SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2014/2015
   Login via CAS
Pedagogy - KPED101
Title: Pedagogika
Guaranteed by: Department of Pastoral Theology and Law Sciences (26-KPAO)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2014 to 2014
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Interchangeability : KPED002
Is co-requisite for: KPED109, KPED102
Is interchangeable with: KPED002
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a vybrané otázky moderní pedagogiky. Obsah:
Základní terminologie v pedagogice, pedagogické obory a předmět pedagogiky, cíle edukace. Žák / student
jako subjekt edukace a učitel jako edukátor. Kurikulum: základní teorie, možnosti vzniku, obsah edukace.
Kurz musí být navštěvován před kurzem katechetiky a didaktiky náboženské výchovy.
Kurz je zakončen písemným testem.
Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Aim of the course - Czech

Cílem je získat všeobecný přehled o Pedagogice jako vědním oboru, základních teoriích, metodách a postupech.

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Literature - Czech

* Základní literatura:
Průcha J., Moderní pedagogika, Praha 2002
Štverák V., Dějiny pedagogiky I., II., Praha 1981-1982

* Doporučená literatura:

Grecmanová H. a kol., Obecná pedagogika I., II., Olomouc 1996, 1998

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče, Praha 2004, 2009

Krejčí V., Obecné základy pedagogiky, Ostrava 1996

Mareš J. - Křivohlavý, J., Sociální a pedagogická komunikace ve škole, Praha 1990

Petty G., Moderní vyučování, Praha 1996

Průcha J., Alternativní školy, Praha 1996

Průcha J. - Walterová, E. - Mareš, J., Pedagogický slovník, Praha 2001

Solfronk J. a kol., Kapitoly ze školní pedagogiky, Praha 1993

Solfronk J. a kol., Organizační formy vyučování, Praha 1994

Váňová R., Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích, Praha 1994

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Teaching methods - Czech

Jednotlivá témata jsou představena formou přednášky, je zařazena též diskuse k probírané látce.

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Requirements to the exam - Czech

Kurz je zakončen písemným testem (znalost z přednášek a povinné literatury).

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Syllabus - Czech

Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

 

1. Pedagogika jako věda o edukaci

2. Pedagogická teorie a vzdělávací praxe

3. Pedagogické disciplíny a pomocné vědy

4. Vztah výchovy a společnosti, výchovné a didaktické cíle

5. Školský zákon a jiné školní normy

6. Kurikulární teorie, reforma a praxe

7. Analýza a uspořádání látky, osnovy

8. Základní dimenze učební hodiny

9. Motivace

10. Hodnocení, význam osobního portfolia

11. Klasické a na žáka orientované vyučování

12. Moderní a alternativní přístupy ve výuce

13. Učitelská profese

Last update: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Entry requirements - Czech

Žádné.

Last update: Starý Karel, PhDr., Ph.D. (06.10.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html