|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s diskursivním zakotvením teorií sociální práce. Předmět vychází z diskuse ohledně profesionálního projektu sociální práce – vnímá profesionalitu také jako jeden z diskursů přítomných pro sociální práci. V kontextu oborové specificity sociální práce se pak budeme věnovat posouzení životní situace, stejně jako plánování postupů intervencí s ohledem na zvolené diskursy sociální práce. Blíže se budeme věnovat především diskursu spirituality a náboženství a reflexivní praxi. V předmětu je kladen důraz na diskutování jednotlivých témat, které plynou především z profesionálního a spirituálního diskursu a postupů reflexivní praxe. Studentky a studenti v průběhu předmětu pracují na úkolech, které mají podpořit schopnost aplikovat získané poznatky do praxe a reflektovat vlastní očekávání a přístup k daným tématům. Předmět je zakončen zkouškovým testem. VARIANTA PRO KOMBINOVANÉ STUDIUM – je stejně koncipována jako studium prezenční, v delších blocích výuky. VARIANTA PRO DISTANČNÍ PODOBU - V případě distanční výuky dostanou studentky a studenti v rámci předmětu k dispozici veškeré potřebné studijní materiály a diskusní vlákna k dílčím celkům. Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
Cíle předmětu lze rozlišit na ty, které jsou zaměřené na vědomosti
a na prakticky realizované dovednosti
Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
Obecně: a) docházka - studijní setkání slouží k diskutování obsahu textů, ze kterých je závěrečný test Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
Všechny anglické zdroje budou součástí ppt prezentací - není tedy nutná znalost Aj jazyka. veškerá literatura je dostupná v moodl2. Nepředpokládá se detailní znalost zdrojů, ale znalost hlavních tezí (je součástí ppt). HEALY, Karen. Social work theories in context: creating frameworks for practice. 2nd. ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. xiii, 258 s. ISBN 978-1-137-02424-4. (pouze základní teze o dynamickém modelu a základní přehled o diskursech – kap.1). HAYNES, Karen S. The One Hundred - Year Debate: Social Reform versus Individual Treatment. Social Work. 1998, 43(6), 501–509. ISNN 0037-8046. Dostupné také z http://www.jstor.org/stable/23717766 JANEBOVÁ, Radka. Otázka profesionalizace sociální práce: Sen o prestiži by měl být nahrazen závazkem k utlačovaným. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2021, 21(2), 76-93. ISSN 1213-6204. JANEBOVÁ, Radka. Stává se sociální práce „soft cops“ neoliberální společnosti? Rozporuplná identita sociální práce ve vztahu k jejímu poslání. In: XIV. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. ISBN 978-80-7435-708-4. JANEBOVÁ, Radka. Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti. In: KAPPL, Miroslav, SMUTEK, Martin, TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana. Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s. 38-54. ISBN 978-80-7435-037-5. KAŇÁK, Jan. Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2021, 3, 59-88. ISSN 1213-6204. KAŇÁK, Jan. Nedefinovaná profesionalita: vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2016, 5, 72–91. ISSN 1213-6204. KAŇÁK, Jan. Ale hlavně, když se to trénuje: Výcviková profesionalita a primární profesní identita sociální práce. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální prácii. 2019, 3, 82-99. ISSN 1213-6204. KAŇÁK, Jan. Diskursivní paleta sociální práce: reflektování diskursů pomocí prvků diskursivní analýzy. In: Ondřej. Štech Peter Patyi, Zuzana Truhlářová. Sociální práce v nejisté době. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. s. 23-29. ISBN 978-80-7435-648-3. LEVICKÁ, Jana a LEVICKÁ, Katarína. Ambivalentný vzťah teórie a praxe sociálnej práce. In: TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana, LEVICKÁ, Katarína (eds.). Od teorie k praxi, od praxi k teorii: Sborník z konference VIII. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. s. 30-38. ISBN 978-80-7435-138-9. MATOUŠEK, Oldřich, Pavel NAVRÁTIL, MATULAYOVÁ, Tatiana. Ideál profesionalizace v sociální práci. Fórum sociální práce. Praha: Univerzita Karlova, 2019, 2, 28-39. ISSN 2336-6664. MATOUŠEK, Oldřich. 2011. Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In: Politiky a paradigmata sociální práce. Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011. s. 22-26. ISBN 978-80-7318-994-5. MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce" (Different conceptions, unclear offer and control over the performance of "social work"). Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2008, 8(2), 60 -79. ISSN 1213-6204. MUSIL, Libor. Tři pohledy na budoucnost sociální práce. In: SMUTEK, Martin, SEIBEL Friederich W., TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana (eds.). Rizika sociální práce. Sborník z konference VII. Hradecké dny sociální práce Hradec Králové 1. až 2. října 2010. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. s. 11-25. ISBN 978-80-7435-086-3. NAVRÁTIL, Pavel, et al. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 384 s. ISBN 978-80-210-7504-7. NAVRÁTIL, Pavel. Prekérnost teorií v sociální práci v pozdně moderní době (The precariousness of theories in late modern social work). In: TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana, LEVICKÁ, Katarína (eds.). Od teorie k praxi, od praxi k teorii: Sborník z konference VIII. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. s. 14-29. ISBN 978-80-7435-138-9. NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce / Sociálna práca. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci. 2003, 2, 84-94, 10 s. ISSN 1213-6204. OPATRNÝ, Michal a kol. Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. 100 s. Scientia; sv. 5. ISBN 978-80-7394-214-4. SAWYER, R. Keith. A discourse on discourse: An archeological history of an intellectual concept. Cultural studies, 2002, 16(3), 433-456. ISSN: 0950-2386. (pouze základní teze). THOMPSON, Sue, THOMPSON, Neil. The Critically Reflective Practitioner. 2nd. ed. London: Bloomsbury Publishing, 2018. 192 s. ISBN 9781352002157. (kap. 1 a 2 – pouze základní teze). Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
- přednáška Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
Zkouška bude formou písemného testu. Její zadání bude vycházet z doporučené literatury, realizovaných přednášek (základní témata jsou zpracována formou power-pointové presentace) z realizovaného předmětu. Termíny pro zkoušky jsou vypsány do SIS. CELKOVÉ HODNOCENÍ: V testu bude hodnoceno především:
Je-li součástí požadavků ke zkoušce/zápočtu zaslání listinných nebo elektronických podkladů k posouzení pedagogem, budou doručeny nejpozději 2 pracovní dny před datem splnění studijních povinností v SIS. Např. Je-li dnem pro splnění stud. povinností neděle, student zašle na e-mail (fakultní) nebo vloží do Moodlu podklady nejpozději do středy 23:59 hod. Později dodané materiály nebudou posouzeny a student si musí daný kurz zapsat v dalším akademickém roce a plnit jej podle požadavků pro aktuální akademický rok. Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
Stručná anotace předmětu: BLOK 1: Uvedení do teoretického uchopení sociální práce
BLOK 2: Diskursivní povaha sociální práce
Tento blok slouží jako uvedení do tématu diskursivní povahy sociální práce. Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
V rámci předmětu se předpokládá, že jsou studentky a studenti seznámeni s teoriemi a metodami, které se vyučují v rámci bakalářského stupně studia sociální práce. Znalost nebude nikterak zkoušena, či testována, ale umožní adekvátnější reakce na společnou diskusi a témata, která jsou v rámci předmětu prezentována. Znalosti teorií a metod z BC stupně studia bude využita pro reflektování aplikace možných teorií a metod práce s ohledem na jednotlivé diskursy. Last update: Fryč Vladislav, Mgr. (24.01.2025)
|