Qualitative (non-statistical) social science research can form the basis of surprising and profound discoveries about individuals and societies.
Ethnographies, analysis of visual data, performative methods and autobihgraphical approaches contribute insight and depth to our understanding of the human condition and shed
light on processes that may not be identifiable using big data sets. In this course we will debate selected qalitative methods and their embeddedness in specifical epistemology.
Last update: Grygar Jakub, doc. Mgr., Ph.D. (26.10.2019)
Semestrální magisterský kurs, jehož cílem je porozumět proměnám kvalitativního výzkumu od 70. let 20. století do současnosti. Důraz je kladen na propojení výkladu epistemologie, teorie a metody sociálněvědního výzkumu. V kursu se střídá výklad s diskusemi textů a dílenskými semináři, kde studenti ve skupinách pracují na tvorbě a analýze vybraných dat, na reflexi konstruovanosti dat a na jejich analýze.
Podrobný rozpis kurzu najdete v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=1425
Last update: Spalová Barbora, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Literature - Czech
CRAPANZANO, Vincent. 1980. Tuhami. Portrait of a Moroccan. Str. 3-87. (česky např. zde, str. 9-82)
DENZIN, N. K. / LINCOLN, Y. S. 2005. The Discipline and Practice of Qualitative Research. In The Sage Handbook of Qualitative Reserarch (3rd edition). Ed. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. London: Sage. Str. 1-32.
DENZIN, Norman K. 2001. The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research 1(1): 23-496.
Doing Biographical Research - Forum: Qualitative Social Research, Vol. 4, No. 3 (2003)Qualitative inquiry 2019, vol. 5: Special Issue: The Art of Life History: Novel Approaches, Future Directions https://journals-sagepub-com.ezproxy.is.cuni.cz/toc/qixa/25/5
HARPER, Douglas. 2002. Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17 (1): 13-26.
KUBICA, Grazyna - A. Król, Trajectories of Polish Transformation: Biographical Narratives of 1989’ generation (draft paper).
OKELY, Judith - Helen CALLAWAY (eds.). 1992. Anthropology and autobiography. London, New York: Routtledge.
PINK, Sarah. 2006. The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses. London: Routledge. Str. 81-101.
ROBERTS, Rosemarie A. (2013). Dancing with Social Ghosts: Performing Embodiments, Analyzing Critically. Transforming Anthropology, 21 (1): 4-14.
SHOSTAKOVÁ, Marjorie. 1993. Nisa, dcera Kungů. Intimní život ženy mizejícího světa. Praha: Mladá fronta. Str. 91-106.
SUCHAR, Charles S. 1997. Grounding visual sociology research in shooting scripts. Qualitative Sociology, 20 (1): 33-55.
TRINH T. Minh-Ha, Trinh T. 1990. Documentary Is/Not a Name. The MIT Press, Vol. 52, pp. 76-98.
Last update: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (03.12.2019)
Requirements to the exam -
Class participation: 40%
Methodological essay: 60%
100 - 91: A 81 - 90: B 71 - 80: C 61 - 70: D 51 - 60: E 50 - 0: F
Last update: Grygar Jakub, doc. Mgr., Ph.D. (26.10.2019)
Studium textů označených v sylabu jako „povinná četba“ před každou hodinou, ke které je tato četba uložena.
Aktivní účast na přednáškách a na seminářích. Výuka v kursu probíhá formou přednášky a s ní se prolínajícím seminářem. Tolerovaná je jedna neomluvená absence za semestr. Absence ve výuce je omluvena pouze ze zdravotních nebo závažných osobních důvodů. Překročení neomluvené absence je považováno za nesplnění podmínek potřebných k absolvování kurzu.
Třikrát za semestr bude potřeba vytvořit vlastní výzkumná data, která budou dále podrobena analýze. Každý účastník kursu je povinen tato data odevzdat do určeného data před analytickým seminářem. Následná interpretace dat (biografická analýza, reflexe rozhovoru nad vizuálními daty, reflexe performativního uchopení dat) je součástí dílčího hodnocení účastníků kursu.
Odevzdání metodologické studie na konci semestru. Hodnocení metodologické studie je pojímáno jako zkouška, student tedy může metodologickou studii podat k hodnocení až 3x (řádný termín, první opravný termín, druhý opravný termín). V případě, že se studující rozhodnou napsat metodologickou studii alternativní formou státnicové eseje (viz níže), mohou oba opravné pokusy provést pouze formou metodologické studie psané doma.
Metodologická studie: Teoreticky poučené řešení praktických metodologických problémů individuální úkol
Účelem metodologické studie je ověřit teoretické znalosti o vytváření dat a jejich interpretaci jak ve vztahu k jejich sociálnímu kontextu, tak i k epistemologickému ukotvení zvolené metody. Student / ka si zvolí konkrétní metodologický problém, který vzniká při uplatňování jedné z metod probíraných v kursu, a s využitím empirického materiálu (shromážděném v průběhu kursu, popř. po konzultaci jiným) zevrubně popíše možná řešení.
