|
|
|
||
V tomto kurzu se podíváme na sociální politiku z perspektivy jednotlivého člověka. Jednotlivec se během svého života dostává do různých životních situací, v nichž mu hrozí výskyt předvídatelných i nepředvídatelných sociálních událostí, na jejichž řešení (prevence, zmírňování důsledků a náprava) se sociální politika zaměřuje. Jedná se o období předproduktivní (důraz bude kladen především na děti a funkční, resp. dysfunkční rodinu, podporu rodinám s dětmi ve formě peněžních dávek nebo sociálních služeb), období produktivní (vstup na trh práce, rodičovství a mateřství, zaměstnanost osob se zdravotním postižením), období poproduktivní (stáří a důchodová politika, sociální služby a systém dlouhodobé péče). V rámci přednášek plánujeme účast několika odborníků z praxe, kteří se přímo zabývají praktickým řešením různých sociálně-politických problémů, nebo výzkumníků dané oblasti.
Last update: Csikósová Aneta, Bc., DiS. (10.01.2024)
|
|
||
Úspěšným absolvováním kurzu studenti dosáhnou:
Last update: Csikósová Aneta, Bc., DiS. (10.01.2024)
|
|
||||||||||||
Podmínky pro splnění studijních povinností
Last update: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura ke kurzu:
A Life-Course Approach to Social Policy Analysis. A Proposed Framework. Discussion Paper, Policy Research Initiative, 2004 Bovenberg, L. A. The Life-course Perspective and Social Policies: An Overview of the Issues, CESifo Economic Studies, Vol. 54, 4/2008, 593–641 The Olivia Framework: Concepts that support integrated finely-grained policy analysis. Integrating life-course perspectives to policy analysis, OECD seminar on life risks, life course and social policy, in Paris on May 31 and June 1, 2007 Hutchison, E.D. Dimensions of Human Behavior: The Changing Life Course, London: SAGE Publication, Inc., 2011, 1. kapitola McDaniel, S., & Bernard, P. (2011). Life course as a policy lens: Challenges and opportunities. Canadian Public Policy, 37(Supplement 1), S1-S13. Bernardi, L., Huinink, J., & Settersten Jr, R. A. (2019). The life course cube: A tool for studying lives. Advances in life course research, 41, 100258. HAVLÍKOVÁ, J. Věk v sociologické teorii: Perspektiva životního běhu. Sociální studia/Social Studies, 2016, 4.1-2. plus aktuální odborné články a analýzy k jednotlivým tématům probíraným na přednáškách – viz Moodle
Last update: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Součástí kurzu jsou přednášky a semináře. Přednášky budou probíhat blokově, každý blok se bude věnovat jednomu období v životě člověka. Přednášky budou zaměřeny na aktuální problémy jednotlivých oblastí (fází životního cyklu) v České republice s využitím poznatků a příkladů mezinárodního (zejména evropského) kontextu. Přednášky zajistí garantky kurzu s přizvanými hosty z praxe. U přednášek hostů může dojít ke změně termínu a je možné, že budou nahrány předem. Semináře jsou povinné, celkově se jedná o dva klasické semináře + diskusní přednášky/semináře s hosty z praxe a jejich datum je vyhlášeno na začátku výuky. V jejich rámci budou studenti společně tvořit či prezentovat výsledky své práce na tématech nebo diskutovat aktuální problémy z praxe. Studenti budou pracovat v týmech (max 3-4 studenti/tým). Last update: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Představení kurzu
V tomto kurzu se podíváme na sociální politiku z perspektivy jednotlivého člověka. Jednotlivec se během svého života dostává do různých životních situací, v nichž mu hrozí výskyt předvídatelných i nepředvídatelných sociálních událostí, na jejichž řešení (prevence, zmírňování důsledků a náprava) se sociální politika zaměřuje. Jedná se o období předproduktivní (důraz bude kladen především na děti a funkční, resp. dysfunkční rodinu, podporu rodinám s dětmi ve formě peněžních dávek nebo sociálních služeb), období produktivní (vstup na trh práce, rodičovství a mateřství, zaměstnanost osob se zdravotním postižením), období poproduktivní (stáří a důchodová politika, sociální služby a systém dlouhodobé péče). V rámci přednášek plánujeme účast několika odborníků z praxe, kteří se přímo zabývají praktickým řešením různých sociálně-politických problémů, nebo výzkumníků dané oblasti. Cíl kurzu:
Úspěšným absolvováním kurzu studenti dosáhnou:
Organizace kurzu
Součástí kurzu jsou přednášky včetně přednášek s hosty a semináře. Přednášky budou probíhat blokově, každý blok se bude věnovat jednomu období v životě člověka. Čtyři semináře navazují na témata přednášená hosty, dva semináře budou věnovány prezentaci výstupů semestrálního výzkumu studentů. Přednášky budou zaměřeny na aktuální problémy jednotlivých oblastí (fází životního cyklu) v České republice s využitím poznatků a příkladů mezinárodního (zejména evropského) kontextu. Harmonogram kurzu (může být změněno dle možností hostů z praxe) 1. blok přednášek: Jedinec v předproduktivním věku. Dětství a mládež. Přechod z dětství do dospělosti.
2. blok přednášek: Jedinec v produktivním věku. Rodina jako nositel životních šancí a příležitostí pro své děti. Rodina jako důležitá determinanta společenského postavení jednotlivce. Vstup různých cílových skupina na trh práce a politika zaměstnanosti.
3. blok přednášek: Jedinec v seniorském (postproduktivním) věku. Osoby vyššího věku a sociální politika (politika zaměstnanosti, sociální služby, systém dlouhodobé péče.)
Last update: Angelovská Olga, Mgr. Ing., Ph.D. (24.09.2024)
|