SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology of Patients and People with Disabilities - LPED54
Title: Psychologie nemocných a zdravotně postižených
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc.
Comes under: Sociální ped.Bc. - PV/psychologie
Co-requisite : LPED09
Interchangeability : L0326
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (29.09.2017)

Somatická nemoc jako psychologický problém

¬ Subjektivní obraz nemoci

¬ Sociální obraz nemoci

¬ Psychické problémy spojení se somatickým onemocněním v dětském věku

¬ Psychosomatické a somatopsychické vztahy

Poruchy a onemocnění centrálního nervového systému

¬ Infekce CNS

¬ Úrazy hlavy

¬ Epilepsie

¬ Dětská mozková obrna

Psychologická problematika zdravotně postižených

¬ Psychické problémy vyplývající z vrozeného postižení

¬ Psychická adaptace na získané postižení

¬ Dospělost postiženého člověka

Mentální postižení a jeho důsledky

Zrakové postižení a jeho důsledky

Sluchové postižení a jeho důsledky

Pohybové postižení a jeho důsledky

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (29.09.2017)

Podmínkou je splnění 50% docházky a zápočtové povinnosti.

Případová studie nemocného či zdravotně postiženého jedince

Údaje získané rozhovorem a pozorováním.

1. Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije – rodina, ústav apod.).

2. Osobní anamnéza: kde tento člověk žil od dětství, včetně mezníků a změn, které byly v jeho životě důležité.

3. Diagnóza: popis nemoci a jejích důsledků, které klienta nejvíce tíží.

4. Vývoj onemocnění: průběh vzniku a rozvoje nemoci, kdy se objevila a jakým způsobem probíhala, jednotlivé fáze onemocnění, včetně mezníků, které klient považuje za důležité.

5. Současný stav: co je pro klienta akutálně nejvíce tíživé, jak svou nemoc zvládá a co mu v tom pomáhá, nebo si myslí, že by mu mohlo pomoci. Stresové situace s nimiž se díky své nemoci setkává, co je pro něj obtížně zvládnutelné. Kteří lidé mu nejvíc pomáhají nebo ho psychicky podporují (popřípadě tak činili v minulosti).

6. Nejhorší zážitek z celého dosavadního života dle klientova názoru, co on sám považuje za nejhorší.

7. Nejlepší zážitek z celého života, co klient považuje za nejlepší zážitek ze svého dosavadního života.

8. Na co se nyní nejvíce těší: může si vybrat cokoli z bližší i vzdálenější budoucnosti.

9. Čeho se nejvíce bojí: opět si může vybrat cokoli z bližší i vzdálenější budoucnosti.

10. Co je pro něho aktuálně nejdůležitější: může si vybrat cokoli, co on sám považuje za významné.

11. Největší 3 přání, která by chtěl, aby se mu splnila, upozorněte klienta, že si může vybrat cokoli, i kdyby to ve skutečnosti nebylo splnitelné.

12. Záliby: co klienta baví a co dělá rád, lze se ho zeptat, zda měl dříve, před propuknutím nemoci jiné záliby či nikoliv.

13. Koláč radosti a koláč starostí: klient zobrazí v kruhu výseče různé velikosti, dle jeho volby, které budou reprezentovat jeho radosti a starosti, jejich velikost vymezuje míru hodnoty, jakou pro něj mají.

14. Závěr: co si klient myslí, že by mohlo pomoci lidem, kteří trpí stejnou nemocí či postižením, může uvést to, co je k dispozici, i to, co není, ale mohlo by být přínosné.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (29.09.2017)
Odborná literatura:
Vágnerová, M. (2004): Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html