SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Neuroscience-based prevention and mental health teaching skills seminar II. - L0690
Title: Seminář pedagogických dovedností pro prevenci a duševní zdraví na základě neurověd II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HT]
Extent per academic year: 56 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Cíle předmětu: 1. Rozvoj praktických dovedností studentů pro skupinovou práci se třídami při primární prevenci rizikového chování. 2. Rozvoje didaktických dovedností studentů v oblasti primární prevence. 3. Studenti na základě vlastní zkušenosti popíší skupinovou dynamiku. 4. Ovlivňování jednotlivých prvků skupinové dynamiky
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (12.01.2024)

Rozvoj praktických dovedností studentů (management třídy a práce se skupinovou dynamikou), pro skupinovou práci se třídami při primární prevenci rizikového chování.

·         Získání zkušeností studentů se skupinovou dynamikou v sebezkušenostních aktivitách.

·         Přebírání vzorů dobré praxe z oblasti primární prevence rizikového chování do portfolia pedagogických dovedností studenta.

Rozvoje didaktických dovedností studentů v oblasti primární prevence.

·         Studenti si vyzkouší model cíl – instrukce - reflexe – evaluace pro preventivní aktivity. (Např. studenti formulují cíle preventivních aktivit a k nim odpovídající reflexe.)

·         Nácvik vedení zážitkových aktivit s primárně preventivními cíli.

·         Studenti si vytvoří, zkonzultují a pilotně ověří přípravy na primárně preventivní aktivity se třídami (vlastní cílovou skupinou jednotlivých studentů již v roli pedagogů).

·         Studenti reflektují a evaluují realizaci aktivit se žáky.

Studenti na základě vlastní zkušenosti popíší skupinovou dynamiku.

·         Popis a prvky, hlavní cíl práce se skupinovou dynamikou, jak souvisí s výkonem skupiny

·         Jak ovlivňovat jednotlivé prvky skupinové dynamiky

·         Situační kontext pro porozumění, kdy který prvek produkuje dostředivé a odstředivé síly.

Ovlivňování jednotlivých prvků skupinové dynamiky

·         Práce s cíli a normami  

·         Vedení skupiny: styly vedení

·         Exkurze do práce s napětím ve skupinové dynamice a praktický nácvik řešení konfliktních situací.

·         Řízení rozhodovacích procesů ve skupině

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Aktivní účast během výuky, vedení sebereflektivního deníku, seminární práce "Co mi seminář dal a vzal".

Předmět se primárně zaměřuje na studenty, kteří již působí na pozici lektorů, družinářů, učitelů a na dalších pozicích pedagogických pracovníků (cca 60 % aktuálně studujících pedagogické studijní programy).

Literature - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (12.01.2024)

De Shazer, S., Dolan, Y.: Zázračná otázka. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0007-9.
Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007.
Herring, J.: Jak efektivně zvládat hádky v každé situaci, Grada, Praha 2012.
Matula, Z.:Mozek jako režisér úspěšnosti, Praha: Manta Edu, 2018.

Matula, Z.: Učíme se otevřeně uplatňovat své názory, potřeby a práva (asertivita). Praha: Odyssea, 2007.
Mešteková, M.: Motivace žáků efektivní komunikací, Portál, Praha, 2012.
Palenčárová, J., Šebesta, K.: Aktivní naslouchání při vyučování, Portál, Praha 2006
Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010.
Rock, D.: Leadership s klidnou myslí, Pragma, Praha, 2009.
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Umíme druhému sdělit, co se nám v jeho chování líbí a co nelíbí. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Odmítáme manipulaci. Praha: Odyssea, 2007.

Watzlavick, P.: Pragmatika lidské komunikace, Brno: Newton Books, 2011.

Registration requirements - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (12.01.2024)

Předchozí absolvování jednoho z předmětů:

L0680 Komunikace na základě neurověd I.

L0677 Seminář pedagogických dovedností pro prevenci a duševní zdraví na základě neurověd I.

L0663 Seminář pedagogických dovedností primární prevencei rizikového chování

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html