Compulsory (for the first two years of study) doctoral course in sociology. It introduces crucial procedures of social research methodology in the form of lectures and discussions. Classes are held in English and are devoted to interpreting methodological approaches and essential methods in social research. In each year of the course, 5 to 6 topics will be discussed, depending on the lecturers' possibilities.
Last update: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (27.04.2022)
Povinný (absolvování v průběhu prvních dvou ročníků studia) kurz doktorandského studia sociologie. Seznamuje s významnými postupy metodologie sociologického a sociálního výzkumu formou přednášek a diskusí. Přednášky jsou věnovány výkladu metodologických přístupů a nových metod v sociálním výzkumu. V každém ročníku kurzu bude probráno 5 až 7 témat, podle možností přednášejících. Student absolvuje kurz přijetím seminární práce vyučujícím za předpokladu aktivní účasti nebo nahrazené neúčasti na přednáškách s diskusí.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Compulsory (for the first two years of study) doctoral course in sociology. It introduces crucial procedures of social research methodology in the form of lectures and discussions. Classes are held in English and are devoted to interpreting methodological approaches and essential methods in social research. In each year of the course, 5 to 6 topics will be discussed, depending on the lecturers' possibilities.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (27.04.2022)
Každý přednášející seznámí s relativně uzavřeným metodologickým tématem v přednášce s diskusí. Předem stanoví nebo rozešlou vyučující doktorandům alespoň jeden reprezentativní text k tématu. Od posluchačů se očekává studium zadané základní literatury ke všem probíraným problémovým okruhům. Garant přednášky navrhne odborné stati k tématu a bibliografické údaje spolu s literaturou k vypsanému tématu zašle před nebo po přednášce Janě Vojanové a ta je dle možnosti buď vyvěsí na webovou nástěnku nebo rozešle přihlášeným doktorandům. Každý z účastníků kurzu si zvolí téma své seminární práce v rámci okruhu témat některého z vyučujících, tj. nejpozději v dubnu se přihlásí k některému z vyučujících a získá jeho souhlas s tématem své seminární práce. Poté, nejpozději do konce června daného roku, zašle seminární práci (článek) na schválené téma zvolenému vyučujícímu. Ten zhodnotí seminární práci, případně její přepracovanou verzi. Hodnocení zašle studentovi a garantovi kurzu. Povinností doktoranda je získat toto hodnocení nejpozději do 10. září daného roku. Pro doktorandy, kteří jsou prokazatelně na dlouhodobých zahraničních stážích platí obdobné termíny. Také zpracují, po dohodě s některým přednášejícím, seminární práci. Návštěvu přednášek tito účastníci nahrazují třemi tématickými konspekty (v rozsahu 3-5 stran) z literatury zadané jednotlivými přednášejícími dle své volby. Studenti, kteří se nezúčastní více než dvou přednášek, mají za povinnost psát konspekty jako píší studenti na dlouhodobých zahraničních stážích, avšak z témat, na nichž absentovali.
Each instructor will introduce a specific limited methodological topic in a lecture with a discussion. The teacher determines or distributes to doctoral students at least one representative text in English on the matter. Students are expected to study the assigned primary literature in all discussed areas. The lecturers will propose professional articles on the subject and send bibliographic data together with the literature on the listed topic before or after the class to the course coordinator Mgr. Šárka Tesařová and she will either post them in the SIS or send them to registered doctoral students. Each of the course participants chooses the topic of their seminar work within the instructors' range of issues, i.e. no later than in April, they register with one of the teachers and obtain their consent with their seminar work. Then, no later than at the end of June, a seminar paper (article) is sent on an approved topic to the selected teacher. He/She will evaluate the seminar work or its revised version. The evaluation will be sent to the student and the course guarantor. The doctoral student is obliged to obtain this evaluation no later than on the September 10th. Students work independently and avoid plagiarism according to the instructions: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi
Students who do not participate more than two lectures are obliged to write essays. Absences are replaced by three thematic summaries (in the range of 3-5 pages) from the literature given by individual lecturers of their choice.
Literature - Czech
Last update: Jana Vojanová (30.03.2022)
Borgatti, Stephen P. et al. (2009). Network Analysis in the Social Sciences. Science 323, 892; DOI: 10.1126/science.1165821
Creswell, John W. and Johanna Creswell Báez. (2020). 30 Essential Skils for The Qualitative Researcher. London, N.Y.: SAGE Publishing – selected chapters.
Denzin, Norman and Yvonna S. Lincoln. (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research. 5th Edition. London, N.Y.: SAGE Publishing - selected chapters.
