitelští" studenti - prosím ale, aby nejdříve absolvovali výše uvedené kurzy.

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (13.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html