SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Reflection of Great Debates in Social Sciences in Film - JTB289
Title: Reflexe velkých debat v sociálních vědách ve filmu
Guaranteed by: Department of North American Studies (23-KAS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/4, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (18)
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jana Sehnálková, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (26.05.2021)
Kurz seznámí studenty s vybranými velkými debatami relevantními pro sociální vědy i mezinárodní teritoriální studia, a to formou kritické reflexe promítaných filmů a doprovodných textů.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (26.05.2021)

Cílem kurzu je naučit studenty kriticky reflektovat filmová díla, a to nejen z hlediska společenských věd.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (26.05.2021)

Fareed Zakaria: In defense of liberal education: http://abcnews.go.com/Politics/book-excerpt-defense-liberal-education-fareed-zakaria/story?id=29901850

Mike Doyle, In Defense of Neoliberalism: https://cambridgedevelopmentstudies.wordpress.com/2011/04/12/in-defense-of-neoliberalism-part-i/, https://cambridgedevelopmentstudies.wordpress.com/2011/04/12/in-defense-of-neoliberalism-part-ii/, https://cambridgedevelopmentstudies.wordpress.com/2011/04/12/in-defense-of-neoliberalism-part-iii/
RSA: Economics is for Everyone, https://www.thersa.org/discover/videos/rsa-animate/2016/economics-is-for-everyone

Dylan Matthews: The Case for Open Borders. http://www.vox.com/2014/9/13/6135905/open-borders-bryan-caplan-interview-gdp-double

Francis J. Gavin: What If? Historians and the Counterfactual, http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09636412.2015.1070610
http://rationalwiki.org/wiki/Historical_determinism

Was Snowden a Russian agent? http://www.nybooks.com/articles/2017/02/09/edward-snowden-russian-agent/

The Challenge of Slums. https://unhabitat.org/books/the-challenge-of-slums-global-report-on-human-settlements-2003/

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. (27.09.2021)

Základní metodou výuky je kritická reflexe dokumentárních filmů, a to jak v písemné, tak ústní formě.

V zimním semestru 2021/2022 probíhá výuka prezenčně v místnosti JPEK 209.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. (04.10.2021)

Požadavky na zkoušku:

Filmy na každý týden si studentky a studenti budou pouštět na libovolných místech v průběhu týdne, v rámci semináře pak proběhne diskuse s případnými ukázkami. 

 

Reakce na film (50%)

Před každou hodinou každý student napíše do systému Turnitin krátkou reakci na film, včetně otázek do diskuse.

Odkaz na odevzdávání: https://www.turnitin.com/t_class_home.asp?r=70.4904566546478, jinak hledejte kurz v Turnitinu podle názvu nebo ID 31943154. Enrollment key je casablanca.

Při zpracování se zaměřte na:

1. Jasně označte, kterého filmu se reflexe týká a jednou nebo dvěma větami shrňte hlavní obsah a téma filmu.

2. Jaká obecnější témata a debaty film otevírá? Jaké jsou v této debatě názory odborníků? (1 delší odstavec)

3. Jaké momenty a postřehy vztahující se k filmu přijdou Vám osobně nejdůležitější a proč? (1 delší odstavec)

4. Jaké nejdůležitější otázky byste se sami chtěli k tématům z filmu zeptat a proč? Jaké otázky byste položili ostatním v rámci skupinové diskuse (1 odstavec)

5. Různé další postřehy a případné odkazy.


Kontextová zpráva (20%)

Každý student si připraví jednou v průběhu semestru krátkou pětiminutovou kontextovou zprávu k jednomu z filmů pro danou hodinu. V rámci kontextové zprávy uvede především nejdůležitější diskuse a témata v rámci sociálních věd, které se k filmu vztahují. K těmto tématům prezentuje relevantní kvantitativní data, ideálně formou infografiky. Krátce je vhodné také zmínit dostupné recenze na film a doporučenou literaturu k tématu.

Důležitý dokumentární film (20%)

Každý student najde jeden důležitý dokumentární film, který není součástí sylabu kurzu a který by doporučili studentům teritioriálních studií. K tomuto filmu zpracuje 1 stranu A4, kde bude uveden název, rok vzniku, režisér, hlavní téma, důležité debaty, ke kterým se film vztahuje a relevantní otázky, které se k filmu vztahují. Na konec uveďte alespoň dva tituly z akademické literatury, které se k tématu filmu či souvisejícím debatám věnují.

Ústní reflexe práce v kurzu (10%)

Ve zkouškovém období proběhne krátký online pohovor reflektující práci studenta v kurzu, kde bude mít možnost obhájit svá tvrzení či vysvětlit komentáře ke kontextové zprávě a vybranému filmu.

Hodnocení: započteno / nezapočteno

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. (27.09.2021)

Anotace kurzu:

Kurz seznámí studenty s vybranými velkými debatami relevantními pro sociální vědy i mezinárodní teritoriální studia, a to formou kritické reflexe promítaných filmů a doprovodných textů.

 

Program:

Aktuální seznam filmů pro zimní semestr 2021 je k dispozici na: 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NCbXy6umrrGck5YI-EsrEx5qazDLIW4WnJJYBsMw6Is/edit?usp=sharing

Část filmů je volně ke stažení v rámci www.promitejity.cz

Další filmy jsou ke stačení na www.dafilms.cz

 

Facebooková skupina, primárně k diskusi a doporučení dalších zdrojů:

https://www.facebook.com/groups/463927747341023/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html