SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2022/2023
   Login via CAS
Theories of mass communication - KSTE073
Title: Teorie masové komunikace
Guaranteed by: Department of Systematic and Pastoral Theology (26-KSPT)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, --- [HT]
summer s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 42 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Juan Ignacio Provecho López
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Ing. Tereza Fatková (10.02.2016)
Cílem studia je vytvořit teoretický rámec a základ pro další předměty, jejichž zaměření je více praktické. Studenti si mají osvojit základní pojmový aparát teorie masové komunikace, objasňují se různé koncepce masové komunikace, jejich vývoj a současný stav. Pozornost je věnována jednotlivým mediím, jejich organizacím a dalším elementům masově komunikačního procesu, publiku, obsahu a účinkům působení. Dále pak úlohou medií v procesu socializace, ve volném čase a zábavě. Především však vztahu ke vzdělávání, náboženství a politice i sociálním a kulturním důsledkům rozvoje nových technologií.
Výuka předmětu bude probíhat ve dvou sobotách:

5.3.2016 15:35 - 17:05
19.3.2016 15:35 - 16:20
Literature - Czech
Last update: VYMAZAL (27.01.2012)

Povinná literatura:

Jirák- Köpplová: Masová media. Praha, Portál 2009

Doporučená literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 2009

Jirák - Köpplová: Media a společnost, Praha, Portál 2003

Postman, N.: Ubavit se k smrti. Praha MF 1999

Ramonet, I.: Tyranie medií. Praha MF 2003

Eriksen, T.H.:  Tyranie  okamžiku. Brno, Doplněk 2005

Meyerowitz, J..: Všude a  nikde.. Praha, Karolinum 2006

Media, náboženství a kultura (ed.V.Nekvapil, R.Vévoda).  Praha, VOŠP 2007

Requirements to the exam - Czech
Last update: VYMAZAL (27.01.2012)

Požadavky pro atestaci:   Vědomosti v rozsahu přednášené látky a předepsané literatury a zpracování recenze na 1 knihu z odborné literatury.

 

Přehled tematických celků:

1. Sociální komunikace, její různá pojetí a typologie. Srovnání interpersonální a mediální komunikace.

2. Masová komunikace - znaky a struktura masově komunikačního procesu.

3. Vývoj vztahů sociálního a komunikačního systému

4. Tisk - specifické rysy tištěného slova

5. Vývoj zvuku a obrazu na mediálním poli.  Rozhlas  a film, specifické rysy.

6. Televize a její specifické rysy. Internet a nová media.

7. Mediální organizace, jejich struktura a ekonomika.

8. Žurnalistika a publicistika jako profese. Novinářská etika

9. Recipienti v masové komunikaci. Masa a publikum, jeho struktura

10.Obsah medií jako informace a vyprávění. Zprávy a jejich hodnota. Mediální texty a jejich čtení.

11.Účinky působení medií. Hodnocení, typologie.

12.Media jako riziko. Násilí v mediích a vliv problematických složek obsahu. Únik a manipulace

13.Media a zprostředkování skutečnosti,  konstrukce sociální reality. Vnímání času a prostoru

14. Teorie masové komunikace jako mezioborová  disciplína. Předmět a oblasti jejího výzkumu

15. První názory na media a první modely masové komunikace.

16. Teorie masové společnosti a masové kultury.

17. Stadium všemocných medií a éra propagandy. Teorie omezených  účinků.

18. Media v pojetí klasického marxismu a frankfurtské školy.

19. Sociální funkce medií. Strukturální funkcionalismus a symbolický interakcionismus

20. Technologický determinismus. Teorie informační společnosti

21. Normativní teorie medií: autoritářské a liberální, teorie sociální odpovědnosti aj.

22. Media jako činitel socializace, rodina, výchova a vzdělávání. Volný čas a zábava.

23. Media a náboženství. Blízkost a vzdálenost.

24.  Křesťanský přístup k mediím. Media a církev. Křesťanská media

25. Media a politické instituce. Ideologie, propaganda a veřejné mínění. Media v čase globalizace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html