TThe course of Ethology and Sociobiology introduces students to the basic concepts of classical ethology, sociobiology and behavioural ecology, and related fields of studies of animal behaviour. After a brief introduction about the history of the discipline, basic concepts and their founders, the lecture focuses on the meaning of the concrete behaviour and the the mechanisms of innate instinctive behavioural responses and heritability of behavioural traits. Topics concerning sociobiology and behavioural ecology are arranged according to the three areas of life: 1) positive area (social behaviour, living in a group, cooperation, altruism, eusociality), 2) negative area (aggression, territoriality and conflict) and 3) sexual interactions (social systems, mate choice, parental behaviour). Optimality theories and models, such as optimal foraging theory, optimal territory size and optimal group size will be discussed in these contexts. Important part of the course is focused on basic concepts of learning (imprinting and song learning in birds, classical and operant conditioning, discrimination learning, aversion learning, insight learning, and observation learning). Another topics includespatial orientation and navigation, antipredatory strategies, perceptual and cognitive mechanisms of prey detection and recognition in predators, and concepts of animal personalities and behavioural syndromes.
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Tento předmět je úvodem do studia chování. Seznámí studenty se základy klasické etologie, sociobiologie, resp. ekologie chování a dalších příbuzných oborů. Po historickém úvodu věnovanému základním konceptům a zakladatelům oboru je věnována pozornost vysvětlení významu chování, popisu mechanismů vrozených instinktivních odpovědí a genetice chování. Výklad sociobiologie je rozdělen na positivní (život ve skupině, kooperace, altruismus, eusocialita), negativní (agrese, teritorialita a konflikt) a sexuální interakce (sociální systémy, výběr partnera, mateřské, resp. rodičovské chování). Pozornost je věnována i behaviorálně ekologickým modelům jako je teorie optimálního sběru potravy (optimal foraging theory), teorie optimální velikosti teritoria (optimal territory size) a teorie optimální velikosti skupiny (optimal group size). Další podstatnou částí přednášky jsou partie věnované studiu učení (imprinting, klasické a operantní podmiňování, averzivní učení, diskriminační učení, sociální učení, učení vhledem, učení zpěvu u ptáků). Zvláštní kapitoly tvoří části věnované typům prostorové orientace a navigace, antipredačním strategiím, percepčním a kognitivním schopnostem predátorů využívaných při vyhledávání a rozpoznávání kořisti a rovněž otázkám behaviorálních syndromů a personality u zvířat.
Přednáška je doplněna praktickým cvičením v letním semestru, které probíhá turnusově v Zoo Praha (zpravidla pro 10-15 studentů za den). Zde se studenti seznámí s etologií vybraných druhů zvířat. Obvyklá finanční spoluúčast studenta je 250 Kč.
V případě zhoršení epidemiologiké situace bude přednáška probíhat online v prostředí MS Teams; doplňující studijní materiály budou k dispozici na Moodle.
Last update: Frynta Daniel, prof. RNDr., Ph.D. (05.10.2023)
Literature -
Veselovský Z. 2005: Etologie. Biologie chování zvířat. Academia
Krebs J.R. & Davies N.B. 2004: An introduction to behavioural ecology. Third edition. Oxford: Blackwell Scientific Publications, 420 pp (vybrané kapitoly na Moodlu).
Davies N.B., Krebs J.R. & West S.A. 2012: An introduction to behavioural ecology. Fourth edition. Oxford: Blackwell Scientific Publications, 506 pp (vybrané kapitoly na Moodlu).
Každoročně aktualizované vybrané odborné publikace jsou po přihlášení k dispozici na Moodle (https://dl2.cuni.cz).
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Veselovský Z. 2005: Etologie. Biologie chování zvířat. Academia
Krebs J.R. & Davies N.B. 2004: An introduction to behavioural ecology. Third edition. Oxford: Blackwell Scientific Publications, 420 pp (vybrané kapitoly na Moodlu).
Davies N.B., Krebs J.R. & West S.A. 2012: An introduction to behavioural ecology. Fourth edition. Oxford: Blackwell Scientific Publications, 506 pp (vybrané kapitoly na Moodlu).
Každoročně aktualizované vybrané odborné publikace jsou po přihlášení k dispozici na Moodle (https://dl2.cuni.cz).
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Requirements to the exam -
The course is completed by an oral exam, which proves the knowledge gained during the lectures.
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Zkouška je ústní v rozsahu odpřednášených témat; studenti mohou využít také doporučenou literaturu.
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Syllabus -
A list of topics for lectures of Ethology and Sociobiology. Their number and order does not correspond to the number of consecutive lectures.
1. Introduction, history and theory of the discipline
Ethology, zoopsychology, behavioural ecology, sociobiology, behavioural sciences, proximate and ultimate causes of behaviour, four Tinbergen's questions
2. Behavioural genetics
Ontogenetic factors, innate versus acquired behaviour, experiments testing heritability of behavioural traits, mechanisms of inheritance of behaviour.
