1. Knowledge (Remember)
- Students will be able to remember the main events and milestones of ancient Church history.
- Students will be able to list key figures and historical personalities of early Christianity (e.g., Constantine, Arius, Athanasius, Augustine).
- Students will be able to recall fundamental theological and political disputes in the early Church (e.g., Arianism, Donatism, Pelagianism).
2. Comprehension (Understand)
- Students will be able to explain the historical context of the emergence and development of Christianity in relation to the Roman Empire.
- Students will be able to describe the development of Church hierarchy and its structure from the apostolic period to the 6th century.
- Students will be able to interpret the significance of ecumenical councils in theological and political contexts (e.g., the Council of Nicaea, the Council of Chalcedon).
3. Application (Apply)
- Students will be able to apply historical methods to analyse primary and secondary sources on early Christianity.
- Students will be able to use acquired knowledge to examine Church history in relation to modern theological debates.
- Students will be able to explain historical contexts of the development of Christian doctrines and their impact on contemporary Church practice.
4. Analysis (Analyse)
- Students will be able to distinguish different phases in the development of Christianity, from the period of persecution to the establishment of the state Church.
- Students will be able to compare the influence of key theological and political figures on the formation of Church doctrine and practice.
- Students will be able to analyse various historiographical approaches to early Church history, identifying their strengths and limitations.
5. Evaluation (Evaluate)
- Students will be able to critically assess the consequences of ecumenical councils’ decisions on the development of theology and Church governance.
- Students will be able to evaluate how individual events in ancient Church history influenced its subsequent development.
- Students will be able to consider the relevance of ancient Church conflicts to contemporary ecumenical dialogues.
6. Creation (Create)
- Students will be able to produce a short academic essay summarising the development of early Christianity in a specific period.
- Students will be able to design a presentation or study material on Church history for a wider audience.
- Students will be able to construct an argumentative analysis of primary sources related to significant theological disputes in the early Church.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Znalost (Remember)
- Studenti si dokážou zapamatovat hlavní události a milníky dějin starověké církve.
- Studenti dokážou vyjmenovat klíčové postavy a historické osobnosti raného křesťanství (např. Konstantin, Arius, Atanáš, Augustin).
- Studenti si dokážou vybavit zásadní teologické a politické spory ve starověké církvi (např. arianismus, donatismus, pelagianismus).
2. Porozumění (Understand)
- Studenti dokážou vysvětlit historický kontext vzniku a vývoje křesťanství ve vztahu k Římské říši.
- Studenti dokážou popsat vývoj církevní hierarchie a její struktury od apoštolského období po 6. století.
- Studenti dokážou interpretovat význam ekumenických koncilů v teologickém a politickém kontextu (např. nicejský koncil, chalcedonský koncil).
3. Aplikace (Apply)
- Studenti dokážou použít historické metody pro analýzu primárních a sekundárních pramenů o raném křesťanství.
- Studenti dokážou aplikovat získané poznatky při rozboru církevních dějin ve vztahu k moderním teologickým debatám.
- Studenti dokážou vysvětlit historické souvislosti vývoje křesťanských doktrín a jejich dopad na současnou církevní praxi.
4. Analýza (Analyse)
- Studenti dokážou rozlišit jednotlivé fáze vývoje křesťanství od období pronásledování po období státní církve.
- Studenti dokážou porovnat vliv klíčových teologických a politických aktérů na formování církevní nauky a praxe.
- Studenti dokážou analyzovat různé historiografické přístupy k dějinám rané církve a jejich výhody a nevýhody.
5. Hodnocení (Evaluate)
- Studenti dokážou kriticky zhodnotit důsledky rozhodnutí ekumenických koncilů na vývoj teologie a církevní správy.
- Studenti dokážou posoudit, jak jednotlivé události v dějinách starověké církve ovlivnily její další vývoj.
- Studenti dokážou zvážit význam starověkých církevních konfliktů pro současné ekumenické dialogy.
6. Tvorba (Create)
- Studenti dokážou vytvořit krátkou akademickou esej shrnující vývoj raného křesťanství v určitém období.
- Studenti dokážou navrhnout prezentaci či studijní materiál na téma církevních dějin pro širší publikum.
- Studenti dokážou sestavit argumentační rozbor primárních pramenů týkajících se významných teologických sporů rané církve.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
|