SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Thinking sociologically - an introduction - JSB530
Title: Úvod do sociologického myšlení
Guaranteed by: Department of Sociology (23-KS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2016 to 2016
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:written
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HS]
Capacity: 118 / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Belongs to the student work of type: bakalářská práce
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4776
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Mgr. Jiří Bureš
Teacher(s): Mgr. Katarína Aslan
Mgr. Jiří Bureš
Ing. Karel Hlaváček, Ph.D.
Mgr. Yuliya Moskvina, Ph.D.
doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D.
Ludmila Maria Wladyniak, M.A., Ph.D.
Class: Courses for LLEP
Incompatibility : JSB001
Interchangeability : JSB001
Is incompatible with: JSB001
Is interchangeable with: JSB001
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D. (13.09.2022)
Kurz seznamuje studenty prvního semestru se studijním oborem a s povahou vysokoškolského sociálněvědního studia. Účastníci si osvojí základní principy sociologického uvažování a porozumí vztahu sociologie a společnosti. Do sociologické práce budou uvedeni nejprve tématicky vymezenými přednáškami, na nichž jim budou představeny vybrané myšlenky a přístupy ke studiu společenských jevů. Studenti se naučí číst a diskutovat odborný text a postupně začnou využívat odborné sociologické vědění k interpretaci sociální reality. Tyto vědomosti budou používat při výzkumu svých prvních kroků a zkušeností na vysoké škole formou deníkových záznamů a jejich sociologické analýzy. Postup svých výzkumů budou sdílet a diskutovat v seminářích; nejvýznamnější zjištění budou představena na závěrečné minikonferenci, která poslouží jako zdroj námětů a zpětné vazby k zamýšleným závěrečným pracím studentů.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D. (13.09.2022)

1. Porozumět cílům, způsobům práce a možnostem sociologie

2. Rozvíjet schopnost používat vybrané sociologické pojmy a vztahovat je k pozorované skutečnosti

3. Zvládnout základy intelektuální práce – aktivní četba odborné literatury, diskuze a prezentace na seminářích a spolupráce na výsledné seminární práci

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D. (16.09.2022)

Podmínky udělení zápočtu 

Kurz je zakončený zápočtem, o kterém rozhoduje vedoucí semináře. K získání zápočtu je nutné:

1.       Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neodůvodněná absence): může se změnit v závislosti na bezpečnostních opatřeních spjatých s COVID-19 

2.       Přijetí 9 týdenních úkolů do Sociologických deníků

3.       Účast na minikonferenci a spolupráce ve skupině

4.       Přijetí seminární práce (2500-3000 slov) (v individuální seminární práci student/ka představí postup a výsledky analýzy sociologicky relevantních aspektů ze svého Sociologického deníku)

Hodnocení

O přijetí/nepřijetí úkolu a udělení zápočtu rozhoduje vedoucí semináře. Hodnocení jednotlivých úkolů je slovní (formou komentáře v Moodle, či sdělené na semináři). Týdenní úkol nebo seminární práce musí být v případě nepřijetí opraveny dle instrukcí vedoucích seminářů a dodány do určeného termínu. Student má nárok na dvě opravy; třetí nepřijetí libovolného týdenního úkolu, nebo seminární práce vede k neudělení zápočtu. Pozdní odevzdání úkolu se počítá jako jedno nepřijetí.  

Kritériem hodnocení účastníka kurzu bude tvořivost a důslednost při psaní deníku, schopnost reagovat na podněty vedoucích seminářů a přenášejících, aktivní účast na seminárních diskuzích a schopnost sociologické interpretace informací z deníků v seminární práci. 

Termíny odevzdání týdenních prací 

1.       Týdenní úkoly do Sociologického deníku se odevzdávají vždy v neděli do 12:00 do příslušné složky v Moodle

2.       Zadání úkolu na další týden bude přístupné v Moodle vždy v neděli od 12:00

3.       Termín odevzdání závěrečné seminární práce v průběhu zkouškového období blíže určí vedoucí semináře

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jitka Wirthová, Ph.D. (14.09.2022)

Přednáška 1: Úvod do sociologického myšlení

Doporučené zdroje:

·       Bauman, Zygmunt. 2015. Tohle Není Deník. Praha: Academia.

·       Projekt amerického sociologa Andrewa Abbotta „Barabara Celarent: Varieties of Social Imagination“ (dostupné na: http://home.uchicago.edu/~aabbott/barbara.html)

·       The Sociological Review Magazine (sociologický magazín pro široké publikum, dostupné na: https://thesociologicalreview.org/magazine/)

·       Petrusek, Miloslav (2006) „Úvod k sociologii soudobých společností“ in: Společnosti Pozdní Doby. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.

Přednáška 2: Univerzita

Povinná:

·       Shils, E. (2015) „Idea univerzity: Překážky a možnosti v dnešní společnosti.“ In Chotaš J., Prázdný A., Hejduk T. et al (eds.). Moderní univerzita: ideál a realita. Praha: Filosofia, str. 384-39

·       Delanty, Gerard (1998) “The Idea of the University in the Global Era: From Knowledge as an End to the End of Knowledge?” Social Epistemology: A Journal of Knowledge, Culture and Policy 12(1):3–25. doi: 10.1080/02691729808578865.

Doporučená:

·       Hejduk, T. (2015) „Edward Shils: Idea univerzity a střet všedního s povznášejícím“. In Chotaš J., Prázdný A., Hejduk T. et al (eds.). Moderní univerzita: ideál a realita. Praha: Filosofia, 266-283.

·       Burrawoy. „The public university – a battleground for real utopias“ (dostupné na: http://burawoy.berkeley.edu/)

·       Delanty, Gerard (2001) Challenging Knowledge: The University in the Knowledge Society. SRHE, Open University Press.

Přednáška 3: Sociologie

Povinná:

Merton, R. K. (2000) „Sebenaplňující se proroctví.“ In: Studie ze sociologické teorie. Praha: Sociologické nakladatelství, str. 196-219.

Doporučená:

Bauman, Z. (1996) Myslet sociologicky. Praha: Slon. 

Přednáška 4: Sociologické pojetí modernity

Povinná:

·       Keller, Jan: E. Durkheim a jeho pojem sociálního faktu (odkaz v Moodle)

·       Millgram: Poslušnost vůči autoritě – výběr (odkaz v Moodle)

Doporučená:

Přednáška 5. Od sociologického myšlení k sociologickému psaní

Povinné zdroje:

https://knihovna.fsv.cuni.cz/rady-navody/jak-proc-citovat

Doporučená literatura k celému kurzu

·       Bauman, Zygmunt (2002) Postmoderní osobnostní vzorce in Bauman. Úvahy o Postmoderní Době. Praha: Slon.

·       Giddens, Anthony (1998) Důsledky modernity. Praha: SLON

·       Matthewman, Steve, and Kate Huppatz. 2020. “A Sociology of Covid-19.” Journal of Sociology. doi: 10.1177/1440783320939416.

·       Mills, C. Wright (2008) „Intelektuální mistrovství“ in: Sociologická Imaginace. Doslov a životopis Miloslav Petrusek, Praha. 211-288

·       Ritzer, G. (1996) „Iracionalita racionality“. In: Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, str. 118-134.

·       Simmel, G. (2006) „Peníze v moderní kultuře“. In: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, str. 7-25.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html