SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Identity and Inter-Cultural Communication - JTB320
Title: Identity and Inter-Cultural Communication
Czech title: Identita a interkulturní komunikace
Guaranteed by: Department of Russian and East European Studies (23-KRVS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Marika Constable
Class: Courses not for incoming students
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation
Předmět se zaměřuje na to, jak je formování individuálního světonázoru, zbůsobu komunikace a chování člověka ovlivňováno jeho jazykovým a kulturním prostředím. Hlavním cílem je přimět studenty se zamyslet nad odlišnostmi a také podobnostmi, které se projevují v transkulturní komunikaci, a zohledňovat je v praxi.

This subject will address the language and cultural factors that influence and help to form ones worldview, ways of communicating and general behavior. The main aim is to encourage students to evaluate differences and similarities within trans-cultural communication and apply these in everyday life.
Last update: Constable Marika, Mgr. (22.09.2021)
Literature

BENEDICT, Ruth: Patterns of culture 

FESTINGER, Leon: The theory of cognitive dissonance

GOLDMAN, Allan: How to analyse people

HASSON, Gill: How to deal with difficult people

HOFSTEDE, Geert: Cultures and organisations

JOURDAN, Christine and TUITE, Kevin: Language, culture and society

McGee, R. Jon and WARMS, Richard L.: Theory in cultural and social anthropology (an encyclopedia) 

SMITH, David: Why we demean, enslave andexterminate others

TAVRIS, Carol and ARONSON, Elliot: Mistakes we made

Last update: Constable Marika, Mgr. (22.09.2021)
Syllabus

W1

Zadání DÚ – studium textu

What is identity and how much is our identity influenced by our culture?

Přednáška je věnována vysvětlení pojmu identita, uvědomění si rozdílu mezi rolí a statusem a představení kulturních vzorců, které formují každého člověka v rámci kultur a subkultur. Představí pojmy kognitivní disonance a kognitivní konsistence, se kterými budou studenti pracovat celý semestr.

W2

Zadání DÚ – studium textu

How much is our worldview influenced by our culture and language?

Přednáška navazuje na předchozí a pokračuje v představení kulturního versus bilogického determinismu. Zde se zaměříme i na roli jazyka.

W3

Zadání DÚ – studium textu

Practical exercise – how come we hear the same words but understand them differently?

Tato přednáška dovolí, aby studenti převedli do praxe a ověřili si znalosti z předchozích přednášek.

W4

Zadání DÚ – studium textu

What is conflict and is conflict always bad?

Tato přednáška představí konflikt ve své esenci, různé přístupy a řešení a napomůže v rozpoznávání manipulace, ať již u sebe, nebo u ostatních.

W5

Zadání DÚ – studium textu

How to listen and debate efficiently

Tato přednáška se bude věnovat tomu, co vlastně je debata, jaké má pravidla a nakolik do vní jedinec reflektuje svoji kulturu, nebo naučené vzorce.

W6

Zadání DÚ – studium textu

Why is so difficult to open a respectful dialogue?

Přednáška navazuje na předchozí a od debaty se posouvá ke konstruktivnímu dialogu. 

W7

Zadání DÚ – studium textu

Practical exercise – recognising bubbles and reasons for needing space

Zde si studenti osobně vykouší různá praktická cvičení.

W8

Zadání DÚ – studium textu

Hofstede – differences are not the problem, not understanding them is the issue. Cross-cultural groups and organizations.

Přednáška poukáže na Hofstedeho výzkum, který pracuje s různými kulturami na pracovišti a maximalizuje tím lidský potenciál.

W9

Zadání DÚ – studium textu

Obedience – I would never! Or would I?

Přednáška představí experimenty, které studentům pomohou rozeznat určité typy chování ve vypjatých situacích. U sebe i ostatních.

W10

Zadání DÚ – studium textu

Presentation – the cultural differences and hurdles I had to overcome – open debate

Studenti dostanou za ůkol představit osobní zkušenost týkající se konfliktu rozdílných kultur, na což naváže řízená debata.

W11

Zadání DÚ – studium textu

Presentation – my cultural differences and hurdles I had to overcome – open debate

Studenti dostanou za ůkol představit osobní zkušenost týkající se konfliktu rozdílných kultur, na což naváže řízená debata

W12

Zadání DÚ – studium textu

Exam

Cíleně je test plánován v rámci hodiny na dobu cca 40 minut. Zbytek přednášky je věnován korekci, aby i studenti s horším skóre odešli s adekvántními vědomostmi.

W13


Colloquium 

Tento čas je určen k diskusi o načtených materiálech, připomínkám a zhodnocení kurzu.




Last update: Constable Marika, Mgr. (22.09.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html