SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication Skills - L0072
Title: Komunikační dovednosti
Guaranteed by: HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace (28-03)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 8 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (28.12.2017)
Cílem předmětu je ověřit, doplnit a prohloubit komunikační schopnosti studentů pro sociální práci s různými skupinami klientů. Dále se předmět zabývá problémy kompetence v práci s lidmi, uvědomění si vlastní role a osobních dispozic v pomáhání. Prostřednictvím konkrétních komunikačních technik předmět prakticky ozřejmuje, jak vykonávat práci s lidmi, aby přinášela užitek klientovi i uspokojení pracovníkovi. Součástí předmětu je i poznávání sebe sama, svého potenciálu i komunikačních bariér v jednání s druhými lidmi i toho, jak zlepšit své schopnosti pro vykonávání pomáhající profese. Předmět poskytuje souvztažnost mezi teoretickými znalostmi a komunikačními dovednostmi studentů, vytváří dobré předpoklady k profesní komunikační kompetenci pro práci s různými klientskými skupinami.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (28.12.2017)

Vlastní já a komunikace. Osobní profil člověka (kvalifikace, motivace, temperament). Sebepojetí, sebeuvědomění, sebeodhalení (analýza vlastních projevů a postupů během rozhovoru, trénink empatie, význam sebeobětování). Metody sebepoznání (sebereflexe). Osobní členění promluvy (vliv síly a melodie hlasu i tempa, frázování a umístění větného důrazu na působivost sdělení). Antistresové techniky (prevence syndromu vyhoření). Techniky kooperativní komunikace. Možnosti a úskalí interpersonálních vztahů (předsudky, šest překážek v rozhovoru, komplexnost obohacení). Pozitivní program (schopnost navázat kontakt s klientem, neverbální a paraverbální nástroje psychofyzického vyladění jednajících, prostředky psycholingvistiky). Neverbální prostředky přiblížení i obrany („zrcadlení“, „přesilové hry“). Aktivní naslouchání (provázení a vedení, budování vzájemné důvěry, prevence nedorozumění). Argumentace a pseudoargumentace (čestné využití principů přesvědčovacího projevu, citlivost na pokřivená tvrzení a nedoložené důkazy). Asertivní přístup (respekt klientova prostoru a uhájení si svého, racionalita a věcnost jednání). Zdvořilostní princip (řečová etiketa, zdvořilostní maximy, společenské vystupování ve vybraných situacích).

Course completion requirements - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (28.12.2017)

Aktivní účast ve výuce. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (28.12.2017)
Povinná:
CAPONI, Věra - NOVÁK, Tomáš. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994. 157 s. ISBN 80-7169-082-1.

CARNEGIE, Dale. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Talpress, 1992. 252 s. ISBN 80-900630-7-1.

DEVITO, Joseph, A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. 420 s. ISBN 80-7169-988-8.

KANITZ, Anja von. Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada, 2005. 108 s. ISBN 80-247-1222-9.

Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, Jaroslav. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada, 1995. 162 s. ISBN 80-85623-84-6.

SCHARLAU, Christine. Techniky vedení rozhovoru. Praha: Grada, 2008. 205 s. ISBN 978-80-247-2234-4.

ŠRONĚK, Ivan. Etiketa a etika v podnikání. Praha: Management Press, 1995. 213 s. ISBN 80-85603-94-2.

VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2005. 263 s. ISBN 80-7178-291-2.

WAGE, Jan L. Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha: Management Press, 1997. 116 s. ISBN 80-85943-31-X.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html