|
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (29.01.2021)
Srovnávací pedagogika jako vědní disciplína (definice a význam). Česká srovnávací pedagogika. Metodologie srovnávací pedagogiky. Zdroje srovnávací pedagogiky. Nástroje mezinárodního srovnávání (ISCED) Mezinárodní srovnávací šetření (IELS, PIRLS/TIMMS, PISA) Český školský systém – Bílá kniha, RVP. Školské systémy ve světě a jejich typizace. Měření výsledků vzdělávání u nás a v mezinárodní perspektivě. Učitel v mezinárodní perspektivě. Vývojové trendy ve vzdělávání u nás a ve světě. Aktuální otázky srovnávací pedagogiky. |
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (29.01.2021)
Zápočet bude udělen na základě vypracované a spolužákům představené seminární práce na jedno z témat srovnávací pedagogiky. - Využití min 3 zdrojů, alespoň jeden cizojazyčný. |
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (29.01.2021)
Povinná: Národní program vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT, 2001. (Bílá kniha) www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program...
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. https://www.msmt.cz/file/43792/
Greger, D., Dvořák, D., Janík, T. et al. (2015). Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. /https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2016/04/Srovnavaci_pedagogika.pdf/
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha:Portál, 1999, ISBN 80-7178-290-4.
PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006, IBSN 80- 7367-155-7.
VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK, 2009.
Doporučená: Benyak, J., Kövérová, E., Vranaiová, K. 2014, Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru, Pedagogika.sk, 5(3), 193-218
BRDEK, M., VYCHOVÁ, H. Evropská vzdělávací politika : programy, principy a cíle. Praha : ASPI. 2004.
Education for all by 2015: Will we make it? : - EFA global monitoring report 2010. 1st edition. Paris : UNESCO. 2010.
GREGER, D. JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání - zahraniční trendy a inspirace. 1. vyd. Praha: Karolinum. 2007.
JEŽKOVÁ, V. , DVOŘÁK, D., CHAPMAN, CH. et.al. Školní vzdělávání ve Velké Británii .1. vyd. Praha : Karolinum, 2010.
JEŽKOVÁ, V. ,KOPP. B., JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008.
MEIJER, J.W.(ed.) Integrace v Evropě: Zabezpečování péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2002.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001.
SPILKOVÁ, V.a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů, Brno: Paido, 2004.
Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007.
WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu: Kniha pro učitele. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997.
ČASOPISY: Comparative Education Review, Comparative Education, Oxford Studies in Comparative Education, European Journal of Education. Research Development and Police Compare:A Journal of Comparative and International Education.
INTERNETOVÉ ZDROJE: Publikace EU (EURYDICE), OECD (Education at Glance), OSN (UNESCO) ISCED 2011 Operational Manual Guidelines for classifying national education programmes and related qualifications. OECD, EU, UNESCO, 2015.
Nóvoa, A., Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: a mode of governance or a historical journey? Comparative Education Review 39(4):423-438. |