|
|
|
||
Cílem studia je vytvořit teoretický rámec a základ pro další předměty, jejichž zaměření je více praktické. Studenti si mají osvojit základní pojmový aparát teorie masové komunikace, objasňují se různé koncepce masové komunikace, jejich vývoj a současný stav. Pozornost je věnována jednotlivým mediím, jejich organizacím a dalším elementům masově komunikačního procesu, publiku, obsahu a účinkům působení. Dále pak úlohou medií v procesu socializace, ve volném čase a zábavě. Především však vztahu ke vzdělávání, náboženství a politice i sociálním a kulturním důsledkům rozvoje nových technologií.
Výuka předmětu bude probíhat ve dvou sobotách: 5.3.2016 15:35 - 17:05 19.3.2016 15:35 - 16:20 Last update: Fatková Tereza, Ing. (10.02.2016)
|
|
||
Povinná literatura: Jirák- Köpplová: Masová media. Praha, Portál 2009 Doporučená literatura: McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 2009 Jirák - Köpplová: Media a společnost, Praha, Portál 2003 Postman, N.: Ubavit se k smrti. Praha MF 1999 Ramonet, I.: Tyranie medií. Praha MF 2003 Eriksen, T.H.: Tyranie okamžiku. Brno, Doplněk 2005 Meyerowitz, J..: Všude a nikde.. Praha, Karolinum 2006 Media, náboženství a kultura (ed.V.Nekvapil, R.Vévoda). Praha, VOŠP 2007 Last update: VYMAZAL (27.01.2012)
|
|
||
Požadavky pro atestaci: Vědomosti v rozsahu přednášené látky a předepsané literatury a zpracování recenze na 1 knihu z odborné literatury.
Přehled tematických celků: 1. Sociální komunikace, její různá pojetí a typologie. Srovnání interpersonální a mediální komunikace. 2. Masová komunikace - znaky a struktura masově komunikačního procesu. 3. Vývoj vztahů sociálního a komunikačního systému 4. Tisk - specifické rysy tištěného slova 5. Vývoj zvuku a obrazu na mediálním poli. Rozhlas a film, specifické rysy. 6. Televize a její specifické rysy. Internet a nová media. 7. Mediální organizace, jejich struktura a ekonomika. 8. Žurnalistika a publicistika jako profese. Novinářská etika 9. Recipienti v masové komunikaci. Masa a publikum, jeho struktura 10.Obsah medií jako informace a vyprávění. Zprávy a jejich hodnota. Mediální texty a jejich čtení. 11.Účinky působení medií. Hodnocení, typologie. 12.Media jako riziko. Násilí v mediích a vliv problematických složek obsahu. Únik a manipulace 13.Media a zprostředkování skutečnosti, konstrukce sociální reality. Vnímání času a prostoru 14. Teorie masové komunikace jako mezioborová disciplína. Předmět a oblasti jejího výzkumu 15. První názory na media a první modely masové komunikace. 16. Teorie masové společnosti a masové kultury. 17. Stadium všemocných medií a éra propagandy. Teorie omezených účinků. 18. Media v pojetí klasického marxismu a frankfurtské školy. 19. Sociální funkce medií. Strukturální funkcionalismus a symbolický interakcionismus 20. Technologický determinismus. Teorie informační společnosti 21. Normativní teorie medií: autoritářské a liberální, teorie sociální odpovědnosti aj. 22. Media jako činitel socializace, rodina, výchova a vzdělávání. Volný čas a zábava. 23. Media a náboženství. Blízkost a vzdálenost. 24. Křesťanský přístup k mediím. Media a církev. Křesťanská media 25. Media a politické instituce. Ideologie, propaganda a veřejné mínění. Media v čase globalizace Last update: VYMAZAL (27.01.2012)
|