Field, A., J. Miles, Z. Field. 2012. Discovering Statistics Using R. Sage
Hox, J. J., Moerbeek, M., Schoot, R. 2018.Multilevel analysis: Techniques and applications. Routledge
Jeřábek, Hynek. (2022) Paul Lazarsfeld’s Methodological Innovations and Their Importance Today.
International Journal of Communication, Special FORUM 'Lazarsfeld's Legacy', Vol 16 (2022), Forum 636–645, https://ijoc.org/index.php/ijoc open access
Jerabek, Hynek. (2012) Six Examples of Collaboration between Robert K. Merton and Paul F. Lazarsfeld. In: Haas, Hannes – Jerabek, Hynek and Thomas Peterson (eds.) The Early Days of Survey Research and Their Importance Today. Wien, Braumüller Verlag, 2012, pp. 2-27.
Kline, R.B. 2015. Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th Ed). Guilford Press
Little, T.D. (ed.). 2014. Oxford Handbook of Quantitative Methods, Volume 1. Oxford University Press
Little, T.D. (ed.). 2014. Oxford Handbook of Quantitative Methods, Volume 2. Oxford University Press
Next special literature will be defined/given by the professor. Speciální literatura bude zadána garantem tématu v souvislosti s přednáškou.
Syllabus -
Last update: Jana Vojanová (30.03.2022)
The lectures will take place in English for Czech and English Programmes. Thursday 17:45-19:15 Guarantor: Prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. Office hours: Tuesday 12:50 - 13:50
Lecturer:
Topic:
Date:
Time:
Hynek Jeřábek
Analytical methodology in the work of Paul Lazarsfeld and Robert Merton
February
17:45-19:15
Jakub Grygar
Actual advances in qualitative methodology
March
17:45-19:15
Petr Soukup
New analytical methods of multivariate data analysis
March
17:45-19:15
New approaches in sociological methodology
April
17:45-19:15
Mixed method approach
April
17:45-19:15
Digital antropology and other advanced techniques
May
17:45-19:15
Next professors will be invited from the PhD. programme of sociology from the Faculty of Arts.
And there will be invited speakers from partner universities.
Principles of work in the course:
Each instructor will introduce a specific limited methodological topic in a lecture with a discussion. The teacher determines or distributes to doctoral students at least one representative text in English on the matter. Students are expected to study the assigned primary literature in all discussed areas. The lecturers will propose professional articles on the subject and send bibliographic data together with the literature on the listed topic before or after the class to the course coordinator Mgr. Šárka Tesařová and she will either post them in the SIS or send them to registered doctoral students. Each of the course participants chooses the topic of their seminar work within the instructors' range of issues, i.e. no later than in April, they register with one of the teachers and obtain their consent with their seminar work. Then, no later than at the end of June, a seminar paper (article) is sent on an approved topic to the selected teacher. He/She will evaluate the seminar work or its revised version. The evaluation will be sent to the student and the course guarantor. The doctoral student is obliged to obtain this evaluation no later than on the September 10th. Students work independently and avoid plagiarism according to the instructions: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi
Students who do not participate more than two lectures are obliged to write essays. Absences are replaced by three thematic summaries (in the range of 3-5 pages) from the literature given by individual lecturers of their choice.
* Learning Resources:
Borgatti, Stephen P. et al. (2009). Network Analysis in the Social Sciences. Science 323, 892; DOI: 10.1126/science.1165821
Creswell, John W. and Johanna Creswell Báez. (2020). 30 Essential Skils for The Qualitative Researcher. London, N.Y.: SAGE Publishing – selected chapters.
Denzin, Norman and Yvonna S. Lincoln. (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research. 5th Edition. London, N.Y.: SAGE Publishing - selected chapters.
Jeřábek, Hynek. (2022) Paul Lazarsfeld’s Methodological Innovations and Their Importance Today. International Journal of Communication, Special FORUM 'Lazarsfeld's Legacy', Vol 16 (2022), Forum 636–645, https://ijoc.org/index.php/ijoc open access
Jerabek, Hynek. (2012) Six Examples of Collaboration between Robert K. Merton and Paul F. Lazarsfeld. In: Haas, Hannes – Jerabek, Hynek and Thomas Peterson (eds.) The Early Days of Survey Research and Their Importance Today. Wien, Braumüller Verlag, 2012, pp. 2-27.
Next special literature will be defined/given by the professor.
Last update: Jana Vojanová (30.03.2022)
* Nové postupy v metodologii sociálního výzkumu / New Approaches to Methodology of Social Research. * FSV UK, ISS, Katedra sociologie * Rozsah kurzu: (5 - 7 setkání za semestr) LS každý druhý rok �
The lectures will take place in English for Czech and English Programmes. * Termín konání: čtvrtek (Thursday) 17:45-19:15 * Garant kurzu: Prof.PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. konzultační hodiny: úterý 12:50 - 13:50 * Vyučující, témata a termíny: dle seznamu. O spolupráci budou požádáni také profesoři a docenti FF UK a zahraničních pracovišť.
