Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (23.01.2022)
During the lectures, students will be acquainted in general with the character of a museum institution. Attention is focused on its organization, with emphasis on managing collections of artistic nature. We will introduce the basic legal and methodological regulations, which arise from the law, which the curator must follow when administering the collection. We will explain what the collecting activity entails, what is the importance of the central register of collections (CES), how to proceed with the registration of collection items (the system of cataloging the collection items - program Bach / Demus). We will show you how to prepare designs for the conservation and restoration of works of art (ISO project) and how the digitization of collection items (e-collections, Athena project) proceeds. We will also take a closer look at the agenda connected with the lending and borrowing of collection items, as well as the issue of export of collection items abroad. Students will try to apply this theoretical (administrative) knowledge in the framework of simulated examples of museum institutions using prescribed forms of the Ministry of Culture. The educational function of the museum is related to the presentation of museum collections to the public in the form of exhibitions, accompanying programs and publications. Students will, therefore, try to develop their own design project (libretto, screenplay), which will reflect on the issue of work with the exhibition space. Through visits to selected institutions and consultations with their museum workers, especially in the art-historical collection.
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)
Na semináři se studenti v obecné rovině seznámí s charakterem instituce muzejní povahy. Pozornost je soustředěna na její organizaci, přičemž důraz je kladen na správu sbírek umělecké povahy. Představíme si základní právní a metodické předpisy, vyplývající ze zákona, kterými se kurátor při správě sbírky musí řídit. Vysvětlíme si, co obnáší sbírkotvorná činnost, jaký význam má centrální evidence sbírek (CES), jak postupovat při evidenci sbírkových předmětů (připomenut bude systém katalogizace sbírkových předmětů – program Bach/Demus) a proč je nutné provádět inventarizace sbírkových předmětů, včetně vyřazování předmětů ze sbírky; ukážeme si jak vypadá vypracování návrhů na konzervování a restaurování uměleckých děl (projekt ISO) a jak probíhá digitalizace sbírkových předmětů (e-sbírky, projekt Athena). Přiblížíme si rovněž problematiku agendy spjatou se zápůjčkami a výpůjčkami sbírkových předmětů, stejně tak i problematiku vývozu sbírkových předmětů do zahraničí. Tyto teoretické (administrativní) poznatky se studenti pokusí „prakticky“ aplikovat v rámci simulovaných příkladů muzejních institucí s využitím předepsaných formulářů MK. Se vzdělávací funkcí muzea souvisí prezentace muzejních sbírek veřejnosti formou výstav, doprovodných programů a publikací. Studenti se proto pokusí vypracovat vlastní návrh výstavního projektu (libreto, scénář), v jehož rámci se zamyslí nad otázkou práce s exponátem ve výstavním prostoru z hlediska obsahové, formální, bezpečnostní aj. Prostřednictvím návštěv vybraných institucí a konzultací s jejich kurátory bude studentům přiblížena práce muzejního pracovníka zejména v umělecko-historické sbírce. |