3. Advantages of sociality, reciprocal altruism and cooperation
Aggregation as antipredatory strategy. Prisoner's dilemma and similar games. Fate of altruistic mutation. Reciprocal altruism and conditions required for its persistence. Other types of cooperation.
4. Kin altruism, helpers and family, eusociality
Hamilton's rule, coefficients of relatedness, alarm signals, helping, family and its stability in animals. Social systems in ants, wasps, termites, and eusocial mammals. Theories explaining evolution of eusociality.
5. Infanticide, siblicide and conflict of interests between relatives
Infanticide in langurs, lions and rodents. Siblicide, asynchronous hatching in birds. Parental investment and parental care. Evolution of parental care. Parent-offspring conflict.
6.-7. Aggression, territoriality, and conflict
Defining aggression. Genetic and physiological regulation of aggression. Conflict, territoriality, and hierarchy.Evolutionary stable strategies. Signals and communication.
8. Mating systems, promiscuity, lek
Roles of males and females, sperm competition, promiscuity and its causes, advantages of multiple mating,
9. Polygyny, monogamy, and extrapair paternity. Polyandry and conflict between sexes
Models explaining polygyny, monogamy and paternal investment, correlates of extrapair paternity. Tropical birds. Dunnock as an example of polyandry. Conflict between males and females.
10. Classical ethology
Inherited behavioural patterns, Lorenz, Tinbergen and von Frisch. Innate versus learned.
Concepts of personality in animals, behavioural syndromes, heritability and environmental influence, ontogeny, stability, and repeatability.
13.Antipredatory strategies and predator behaviour
Camouflage, aposematism, mimicry, and other antipredatory strategies; perceptual and cognitive abilities of predators; searching mechanisms; predator reactions to prey warning signals; avoidance learning; recognition and generalization of warning signals.
14. Antipredatory behaviour
Behavioural strategies reducing the risk of predation.
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Seznam témat přednášky Etologie a sociobiologie. Rozsah a pořadí jednotlivých témat neodpovídá přesně rozvržení jednotlivých lekcí přednášky.
1. Vymezení, historie a teorie oboru (Landová)
Etologie, zoopsychologie, behaviorální ekologie, sociobiologie, behaviorální vědy, proximátní a ultimátní příčiny, čtyři Tinbergenovy otázky.
2. Genetika chování (Frynta)
Ontogenetické vlivy, důkazy dědičnosti chování, dědičnost a prostředí, představy o mechanismech dědičnosti chování.
3. Výhody sociality, reciproční altruismus a kooperace (Frynta)
Agregace jako antipredační strategie, vězňovo dilema a odvozené hry, osud altruistické mutace, reciproční altruismus a podmínky potřebné k jeho udržení, jiné typy kooperace, trest.
4. Altruismus vůči příbuzným, pomocníci a rodina, eusocialita (Frynta)
Hamiltonova podmínka, koeficienty příbuzenství, poplašné signály, pomocníci, rodina u zvířat a její stabilita. Sociální systémy mravenců, vos, termitů a eusociálních savců. Teorie vysvětlující jejich evoluci.
5. Infanticida, siblicida a konflikt zájmů mezi příbuznými (Frynta)
Infanticida u hulmanů, lvů a hlodavců. Siblicida, asynchronní líhnutí u ptáků. Rodičovská péče a investice, fylogenese a rodičovská péče, konflikt rodičů s potomky.
Role samců a samic, systémy bez rodičovské péče, kompetice spermií, příčiny promiskuity, důvody opakovaného páření.
9. Polygynie, monogamie, rozvod a mimopárové kopulace, polyandrie a konflikt mezi pohlavími (Frynta)
Modely vysvětlující polygynii, monogamie a samčí rodičovská péče, důvody pro mimopárovou paternitu. Tropičtí ptáci. Pěvušky jako příklad polyandrie a konfliktu mezi pohlavími.
10. Klasická etologie (Landová)
Vrozené vzorce chování, Lorenz, Tinbergen a von Frisch. Vrozené a naučené chování.
Koncepce personality u zvířat, behaviorální syndromy, heritabilita a vliv prostředí, ontogeneze, stabilita a opakovatelnost.
13. Antipredační strategie a chování predátorů (Exnerová)
Krypse, aposematismus, mimikry a další antipredační strategie; percepční a kognitivní schopnosti predátorů; mechanismy vyhledávání kořisti; reakce predátorů na výstražné signály; averzivní učení; rozpoznání a generalizace výstražných signálů.
14. Antipredační chování (Fuchs)
Behaviorální strategie snižující riziko predace.
15. Sociální učení a sociální kognice (Exnerová)
Sociální versus individuální učení; mechanismy sociálního učení; inovace a tradice; vyučování u zvířat; sociální kognice; sebe-reprezentace; teorie mysli.
Last update: Exnerová Alice, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)