Přednáší:
Téma:
Datum:
Čas:
Hynek Jeřábek
Analytical methodology in the work of Paul Lazarsfeld and Robert Merton
únor/February
17:45-19:15
Jakub Grygar
Actual advances in qualitative methodology
březen/March
17:45-19:15
Petr Soukup
New analytical methods of multivariate data analysis
březen/March
17:45-19:15
New approaches in sociological methodology
duben/April
17:45-19:15
Mixed method approach
duben/April
17:45-19:15
Digital antropology and other advanced techniques
květen/May
17:45-19:15
Next professors will be invited from the PhD. programme of sociology from the Faculty of Arts.
And there will be invited speakers from partner universities.
[1] Témata budou doplněna nebo změněna jednotlivými přednášejícími/The topics could be changed by invited speakers.
e-mail: hynek.jerabek@gmail.com
konzultační hodiny: dle individuálního rozpisu * Obsah kurzu: Povinný (pro první dva ročníky studia) kurz doktorandského studia sociologie. Seznamuje s významnými postupy metodologie sociologického a sociálního výzkumu formou přednášek a diskusí. Přednášky jsou věnovány výkladu metodologických přístupů a nových metod v sociálním výzkumu. V každém ročníku kurzu bude probráno 5 až 7 témat, podle možností přednášejících. Student absolvuje kurz přijetím seminární práce vyučujícím za předpokladu aktivní účasti nebo nahrazené neúčasti na přednáškách s diskusí.
* Zásady práce v kurzu: Každý přednášející seznámí s relativně uzavřeným metodologickým tématem v přednášce s diskusí. Předem stanoví nebo rozešlou vyučující doktorandům alespoň jeden reprezentativní text k tématu. Od posluchačů se očekává studium zadané základní literatury ke všem probíraným problémovým okruhům. Garant přednášky navrhne odborné stati k tématu a bibliografické údaje spolu s literaturou k vypsanému tématu zašle před nebo po přednášce Janě Vojanové a ta je dle možnosti buď vyvěsí na webovou nástěnku nebo rozešle přihlášeným doktorandům. Každý z účastníků kurzu si zvolí téma své seminární práce v rámci okruhu témat některého z vyučujících, tj. nejpozději v dubnu se přihlásí k některému z vyučujících a získá jeho souhlas s tématem své seminární práce. Poté, nejpozději do konce června daného roku, zašle seminární práci (článek) na schválené téma zvolenému vyučujícímu. Ten zhodnotí seminární práci, případně její přepracovanou verzi. Hodnocení zašle studentovi a garantovi kurzu. Povinností doktoranda je získat toto hodnocení nejpozději do 10. září daného roku. Pro doktorandy, kteří jsou prokazatelně na dlouhodobých zahraničních stážích platí obdobné termíny. Také zpracují, po dohodě s některým přednášejícím, seminární práci. Návštěvu přednášek tito účastníci nahrazují třemi tématickými konspekty (v rozsahu 3-5 stran) z literatury zadané jednotlivými přednášejícími dle své volby. Studenti, kteří se nezúčastní více než dvou přednášek, mají za povinnost psát konspekty jako píší studenti na dlouhodobých zahraničních stážích, avšak z témat, na nichž absentovali.
Literatura :
Borgatti, Stephen P. et al. (2009). Network Analysis in the Social Sciences. Science 323, 892; DOI: 10.1126/science.1165821
Creswell, John W. and Johanna Creswell Báez. (2020). 30 Essential Skils for The Qualitative Researcher. London, N.Y.: SAGE Publishing – selected chapters.
Denzin, Norman and Yvonna S. Lincoln. (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research. 5th Edition. London, N.Y.: SAGE Publishing - selected chapters.
Jeřábek, Hynek. (2022) Paul Lazarsfeld’s Methodological Innovations and Their Importance Today. International Journal of Communication, Special FORUM 'Lazarsfeld's Legacy', Vol 16 (2022), Forum 636–645, https://ijoc.org/index.php/ijoc open access
Jerabek, Hynek. (2012) Six Examples of Collaboration between Robert K. Merton and Paul F. Lazarsfeld. In: Haas, Hannes – Jerabek, Hynek and Thomas Peterson (eds.) The Early Days of Survey Research and Their Importance Today. Wien, Braumüller Verlag, 2012, pp. 2-27.
Speciální literatura bude zadána garantem tématu v souvislosti s přednáškou.