Pedagogy - KPED002
Title: Pedagogika
Guaranteed by: Department of Systematic and Pastoral Theology (26-KSPT)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:9/0, --- [HS]
summer s.:9/0, Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Interchangeability : KPED101
Is co-requisite for: KPED004
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a vybrané otázky moderní pedagogiky. Obsah:
Základní terminologie v pedagogice, pedagogické obory a předmět pedagogiky, cíle edukace. Žák/student jako subjekt edukace a učitel jako edukátor. Kurikulum: základní teorie, možnosti vzniku, obsah edukace.
Kurz musí být navštěvován před kurzem katechetiky a didaktiky náboženské výchovy.
Kurz je zakončen písemným testem.
Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Aim of the course - Czech

Cílem je získat všeobecný přehled o Pedagogice jako vědním oboru, základních teoriích, metodách a postupech.

Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Literature - Czech

* Základní literatura:
PRŮCHA Jan, Moderní pedagogika, Praha : Portál 1997 nebo pozdější.

* Doporučená literatura:
BLOOM Benjamin S., Taxonomy of Educational Objectives, New York : Longman 1984.

BREZINKA Wolfgang, Filozofické základy výchovy, Praha : Zvon 1996.

GIUSSANI Luigi, Riziko výchovy , Praha : Zvon 1996.

GRECMANOVÁ Helena et al., Obecná pedagogika I.+II., Olomouc : HANEX 2002.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče.

KYRIACOU Christ, Klíčové dovednosti učitele, Praha : Portál 1996.

NAKONEČNÝ Milan, Motivace lidského chování, Praha : Academia 1996.

PRŮCHA Jan, Alternativní školy a inovace ve vzdělání, Praha : Portál 2001.

Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Teaching methods - Czech

¨Jednotlivá témata jsou představena formou přednášky, je zařazena též diskuse k probírané látce.

Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Requirements to the exam - Czech

Kurz je zakončen písemným testem (znalost z přednášek a povinné literatury).

Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Syllabus - Czech

Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

 

1. Pedagogika jako věda o edukaci

2. Pedagogická teorie a vzdělávací praxe

3. Pedagogické disciplíny a pomocné vědy

4. Vztah výchovy a společnosti, výchovné a didaktické cíle

5. Školský zákon a jiné školní normy

6. Kurikulární teorie, reforma a praxe

7. Analýza a uspořádání látky, osnovy

8. Základní dimenze učební hodiny

9. Motivace

10. Hodnocení, význam osobního portfolia

11. Klasické a na žáka orientované vyučování

12. Moderní a alternativní přístupy ve výuce

13. Učitelská profese v měnící se společnosti

14. Vlastní kompetence a vzdělávání učitelů

15. Základy výzkumu ve školství



Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Entry requirements - Czech

Žádné.

Last update: Bravená Noemi, doc. PhDr. ThDr., Th.D., Ph.D. (05.02.2013)