Tento kurz navazuje na základní znalosti z absolvovaných předmětů vývojové, pedagogické a sociální
psychologie. V jeho průběhu studenti získají poznatky týkající se základního okruhu aktuální psychopatologie
dětského věku v naší populaci. Po ukončení kurzu se budou schopni orientovat v jednotlivých diagnostických
jednotkách a syndromech. Budou umět odlišit podle symptomů variabilitu vývoje jednotlivých období od
psychopatologie. Na základě současných vědeckých poznatků i pomocí kategorizace Mezinárodní klasifikace
nemocí v rozsahu nutném pro pedagogickou praxi získají představu o obsahu jednotlivých psychopatologických
jednotek. Při aktuálním interdisciplinárním přístupu k jedinci frekventantům pomohou tyto znalosti v základní
orientaci, v porozumění a v přístupu k jednotlivým žákům a studentům. Předpokladem pro vstup do kurzu je
absolvování zkoušky z úvodu do psychologie, pedagogické a sociální psychologie, dále z vývojové psychologie I.
V případě distanční výuky - dostanou přihlášení studenti v prvním týdnu výuky sdělení mailem, jak bude výuka praktikována.
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Vymezení normality, abnormality a psychopatologie. Etiopatogeneze a faktory, které ji ovlivňují. Vývoj mentálních schopností - retardace. Charakteristika, sociální význam, výskyt. ADHD, ADD, SPU. CAN, CSA. Neurotické poruchy. Klinické projevy, sociální význam úzkostných poruch. Afektivní poruchy. Výskyt, příčiny vzniku a projevy. Posttraumatické poruchy. Psychosomatické obtíže. Vývoj, souvislosti, sociální kontext. Poruchy chování. Výskyt, příčiny vzniku a klinické projevy. Poruchy příjmu potravy. Incidence, symptomy, možné postupy. Sebepoškozování a suicidalita v dětském věku. Výskyt, příčiny vzniku a klinické projevy. Pervazivní vývojové poruchy.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Aktivní účast v diskusích během výuky. Znalost studijní literatury. Zpracování jedné oblasti, problematiky zvolené studentem seminární prací nejen tereticky, ale i s návrhy co v dané problematice může dělat a jak postupovat v rámci své profese.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Aktivní účast na přednáškách. Zpracování práce z jedné studentem zvolené problematiky psychopatologie s návrhy co je relevantní pro práci dané profese. Ústní zkouška se zaměřuje na orientaci v probrané problematice, se kterou se v praxi může student setkat( etiologie, symptomy, možnosti terapie...
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
* Povinná: VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5. * Doporučená: DUNOVSKÝ, Jiří a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995. 245 s., [8] s. barev. il. ISBN 80-7169-192-5. HORT, Vladimír et al. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 492 s. ISBN 978-80-7367-404-5. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 198 s. Psyché. ISBN 80-247-0179-0. LANGMEIER, Josef a MATĚJČEK, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011. 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5. ŘÍČAN, Pavel a kol. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha: Grada, 1995. 398 s. ISBN 80-7169-168-2.