Lexical-Stylistic Seminar - JTB124
Title: Lexical-Stylistic Seminar
Czech title: Lexikálně-stylistická cvičení
Guaranteed by: Department of Russian and East European Studies (23-KRVS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / 4 (3)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radomila Kotková, Ph.D.
Pre-requisite : {Skupina prerekvizit pro BP_HAS - 3. ročník}
Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -

This course is aimed at students who reached B1 level in contemporary Czech language according to The Common European Framework of Reference for Languages and wish to develop to B2 level. It includes the training of receptive and productive skills, the expansion of lexical and grammatical language resources. The focus is on linguistic analysis of texts, recognition of functional styles, their characteristics and the practice of own production of texts required at the B2 level.
Thematic areas:
- private and informal communication
- written and oral communication
- formal communication
- public documents
- report, announcement, advertisement, instructions, request, review, complaint, biography, cover letter, journalistic text, literary/artistic piece

Last update: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem semináře je rozšíření slovní zásoby a využití lexikální báze v komunikačních situacích směrem k lepšímu a přesnějšímu vyjádření v češtině.

Last update: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Descriptors - Czech

Komunikace: soukromá, neformální, formální, písemná, ústní  

Stratifikace češtiny: čeština spisovná, nespisovná, obecná, dialekty, archaismy, expresivita, odborná, zájmová a profesní komunikace

Slohové útvary: zpráva, oznámení, inzerát, návod, žádost, recenze, stížnost, životopis, motivační dopis, publicistický text, literární útvar

Typy vět podle komunikační funkce

Last update: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Docházka. Tolerovány 2 absence.

Aktivní účast na semináři.

Odevzdání všech úkolů.

Závěrečný test.

Více viz. SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

Last update: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Literature - Czech

Tištěné zdroje:

Kestřánková, M. a kol.: Čeština pro cizince. Úroveň B2. Učebnice. Brno: Edika 2020.

Hradilová, D. a kol.: Czech it up 4! Čeština pro cizince. Úroveň B2. Učebnice. Olomouc 2020.

Hradilová, D. a kol.: Czech it up 4! Čeština pro cizince. Úroveň B2. Cvičebnice. Olomouc 2020.

Bischofová, J., Hasil, J., Hrdlička, M., Kramářová, J. Čeština pro středně a více pokročilé.  

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 1998.

Martincová, O. a kol. Nová slova v češtině. Slovník neologismů. Praha: Academia, 1998.

Pala, K., Všianský, J. Slovník českých synonym. Praha: NLN, 1994.

 

Elektronické zdroje:

Databáze heslářů ÚJČ ČSAV: Databáze heslářů (cas.cz)

Internetová jazyková příručka: Internetová jazyková příručka (cas.cz)

Kadeřnictví | Stream

Semestr | Stream

Last update: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Teaching methods - Czech

Seminář rozšířuje slovní zásobu na lexikální bázi v komunikačních situacích směrem k lepšímu a přesnějšímu vyjádření v češtině formou analýzy čtecích a poslechových textů a následnou vlastní produkcí útvarů daného žánru.

Use of generative AI tools:

The use and citation of generative AI tools (such as ChatGPT or MS Copilot) in
seminar papers and other coursework must comply with the decrees of the IMS
Director No. 7/2023 and 9/2023.
Generative AI tools may be used unless explicitly prohibited by the instructor.
However, they may not be used to generate substantial sections of the text or replace
the student’s own intellectual contribution. The student remains fully responsible for
any content generated with assistance of AI tools.
Presenting AI-generated content, whether verbatim, rephrased, or only slightly
modified, as one's own work constitutes plagiarism.
Every submitted paper must include a transparent statement specifying which
generative AI tools were used, in which stage of the work they were employed, and
how they were used, or confirming that no generative AI tools were used. If this
statement is missing or incomplete, the instructor is not permitted to accept the paper
for evaluation.
Unless the instructor explicitly prohibits the use of generative AI tools, the decision to
use or not to use them rests fully with the student. The student has the right to
request that the instructor does not use AI assistance for evaluating their work.

Last update: Lochmanová Sára, Mgr. (06.10.2025)
Syllabus - Czech


























Lekce

kurzu

= 150 min

Kapitola učebnice

Téma

Gramatický cíl

Osvojení slovní zásoby

Komunikační cíle/jazykové funkce

1. týden

L 1 Studium jazyků

 

Poslech – „Jazykový kurz pro každého “

Opakování konjugace sloves

Studium jazyků

Studenti si rozšíří slovní zásobu v tématu „Studium jazyků“.

2. týden

Pokračování L 1

Čtení - Jeden o koze....

Vid

Jazykové kurzy

3. týden

Pokračování L 1

Poslech - "Jazykové kurzy", Reálie - studium na prestižní škole (výhody a nevýhody)

Opakování genitivu a akuzativu

 

4. týden

L 2 Lidská komunikace

Poslech - "Na skypu"

Opakování minulého času

Lidská komunikace

Studenti si rozšíří slovní zásobu v tématu "Verbální a neverbální komunikace"

5. týden

 Pokračování L 2

Čtení - "Neverbální komunikace"

 

Méně časté deklinační typy

 

Neverbální komunikace

 

 

 6. týden

Pokračování L 2

Reálie - Etiketa

Spojovací výrazy

 

Rozšíření slovní zásoby v tématu "Interkulturní rozdíly"

7. týden

L 3 Kariéra

Poslech - dialogy s pracovní tématikou 

Opakování imperativu

Zaměstnání

Rozšíření slovní zásoby v tématu "Hledání zaměstnání a řešení pracovních problémů"

 8. týden

Pokračování L 3

Čtení - "Podnikání v ČR"

Méně časté deklinační typy

Zakládání firmy v ČR

9. týden

L 4 Mezi nebem a zemí

 

Poslech - "U léčitele"

Adjektivní substantiva

Paranormální jevy

 10. týden

Pokračování L 4

Čtení - věštění budoucnosti, vykládání karet...

Vztažné věty

 

 

 11. týden

L 5 Kultura

Poslech - "Na co se chystáš?" 

Slovesné předpony

Kultura

Rozšíření slovní zásoby v tématu "Kultura"

12. týden

Pokračování L 5

Čtení - krátké zprávy z kulturních akcí

Opakování dativu a lokálu

 

 

13. týden

Opakování + příprava na test

 

 

 

 

Last update: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)