This course presents the history of the Church in the Antiquity from the 1st till 6th century. The lectures are held in Czech, an individual study plan for international students will be discussed with the lecturer at the beginning of the course when the required reading will be indicated.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (20.06.2016)
Kurz představuje církevní dějiny od 1. do 6. století.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (20.06.2016)
Aim of the course -
1. Knowledge (Remember)
Students will be able to remember the main events and milestones of ancient Church history.
Students will be able to list key figures and historical personalities of early Christianity (e.g., Constantine, Arius, Athanasius, Augustine).
Students will be able to recall fundamental theological and political disputes in the early Church (e.g., Arianism, Donatism, Pelagianism).
2. Comprehension (Understand)
Students will be able to explain the historical context of the emergence and development of Christianity in relation to the Roman Empire.
Students will be able to describe the development of Church hierarchy and its structure from the apostolic period to the 6th century.
Students will be able to interpret the significance of ecumenical councils in theological and political contexts (e.g., the Council of Nicaea, the Council of Chalcedon).
3. Application (Apply)
Students will be able to apply historical methods to analyse primary and secondary sources on early Christianity.
Students will be able to use acquired knowledge to examine Church history in relation to modern theological debates.
Students will be able to explain historical contexts of the development of Christian doctrines and their impact on contemporary Church practice.
4. Analysis (Analyse)
Students will be able to distinguish different phases in the development of Christianity, from the period of persecution to the establishment of the state Church.
Students will be able to compare the influence of key theological and political figures on the formation of Church doctrine and practice.
Students will be able to analyse various historiographical approaches to early Church history, identifying their strengths and limitations.
5. Evaluation (Evaluate)
Students will be able to critically assess the consequences of ecumenical councils’ decisions on the development of theology and Church governance.
Students will be able to evaluate how individual events in ancient Church history influenced its subsequent development.
Students will be able to consider the relevance of ancient Church conflicts to contemporary ecumenical dialogues.
6. Creation (Create)
Students will be able to produce a short academic essay summarising the development of early Christianity in a specific period.
Students will be able to design a presentation or study material on Church history for a wider audience.
Students will be able to construct an argumentative analysis of primary sources related to significant theological disputes in the early Church.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Znalost (Remember)
Studenti si dokážou zapamatovat hlavní události a milníky dějin starověké církve.
Studenti dokážou vyjmenovat klíčové postavy a historické osobnosti raného křesťanství (např. Konstantin, Arius, Atanáš, Augustin).
Studenti si dokážou vybavit zásadní teologické a politické spory ve starověké církvi (např. arianismus, donatismus, pelagianismus).
2. Porozumění (Understand)
Studenti dokážou vysvětlit historický kontext vzniku a vývoje křesťanství ve vztahu k Římské říši.
Studenti dokážou popsat vývoj církevní hierarchie a její struktury od apoštolského období po 6. století.
Studenti dokážou interpretovat význam ekumenických koncilů v teologickém a politickém kontextu (např. nicejský koncil, chalcedonský koncil).
3. Aplikace (Apply)
Studenti dokážou použít historické metody pro analýzu primárních a sekundárních pramenů o raném křesťanství.
Studenti dokážou aplikovat získané poznatky při rozboru církevních dějin ve vztahu k moderním teologickým debatám.
Studenti dokážou vysvětlit historické souvislosti vývoje křesťanských doktrín a jejich dopad na současnou církevní praxi.
4. Analýza (Analyse)
Studenti dokážou rozlišit jednotlivé fáze vývoje křesťanství od období pronásledování po období státní církve.
Studenti dokážou porovnat vliv klíčových teologických a politických aktérů na formování církevní nauky a praxe.
Studenti dokážou analyzovat různé historiografické přístupy k dějinám rané církve a jejich výhody a nevýhody.
5. Hodnocení (Evaluate)
Studenti dokážou kriticky zhodnotit důsledky rozhodnutí ekumenických koncilů na vývoj teologie a církevní správy.
Studenti dokážou posoudit, jak jednotlivé události v dějinách starověké církve ovlivnily její další vývoj.
Studenti dokážou zvážit význam starověkých církevních konfliktů pro současné ekumenické dialogy.
6. Tvorba (Create)
Studenti dokážou vytvořit krátkou akademickou esej shrnující vývoj raného křesťanství v určitém období.
Studenti dokážou navrhnout prezentaci či studijní materiál na téma církevních dějin pro širší publikum.
Studenti dokážou sestavit argumentační rozbor primárních pramenů týkajících se významných teologických sporů rané církve.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Requirements to the exam -
Activity in the course (20%),
Paper on a problem concerning Ancient Church History (40%),
Oral exam, questions based upon the syllabus and the required bibliography (40%).
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (26.08.2020)
Aktivní účast na hodinách (20%),
Ústní zkouška na základě okruhů v sylabu (80%).
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (03.10.2024)
Syllabus -
Hellenistic and Jewish Context of the 1st century
The era of Julio-Claudian dynasty, Jesus, and Paul
The era of Flavian dynasty and the second Christian generation
2nd century: formation and transformation of Christianity
The Severan dynasty and the Church in the 3rd century
Diocletian’s tetrarchy and the era of the martyrs
Church organisation and liturgy of the Pre-Nicene period
Constantine the Great and his Church politics
Theological and political struggles in the East: 4th century (Nicaea I and Constantinople I)
Theological and political struggles in the East: 5th century (Ephesus and Chalcedon)
Theological and political struggles in the East: 6th to 8th centuries (Chalcedon to Nicaea II)
Theodosius and Ambrose: Church and the Empire in the West in the 4th century
The Church in Africa in the 4th to 5th centuries
Church institutions and liturgy in the 4th to 5th centuries
From Augustine to Gregory the Great
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (23.10.2019)
Helénistický a židovský kontext 1. století
Claudiovská epocha - doba Ježíše a Pavla
Flaviovci a druhá křesťanská generace
2. století - formace a transformace křesťanství
Severovské impérium a církev 3. století
Diokleciánova tetrarchie a doba mučedníků
Církevní organizace a liturgie přednicejského období
Konstantin a jeho církevní politika
Teologicko-politické zápasy na Východě 4. století (1. nikájský až 1. konstantinopolský koncil)
Teologicko-politické zápasy na Východě 5. století (efeský a chalkedonský koncil)
Teologicko-politické zápasy na Východě 6.-8. století (od chalkedonského po 2. nikájský koncil)
Theodosius a Ambrož: vztahy církve a státu na Západě ve 4. století
Africká církev 4.-5. století
Instituce a liturgie církve 4. a 5. století
Období od Augustina z Hippony k Řehoři Velikému
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (30.01.2020)