SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Social Work Theory - L0012
Title: Teorie sociální práce
Guaranteed by: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 16 [hours/semester]
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Additional information: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2821
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Vladislav Fryč
Teacher(s): Mgr. Vladislav Fryč
Annotation - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s diskursivním zakotvením teorií sociální práce. Předmět vychází z diskuse ohledně profesionálního projektu sociální práce – vnímá profesionalitu také jako jeden z diskursů přítomných pro sociální práci. V kontextu oborové specificity sociální práce se pak budeme věnovat posouzení životní situace, stejně jako plánování postupů intervencí s ohledem na zvolené diskursy sociální práce. Blíže se budeme věnovat především diskursu spirituality a náboženství a reflexivní praxi. V předmětu je kladen důraz na diskutování jednotlivých témat, které plynou především z profesionálního a spirituálního diskursu a postupů reflexivní praxe. Studentky a studenti v průběhu předmětu pracují na úkolech, které mají podpořit schopnost aplikovat získané poznatky do praxe a reflektovat vlastní očekávání a přístup k daným tématům. Předmět je zakončen zkouškovým testem. VARIANTA PRO KOMBINOVANÉ STUDIUM – je stejně koncipována jako studium prezenční, v delších blocích výuky. VARIANTA PRO DISTANČNÍ PODOBU - V případě distanční výuky dostanou studentky a studenti v rámci předmětu k dispozici veškeré potřebné studijní materiály a diskusní vlákna k dílčím celkům.
Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cíle předmětu lze rozlišit na ty, které jsou zaměřené na vědomosti

  1. znalost oborové specificity sociální práce a čtyř pojetí sociální práce
  2. základní znalost diskursivní povahy a dopady do praxe
  3. bližší znalost profesionálního a spirituálního diskursu a možné dopady do práce s klienty
  4. znalost reflexivní praxe a kritického hodnocení sociální práce

a na prakticky realizované dovednosti

  1. reflektovat vlastní očekávání od daných témat
  2. vyzkoušet si posouzení životní situace dle funkcionalistické, či post-moderní varianty PIR
  3. vyzkoušet si formulaci pracovní rozvahy s ohledem na dva vybrané diskursy
  4. vyzkoušet si postupy reflexivní praxe v návaznosti na praktické dovednosti 2) a 3)
Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Obecně:

a) docházka - studijní setkání slouží k diskutování obsahu textů, ze kterých je závěrečný test
b) průběžná cvičení - v průběhu semestru;
Úkoly se odevzdávají zde pomocí odkazu u patřičného bloku
c) závěrečný test - kurz je ukončen testem, který ověřuje schopnost využít prezentované znalosti z kurzu. Oblasti, na které se test zaměřují, jsou studentkám a studentům dopředu známy.

Bodové hodnocení:
Bodové hodnocení kurzu je nastaveno na rozsah 0 až 100 bodů.


CELKOVÉ HODNOCENÍ:
0 až 59,9 - neuspěl
60,0 až 74,99 - dobře (3)
75,0 až 84,9 - velmi dobře (2)
85,0 až 100,0 - výborně (1)

Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Literature - Czech

Všechny anglické zdroje budou součástí ppt prezentací - není tedy nutná znalost Aj jazyka.

veškerá literatura je dostupná v moodl2.

Nepředpokládá se detailní znalost zdrojů, ale znalost hlavních tezí (je součástí ppt).

HEALY, Karen. Social work theories in context: creating frameworks for practice. 2nd. ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. xiii, 258 s. ISBN 978-1-137-02424-4. (pouze základní teze o dynamickém modelu a základní přehled o diskursech – kap.1).

HAYNES, Karen S. The One Hundred - Year Debate: Social Reform versus Individual Treatment. Social Work. 1998, 43(6), 501–509. ISNN 0037-8046. Dostupné také z http://www.jstor.org/stable/23717766

JANEBOVÁ, Radka. Otázka profesionalizace sociální práce: Sen o prestiži by měl být nahrazen závazkem k utlačovaným. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2021, 21(2), 76-93. ISSN 1213-6204.

JANEBOVÁ, Radka. Stává se sociální práce „soft cops“ neoliberální společnosti? Rozporuplná identita sociální práce ve vztahu k jejímu poslání. In: XIV. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. ISBN 978-80-7435-708-4.

JANEBOVÁ, Radka. Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti. In: KAPPL, Miroslav, SMUTEK, Martin, TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana. Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s. 38-54. ISBN 978-80-7435-037-5.

KAŇÁK, Jan. Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2021, 3, 59-88. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Nedefinovaná profesionalita: vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2016, 5, 72–91. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Ale hlavně, když se to trénuje: Výcviková profesionalita a primární profesní identita sociální práce. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální prácii. 2019, 3, 82-99. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Diskursivní paleta sociální práce: reflektování diskursů pomocí prvků diskursivní analýzy. In: Ondřej. Štech Peter Patyi, Zuzana Truhlářová. Sociální práce v nejisté době. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. s. 23-29. ISBN 978-80-7435-648-3.

LEVICKÁ, Jana a LEVICKÁ, Katarína. Ambivalentný vzťah teórie a praxe sociálnej práce. In: TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana, LEVICKÁ, Katarína (eds.). Od teorie k praxi, od praxi k teorii: Sborník z konference VIII. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. s. 30-38. ISBN 978-80-7435-138-9.

MATOUŠEK, Oldřich, Pavel NAVRÁTIL, MATULAYOVÁ, Tatiana. Ideál profesionalizace v sociální práci. Fórum sociální práce. Praha: Univerzita Karlova, 2019, 2, 28-39. ISSN 2336-6664.

MATOUŠEK, Oldřich. 2011. Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In: Politiky a paradigmata sociální práce. Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011. s. 22-26. ISBN 978-80-7318-994-5.

MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce" (Different conceptions, unclear offer and control over the performance of "social work"). Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2008, 8(2), 60 -79. ISSN 1213-6204.

MUSIL, Libor. Tři pohledy na budoucnost sociální práce. In: SMUTEK, Martin, SEIBEL Friederich W., TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana (eds.). Rizika sociální práce. Sborník z konference VII. Hradecké dny sociální práce Hradec Králové 1. až 2. října 2010. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. s. 11-25. ISBN 978-80-7435-086-3.

NAVRÁTIL, Pavel, et al. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 384 s. ISBN 978-80-210-7504-7.

NAVRÁTIL, Pavel. Prekérnost teorií v sociální práci v pozdně moderní době (The precariousness of theories in late modern social work). In: TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana, LEVICKÁ, Katarína (eds.). Od teorie k praxi, od praxi k teorii: Sborník z konference VIII. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. s. 14-29. ISBN 978-80-7435-138-9.

NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2003, 2, 84-94, 10 s. ISSN 1213-6204.

OPATRNÝ, Michal a kol. Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. 100 s. Scientia; sv. 5. ISBN 978-80-7394-214-4.

SAWYER, R. Keith. A discourse on discourse: An archeological history of an intellectual concept. Cultural studies, 2002, 16(3), 433-456. ISSN: 0950-2386. (pouze základní teze).

THOMPSON, Sue, THOMPSON, Neil. The Critically Reflective Practitioner. 2nd. ed. London: Bloomsbury Publishing, 2018. 192 s. ISBN 9781352002157. (kap. 1 a 2 – pouze základní teze).

Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Teaching methods - Czech

- přednáška
- diskuse ve větší skupině
- diskuse ve trojicích až pěticích a prezentace výstupů

V případě distanční výuky budou metody upraveny tak, aby byla podpořena co nejvíce interakce ve skupinkách a možné nácviky práce

Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška bude formou písemného testu.

Její zadání bude vycházet z doporučené literatury, realizovaných přednášek (základní témata jsou zpracována formou power-pointové presentace) z realizovaného předmětu.

Termíny pro zkoušky jsou vypsány do SIS.

CELKOVÉ HODNOCENÍ:
0 až 59,9 - neuspěl
60,0 až 74,99 - dobře (3)
75,0 až 84,9 - velmi dobře (2)
85,0 až 100,0 - výborně (1)

V testu bude hodnoceno především:

  1. definování klíčových termínů ze zadání (např. definování filantropického pojetí sociální práce)
  2. vypracování vlastní reflexe (např. jaké klady a rizika vnímáte v aplikování filantropického pojetí sociální práce?)

Je-li součástí požadavků ke zkoušce/zápočtu zaslání listinných nebo elektronických podkladů k posouzení pedagogem, budou doručeny nejpozději 2 pracovní dny před datem splnění studijních povinností v SIS. Např. Je-li dnem pro splnění stud. povinností neděle, student zašle na e-mail (fakultní) nebo vloží do Moodlu podklady nejpozději do  středy 23:59 hod. Později dodané materiály nebudou posouzeny a student si musí daný kurz zapsat v dalším akademickém roce a plnit jej podle požadavků pro aktuální akademický rok.

Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Syllabus - Czech

Stručná anotace předmětu:

BLOK 1: Uvedení do teoretického uchopení sociální práce
V rámci tohoto kurzu jde obecně především o uchopení

  • toho co je to profesionální sociální práce
  • jaká různá jiná pojetí jsou známa
  • jak se lze dívat na sociální práci z hlediska diskursů
  • jaké postavení má spiritualita v kontextu sociální práce (spiritualita jako diskurs)
  • jak je možné využít reflexivní praxi.

BLOK 2: Diskursivní povaha sociální práce
 diskurs určuje

  • jaké role / pozice v dané interakci jsou akceptovatelné
  • co mají dělat
  • k čemu se mají odkazovat
  • jaký to má smysl a co je cílem.

Tento blok slouží jako uvedení do tématu diskursivní povahy sociální práce.

BLOK 3: Dělení diskursů a pojetí profesionální sociální práce

BLOK 4: Profesionální pojetí sociální práce
Pokud mluvíme o profesionální sociální práci, pak je potřeba si uvědomit, že to není jednotně definovaný koncept a že má, kromě tzv. moderního pojetí, řadu jiných interpretací a vysvětlení.

BLOK 5: Profesionální pojetí sociální práce (konkretizace, specifikace)
Podrobné vymezení termínů a pojmů. Ukážeme si také alternativy přítomné v českém prostředí.

BLOK 6: Spirituální diskurs sociální práce (úvod, historie, hranice mezi charitativní a křesťanskou sociální prací); různá pojetí a způsoby práce s klienty

BLOK 7: Kritický pohled na sociální práci
Sociální práce není možná bez kritiky. V této části kurzu se podíváme na některé kritické pohledy na sociální práci. Cílem je pak především zpochybnit samozřejmost pojetí a uchopení sociální práce.

BLOK 8: Reflexivní praxe
V tomto bloku se seznámíme s reflexivní praxí, s jejím základním předpokladem a možnostmi, jak ji realizovat v praxi.

Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
Entry requirements - Czech

V rámci předmětu se předpokládá, že jsou studentky a studenti seznámeni s teoriemi a metodami, které se vyučují v rámci bakalářského stupně studia sociální práce. Znalost nebude nikterak zkoušena, či testována, ale umožní adekvátnější reakce na společnou diskusi a témata, která jsou v rámci předmětu prezentována. Znalosti teorií a metod z BC stupně studia bude využita pro reflektování aplikace možných teorií a metod práce s ohledem na jednotlivé diskursy.

Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html