|
|
|
||
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
knowledge of the basic methodological and terminological apparatus of art history with a special emphasis on openness to a whole range of methods and variants, their application depending on the studied material. The results of the seminar study will be verified in papers and during excursions so that students leaving the seminar are able to independent professional works with literature and sources in the widest sense of the word. The preparation of graduates of the seminar will be the basis for their further vocational training in follow-up specialized seminars and lectures. |
|
||
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
The Propedeutic Seminar of Art History offers students practical learning and deepening of the theoretical knowledge of the basic methodological and terminological apparatus |
|
||
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
>Universal Lexicons:
Roztoky 1971 |
|
||
Last update: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (11.10.2022)
Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru. Písemnou práci postačí odevzdat v elektronické podobě, nejlépe emailem za účelem konzultací a schválení, finální práci prosím odevzdávejte zároveň vložením do MS Teams do záložky "Zadání", pod úkol "Proseminární práce". Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku. Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu. Termín odevzdání: červen 2023
Témata na proseminární práci (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve 6) Liturgické náčiní 7) Liturgická roucha a textilie 8) Církevní řády a jejich ikonografie - benediktini - cisterciáci - premonstráti 9) Ikonografie pašijového cyklu 10) Ikonografie Panny Marie 11) Ikonografie českých zemských patronů 12) Symbolika barev, rostlin a zvířat 13) Malířské techniky – starověk a středověk 14) Technika deskového obrazu 15) Malířské techniky – renesance a barok 16) Malířské techniky – od 19. století do současnosti 17) Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) 18) Kresba, skici a pastel (19. a 20. století) 19) Freska a sgrafito 20) Vývoj ornamentu 21) sochařské techniky – v kameni 22) sochařské techniky – řezbářství 23) sochařské techniky – v kovu 24) Zlatnictví Grafické techniky: 25) počátky až do konce 18. století 26) konec 18. až 20. století 27) současné grafické techniky 28) Fotografické techniky 29) Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století 30) Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie 31) Nábytek 32) Textilní umění (gobelíny atd.)
Témata na proseminární práci (D. Lunger-Štěrbová) z architektury: 1. Antická architektura a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) 2. Předrománská a románská architektura: morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika) a) historické souvislosti: St. Gallenský plán b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) 3. Raně gotická architektura: morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti 4. Vrcholně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další) a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm 5. Pozdně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další) a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby 7. Renesanční architektura: morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …) a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát 8. Raně a vrcholně barokní architektura: morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …) a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann) 9. Klasicistní a architektura 19. století morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb) a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) 10. Architektura období kubismu a moderny morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …) a) historické souvislosti: český architektonický kubismus b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building (Adler, Sullivan) |
|
||
Last update: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (06.10.2021)
Témata prosemináře v ZS Témata na proseminární práci (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve 6) Liturgické náčiní 7) Liturgická roucha a textilie 8) Církevní řády a jejich ikonografie 9) Ikonografie pašijového cyklu 10) Ikonografie Panny Marie 11) Ikonografie českých zemských patronů 12) Symbolika barev, rostlin a zvířat 13) Malířské techniky – starověk a středověk (technika deskového obrazu) 14) Malířské techniky – renesance a barok 15) Malířské techniky – od 19. století do současnosti 16) Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) 17) Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) 18) Freska a sgrafito 19) Vývoj ornamentu 20) sochařské techniky – v kameni 21) sochařské techniky – řezbářství 22) sochařské techniky – v kovu 23) Zlatnictví Grafické techniky: 24a) počátky až do konce 18. století 24b) konec 18. až 20. století 24c) současné grafické techniky 25) Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění 26) Fotografické techniky 27) Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století 28) Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie 29) Nábytek 30) Textilní umění (gobelíny atd.) |
|
||
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (29.10.2019)
At the end of the winter semester testing the knowledge is carried out in the form of written test. |