SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Psychology - LPED02
Title: Úvod do psychologie
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Comes under: Náboženství,e.,f.Bc.-P/1.roč.
Sociální ped.Bc. - P/1.roč.
Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/1.roč.
Interchangeability : L0246
Is co-requisite for: LPED13, LPED67, LPED97, LPED85, LPED12
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (24.10.2013)
1) Psychologie jako vědní obor. Vývoj psychologie v historické genezi. 2) Vztah psychologie k ostatním vědám. 3) Základy psychologie osobnosti. Biologická a sociálně kulturní determinace. Vývoj osobnosti. Vědomí a nevědomí. Vznik a vývoj vědomí "já". Vývoj a úloha sebepojetí. Obrana sebepojetí. 4) Poznávací procesy. Význam pozornosti, specifičnost vnímání a jeho spojení s ostatními poznávacími funkcemi. Inteligence: struktura, obecné faktory a specifické faktory. Význam a možnosti využití schopností. 5) Vrozené základy osobnosti: temperament. Emoce a jejich význam, regulační funkce emocí. 6) Vůle jako vyšší autoregulační funkce, její struktura a utváření. Konflikt a rozhodování. 7) Struktura osobnosti, hlavní osobnostní dimenze. 8) Motivace. Pudy, instinkty, potřeby. Postoje, hodnoty, cíle, zájmy. Frustrace, deprivace. 9) Paměť a učení. Základní procesy paměti. Funkce paměti a možnosti jejího ovlivnění. Druhy učení a jejich význam pro různé životní situace. 10) Myšlení a řeč. Význam řeči pro rozvoj myšlení, jeho sociální význam, způsoby komunikace. 11) Hlavní psychologické směry: behaviorismus, gestaltismus, psychoanalýza a neanalytické směry, humanistická psychologie, transpersonální psychologie, kognitivní psychologie. POŽADAVKY KE ZKOUŠCE: prostudování učebnice M. Vágnerové "Základy psychologie" (Karolinum, Praha, 2004), případně M.Vágnerová: "Úvod do psychologie" (HTF Praha 1996 nebo 1999).
Literature - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (05.10.2016)
Odborná literatura:

Vágnerová, M.: Základy psychologie. Karolinum, Praha, 2004

Vágnerová, M.: Úvod do psychologie. HTF, Praha, 2003

Říčan, P.: Psychologie – příručka pro studenty. Portál, Praha, 2005

Hartl, Hartlová: Psychologický slovník. Portál, Praha, 2000

Geist, B. Psychologický slovník. Praha: Vodnář, 2000.

Říčan, P.: Psychologie osobnosti, obor v pohybu. Grada, Praha 2007

Vágnerová, M. Psychologie osobnosti. Karolinum, Praha 2010 (říjen)

Blatný, M. a kol.: Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010.

Atkinsonová, R. Psychologie. Portál, Praha, 2003

Kassin, S. Psychologie. Computer Press, Brno, 2007

Nakonečný. M.: Psychologie osobnosti. Academia, Praha 1995

Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. SPN, Praha 1983

Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti, člověk v zrcadle vědomí a jednání. Barrister & Principal, Brno 2002

Registration requirements - Czech
Last update: NAPLAVM/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
!!! Z důvodu omezené kapacity je kurz otevřen pouze pro studenty UK HTF !!!

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html