Development Psychology - L0091
|
|
|
||
Tento kurz je zaměřen především teoreticky k získání základních znalostí o jednotlivých obdobích vývoje lidského jedince od doby početí po ukončení dětství. Studenti porozumí zákonitostem specifik lidského vývoje, v základních složkách a aspektech. Získají základní poznatky o průběhu, zákonitostech a možnostech rozvoje v jednotlivých údobích. Osvojí si i základní teoretické koncepce kognitivního a osobnostního vývoje. Průběžně zadávanými úkoly si aktivně procvičí schopnost zaměřeného pozorování, projevů lidského jedince na různých stupních vývoje a upevní si svoji schopnost tyto projevy vyhodnocovat. Absolvováním tohoto kurzu studenti získají prohloubené znalosti a porozumění individualitě žáků a studentů, se kterými se budou ve své perspektivní pedagogické praxi setkávat. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny. Last update: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
|
|
||
Aktivní účast v diskusích během výuky. Znalost studijní literatury. Plnění průběžně zadávaných úkolů. Last update: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
|
|
||
Povinná: nebo VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021 Doporučená: KOUKOLÍK,Fr., KOUBSKÁ,L.: Všechno dopadne jinak. Vyšehrad, 2011,2019 Last update: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
|
|
||
Vypracovávání průběžně zadávaných úkolů z pozorování dětí jednotlivých vývojových období a jejich srovnání s literaturou je podmínkou k udělení zápočtu. Teprve splnění této části umožňuje přístup k písemnému testu zaměřenému na ověření základních znalostí vývojové psychologie dětství a dopívání, které student získal na přednáškách a studiem základní literatury. Last update: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
|
|
||
Předmět a metody vývojové psychologie. Vymezení předmětu vývojové psychologie, činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje. Teorie psychického vývoje: psychodynamické teorie vývoje osobnosti, teorie kognitivního vývoje, teorie socializačního vývoje. Prenatální období. Novorozenecké období. Kojenecké období: motorický vývoj, vývoj poznávacích procesů, vývoj předřečové aktivity, emoční vývoj, socializace. Batolecí období: Vývoj a význam motorických dovedností, vývoj poznávacích procesů, vývoj řeči a jazyka, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti, sebepojetí batolete. Předškolní věk: vývoj poznávacích procesů, kresba, hra a pohádky, vývoj jazyka a řeči, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti a sebepojetí, vývoj genderové identity. Školní věk: vývoj poznávacích procesů, vývoj jazykových kompetencí, emoční vývoj, vývoj autoregulačních mechanismů, socializace, vliv školy a vrstevnické skupiny. Vývoj dětské osobnosti a sebepojetí. Dospívání: tělesná proměna a její význam, vývoj poznávacích procesů, emoční vývoj, socializace, změna vztahu k rodině, význam vrstevníků, proměny sociálních rolí. Last update: Procházková Jana, PhDr. (16.01.2025)
|