Povinné náležitosti metodologické studie tvoří:
1. Identifikace metodologického problému, který vzniká při uplatňování jedné z metod probíraných v kursu
(Příklad 1: problém, jak zacházet s biografickými rozhovory při řešení tematicky orientovaného výzkumu. Např. zkoumáme stigmatizaci LGBT lidí v české společnosti. Máme biografické rozhovory s LGBT lidmi. Jak s biografiemi pracovat? Jaký status tyto výpovědi mají? Na základě čeho je legitimní spojovat úseky těchto biografií s konceptem stigmatizace?
Příklad 2: problém ne / kompatibility vizuálních a textuálních dat. Např. zkoumáme vliv organizace školského prostředí na vzdělávání. Máme fotky z konkrétní školy pořízené zaměstnanci a rozhovory s nimi. Je možné použít stejné kódy na vizuální a textuální data? Jsou tyto soubory dat souměřitelné? V čem a proč vznikají diskrepance?
Příklad 3: problém zapojení "tělesné analýzy" do interpretační práce. Např. Zkoumáme dopady sociálně marketingových kampaní. Tělesné reakce jsou v těchto kampaních klíčové. Jako výzkumník je zažíváte osobně, ale bavíte se o nich také s respondenty. Jsou verbalizace prožitků stejně vypovídající jako prožitky samy? Můžeme mít vůbec věrohodný přístup k tělesným prožitkům jiných? Máme do analýzy zapojovat i prožitky vlastní?)
2. Představení empirického materiálu ("dat"), který v sobě nese metodologický problém.
3. Představení zvolené metody vytváření dat. Epistemologické ukotvení zvolené metody (představení klíčových autorů a konceptů a jejich diskuse). Co toto epistemologické ukotvení znamená pro řešení zvoleného problému?
4. Návrhy řešení problému. Jaká řešení jsou možná a ke kterému se osobně přikláníte? Proč?
5. Na jaké slabé a silné stránek zvolené metody "váš" metodologický problém poukazuje? Co obecnějšího o zvolené metodě vypovídá? Co touto metodou je a co naopak není vhodné zkoumat a proč.
Minimální rozsah: 1 500 slov.
Alternativní forma plnění:metodologická studie formou státnicové eseje
Zkoušku v kurzu můžete alternativně uzavřít také formou, jakou se píší státnicové eseje na zaměření SAQ. Termín tohoto alternativního plnění formou státnicové eseje bude upřesněn v průběhu semestru. Psaní eseje probíhá po dobu max. 4 hodin, kdy na fakultě v místnosti s počítačem bez připojení k internetu píšete esej na zadané metodologické téma. Hodnocení bude samozřejmě přihlížet k tomu, že jste neměli k dispozici zdroje. O to víc je ovšem potřeba si je prostudovat dopředu. Pokud byste neuspěli, můžete využít opravné termíny a zpracovat studii dodatečně s nároky kladenými na metodologickou studii psanou doma.
Hodnocení
Jednotlivé seminární úkoly (tvorba biografie, tvorba či vyhledání vizuálních dat, performance): 24 bodů (až 8 bodů za každý úkol).
Interpretace dat (biografická analýza): až 26 bodů.
Metodologická studie / Esej: až 50 bodů. Za Metodologickou studii / Esej musí studující získat alespoň 25 bodů (z 50 možných).
Celkové hodnocení
A (výtečně, vynikající výkon pouze s drobnými chybami): 100 - 91b. B (velmi dobře, nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami): 81 - 90b. C (dobře, celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb): 80 - 71b. D (uspokojivě, přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky): 61 - 70b. E (dostatečně, výkon splňuje minimální požadavky) 60 - 51b F (neuspěl): méně jak 51 b.
Last update: Spalová Barbora, Mgr., Ph.D. (13.09.2025)
Syllabus - Czech
1. Uvedení do kursu, prezentace hostů kurzu (Igor Kytka a Tomáš Vácha, UCEEB ČVUT) a volba ústředního tématu kursu. Rozmanitost kvalitativního výzkumu: epistemologie a politické souvislosti výzkumu
2. Biografie, autobiografie a antropologie. Theodora Kroeber a Ishi, Marjorie Shostaková a Nisa, Bronisław Malinowski, Vincent Crapanzano a Tuhami
3. Autobiografie a autoetnografie
5. Analytický seminář 1: Analýza vašich autobiografických a autoetnografických textů
7. Vizuální analýza a interpretace viděného
8. Mentální mapování. Metoda fotografické stimulace (photo-elicitation)
9. Krize reprezentace: nový žurnalismus, stand-point epistemologies. Kvalitativní výzkum a konceptuální umění, umělecký výzkum
10. Analytický seminář 2: analýza vizuálních dat
11. Performance jako nástroj interpretace a analýzy