SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. 
School communication in normal and problem situations - MB180C44
Title: Běžná a krizová komunikace ve škole
Czech title: Běžná a krizová komunikace ve škole
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: 19
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: Výuka předmětu bude zahájena 2.10.2024 v prezenční formě (V7, učebna B2P). /// Formulář pro náhradníky:
Additional information: http://bit.ly/PPnahradnici
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Annotation -
The course has only the Czech version
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (26.09.2020)
Literature -

The course has only the Czech version

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (26.09.2020)
Requirements to the exam -

The course has only the Czech version

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (26.09.2020)
Syllabus - Czech

Sylabus „Běžná a krizová komunikace“ - ZS 2024/2025

Vyučující: Radim Kuba & Ina Rajsiglová

1)          Úvod do kurzu, psychologie komunikace, priming – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (2. 10. 2024)

Úvod do kurzu, seznámení organizací výuky. Základní jevy ovlivňující lidskou komunikaci, sociální percepce a kognice („podle jakých klíčů si vytváříme obraz o ostatních lidech“), atribuční tendence (např. základní atribuční chyba), intuice, priming (podvědomé ovlivnění našeho myšlení a chování).

2)          Emoce a neverbální komunikace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (9. 10. 2024)

Motivace, prosociální chování, sociální normy. Emoce (práce s nimi a využití pro efektivní komunikaci – techniky empatizace, validizace, normalizace). Neverbální znaky jako „mluvení beze slov“. Charakteristika a druhy nonverbálního sdělování (mimika, gestika, paralingvistika, haptika, proxemika) – zdůraznění významu sdělování pohledy a výrazu obličeje. Základní zóny prostoru (intimní, osobní, sociální, veřejná). Technika zrcadlení a aplikace při běžné i krizové komunikaci. Nácviky práce s emocemi a neverbální komunikací. Lhaní.

3)          Práce v týmu a kolektivu, úhel pohledu – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (16. 10. 2024)

Fungování a význam práce v týmu. Rozdíl tymu a skupiny. Struktura skupin (sociální role, pozice, status), fáze vývoje skupin (formování, bouření, soudržnost, optimální výkon, ukončení) a typologie pracovních rolí. Silné a slabé stránky pracovních rolí. Analýza a diskuse nad pracovními rolemi účastníků kurzu. Morální usuzování a význam úhlu pohledu. Praktické cvičení na týmovou spolupráci a komunikaci ve skupině. Aktivní naslouchání, povzbuzující jednání, brzdící jednání v komunikaci.

4)          Konflikty a konfliktní situace, manipulace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (23. 10. 2024)

Agrese a agresivita (typy agrese, příčiny agresivního chování, metody práce s agresí). Konflikty a konfliktní situace. Strategie řešení konfliktů používané účastníky kurzu a jejich výhody a nevýhody. Argumentační fauly. Manipulativní chování a jeho základní typy (např. techniky k vyhovění - „noha ve dveřích“, „dveře ve tváři“, „loudil“ a další.).

5)          Psychohygiena, pedagogická komunikace – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (30. 10. 2024)

Psychohygiena učitele a žáků, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům. Stresory v práci učitele, syndrom vyhoření, význam sycení potřeb. Životní hodnoty, mínění postoje, žebříček hodnot. Rozdíl sociální a pedagogické komunikace. Komunikace mezi U a Ž, vztahy mezi U a Ž, Struktura výukové komunikace: I – R – F, funkce pedagogické komunikace ve V-V procesu, její podoby a obsah, pravidla pedagogické komunikace. Čeho se vystříhat při komunikaci; bariéry v komunikaci. Prostředky pedagogické komunikace – řeč, dech, hlas.

6)          Zpětná vazba v komunikaci, třídnická hodina – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (6. 11. 2024)

Tipy pro efektivní komunikaci. Zásady správné zpětné vazby („sendvičová metoda“). Chyby při poskytování a přijímání zpětné vazby. Třídnické hodiny (TH) – příležitost pro třídu a U. Způsob vedení a cíle TH. Příklady aktivit do TH a jejich praktické vyzkoušení. Pravidla třídy a jak je nastavit (příklady správných a nesprávných formulací). Další doporučení, jak pracovat se třídou.

7)          Komunikace s problémovým jedincem – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (13. 11. 2024)

Sociální klima školní třídy; sociometrie třídy. Aktivity školy, kde se dále a v jaké podobě můžeme setkat s nekázní žáků. Specifikace možných počátků konfliktní situace. Agresor vs. oběť. Postoj a chování v konfliktních situacích – uvědomění a strategie jednání. Význam odmítnutí – sdělování „NE“, asertivita a respekt. Nácviky vybraných aktivit.

