![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
|
|
|
||
The course has only the Czech version
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (26.09.2020)
|
|
||
The course has only the Czech version Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (26.09.2020)
|
|
||
The course has only the Czech version Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (26.09.2020)
|
|
||
Sylabus „Běžná a krizová komunikace“ - ZS 2024/2025 Vyučující: Radim Kuba & Ina Rajsiglová 1) Úvod do kurzu, psychologie komunikace, priming – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (2. 10. 2024) Úvod do kurzu, seznámení organizací výuky. Základní jevy ovlivňující lidskou komunikaci, sociální percepce a kognice („podle jakých klíčů si vytváříme obraz o ostatních lidech“), atribuční tendence (např. základní atribuční chyba), intuice, priming (podvědomé ovlivnění našeho myšlení a chování). 2) Emoce a neverbální komunikace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (9. 10. 2024) Motivace, prosociální chování, sociální normy. Emoce (práce s nimi a využití pro efektivní komunikaci – techniky empatizace, validizace, normalizace). Neverbální znaky jako „mluvení beze slov“. Charakteristika a druhy nonverbálního sdělování (mimika, gestika, paralingvistika, haptika, proxemika) – zdůraznění významu sdělování pohledy a výrazu obličeje. Základní zóny prostoru (intimní, osobní, sociální, veřejná). Technika zrcadlení a aplikace při běžné i krizové komunikaci. Nácviky práce s emocemi a neverbální komunikací. Lhaní. 3) Práce v týmu a kolektivu, úhel pohledu – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (16. 10. 2024) Fungování a význam práce v týmu. Rozdíl tymu a skupiny. Struktura skupin (sociální role, pozice, status), fáze vývoje skupin (formování, bouření, soudržnost, optimální výkon, ukončení) a typologie pracovních rolí. Silné a slabé stránky pracovních rolí. Analýza a diskuse nad pracovními rolemi účastníků kurzu. Morální usuzování a význam úhlu pohledu. Praktické cvičení na týmovou spolupráci a komunikaci ve skupině. Aktivní naslouchání, povzbuzující jednání, brzdící jednání v komunikaci. 4) Konflikty a konfliktní situace, manipulace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (23. 10. 2024) Agrese a agresivita (typy agrese, příčiny agresivního chování, metody práce s agresí). Konflikty a konfliktní situace. Strategie řešení konfliktů používané účastníky kurzu a jejich výhody a nevýhody. Argumentační fauly. Manipulativní chování a jeho základní typy (např. techniky k vyhovění - „noha ve dveřích“, „dveře ve tváři“, „loudil“ a další.). 5) Psychohygiena, pedagogická komunikace – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (30. 10. 2024) Psychohygiena učitele a žáků, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům. Stresory v práci učitele, syndrom vyhoření, význam sycení potřeb. Životní hodnoty, mínění postoje, žebříček hodnot. Rozdíl sociální a pedagogické komunikace. Komunikace mezi U a Ž, vztahy mezi U a Ž, Struktura výukové komunikace: I – R – F, funkce pedagogické komunikace ve V-V procesu, její podoby a obsah, pravidla pedagogické komunikace. Čeho se vystříhat při komunikaci; bariéry v komunikaci. Prostředky pedagogické komunikace – řeč, dech, hlas. 6) Zpětná vazba v komunikaci, třídnická hodina – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (6. 11. 2024) Tipy pro efektivní komunikaci. Zásady správné zpětné vazby („sendvičová metoda“). Chyby při poskytování a přijímání zpětné vazby. Třídnické hodiny (TH) – příležitost pro třídu a U. Způsob vedení a cíle TH. Příklady aktivit do TH a jejich praktické vyzkoušení. Pravidla třídy a jak je nastavit (příklady správných a nesprávných formulací). Další doporučení, jak pracovat se třídou. 7) Komunikace s problémovým jedincem – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (13. 11. 2024) Sociální klima školní třídy; sociometrie třídy. Aktivity školy, kde se dále a v jaké podobě můžeme setkat s nekázní žáků. Specifikace možných počátků konfliktní situace. Agresor vs. oběť. Postoj a chování v konfliktních situacích – uvědomění a strategie jednání. Význam odmítnutí – sdělování „NE“, asertivita a respekt. Nácviky vybraných aktivit. 8) Kázeň vs. svoboda v komunikaci, psychohygiena – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (20. 11. 2024) Přístupy k řešení problémů – „popovídání“, „pohovor“, „ostrá výtka“ aj. Prevence a příčiny nekázně – situace, ukázky a jejich možná řešení. Způsoby řešení konfliktních situací ve škole. Otevřená a přímá komunikace, význam dialogu. Tipy z a do praxe. 9) Základy krizové intervence I – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (27. 11. 2024) Definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí (krize situační, tranzitorní, vývojové, krize spojené s psychopatologií). Základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie). Praktické nácviky vedení hovoru. 10) Základy krizové intervence II – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (4. 12. 2024) Pokročilejší techniky z krizové intervence, krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru – trauma, stres, akutní reakce na stres, post-trauma. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi. Praktické nácviky vedení hovoru. Možnosti odborné pomoci (krizová centra, krizové linky apod.). 11) Řešení modelových situací I (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (11. 12. 2024) 12) Řešení modelových situací II (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (18. 12. 2024) 13) Řešení modelových situací III (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (8. 1. 2025) Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (17.08.2025)
|
|
||
Student:
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (21.04.2025)
|