8)          Kázeň vs. svoboda v komunikaci, psychohygiena – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (20. 11. 2024)

Přístupy k řešení problémů – „popovídání“, „pohovor“, „ostrá výtka“ aj. Prevence a příčiny nekázně – situace, ukázky a jejich možná řešení. Způsoby řešení konfliktních situací ve škole. Otevřená a přímá komunikace, význam dialogu. Tipy z a do praxe.

9)          Základy krizové intervence I – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (27. 11. 2024)

Definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí (krize situační, tranzitorní, vývojové, krize spojené s psychopatologií). Základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie). Praktické nácviky vedení hovoru. 

10)      Základy krizové intervence II – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (4. 12. 2024)

Pokročilejší techniky z krizové intervence, krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru – trauma, stres, akutní reakce na stres, post-trauma. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi. Praktické nácviky vedení hovoru.  Možnosti odborné pomoci (krizová centra, krizové linky apod.).

11)      Řešení modelových situací I (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (11. 12. 2024)

12)      Řešení modelových situací II (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (18. 12. 2024)

13)      Řešení modelových situací III (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (8. 1. 2025)

Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (17.08.2025)
Learning outcomes - Czech

Student:

  1. Vysvětluje základní pojmy z oblasti komunikace a sociální psychologie a vysvětluje jejich význam v pedagogické praxi.
  2. Charakterizuje proces sociální percepce, význam intuice a vliv emocí v mezilidské komunikaci.
  3. Vysvětluje význam prvního dojmu a jeho vliv na další interakci ve školním prostředí.
  4. Reaguje na emocionální projevy druhých s využitím aktivního naslouchání a validace emocí.
  5. Uplatňuje techniky práce s vlastními emocemi při náročné komunikaci.
  6. Reaguje adekvátně na různé styly komunikace a emocionální naladění rodičů v rámci modelových situací.
  7. Rozlišuje složky neverbální komunikace a analyzuje jejich dopad na vnímání učitele žáky a rodiči.
  8. Identifikuje své silné a slabé stránky v týmové spolupráci a popisuje roli jednotlivců v týmu.
  9. Analyzuje rozdílné úhly pohledu účastníků komunikace a vysvětluje, jak tyto rozdíly ovlivňují interpretaci situace.
  10. Rozlišuje styly řešení konfliktů a vyhodnocuje jejich vhodnost v různých školních situacích.
  11. Rozpoznává manipulativní komunikační strategie a hodnotí jejich dopad na vztahy ve školním prostředí i mimo něj.
  12. Analyzuje hlavní stresory v práci učitele a navrhuje strategie jejich zvládání.
  13. Popisuje základní principy psychohygieny a navrhuje způsoby podpory duševního zdraví u sebe i u žáků.
  14. Reflektuje vlastní žebříček hodnot a postojů, mimo jiné i v kontextu témat psychohygieny.
  15. Vysvětluje význam schopnosti říct „ne“ v profesní komunikaci a trénuje asertivní odmítnutí formou nácviku běžných školních situací.
  16. Aplikuje zásady efektivní komunikace v simulované interakci s žáky a jejich zákonnými zástupci.
  17. Identifikuje příčiny nevhodného chování a navrhuje vhodné komunikační intervence.
  18. Vysvětluje význam pozitivního třídního klimatu a roli učitele při jeho vytváření.
  19. Definuje pojem krize, popisuje její průběh a rozlišuje základní typy krizí.
  20. Vysvětluje principy krizové intervence a techniky práce s člověkem v krizi (např. provázení, práce s emocemi, zakázka, zrcadlení) a aplikuje je v modelových situacích.
  21. Charakterizuje reakce na náhlé traumatizující události (stres, trauma, akutní reakce) a odlišuje reakce alfa a beta.
  22. Aplikuje základní i pokročilé techniky krizové intervence v modelových situacích formou praktického nácviku.
  23. Vyjmenovává dostupné formy odborné pomoci a orientuje se v možnostech krizové podpory.
  24. Reflektuje vlastní komunikační styl a formuluje kroky ke zlepšení v kontextu pedagogické profese.
  25. Analyzuje náročné situace z výuky a navrhuje alternativní komunikační přístupy pro budoucí praxi.
Last update: Kuba Radim, RNDr., Ph.D. (21.04.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html