|
|
Files | Comments | Added by | |
Sylabus_Praktika_19_20_Marhankova.pdf | sylabus kurzu 19/20 (Marhankova) | PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. | |
Techniky kvalitativního dotazování_sylabus_FIN.pdf | Jana Vojanová |
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (06.04.2008)
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (06.04.2008)
The objective of the course (seminar) is to guide students through the whole qualitative research process, from A to Z, and instruct them in the form "learning by doing". |
|
||
Last update: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (24.02.2013)
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2002) The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (06.04.2008)
Seminar. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (10.01.2012)
1. skupina Téma: Sociologické interpretace kritiky očkování Karel Čada
Ministerstvo zdravotnictví chystá zákon s rozsáhlým povinným očkovacím kalendářem, včetně sankcí za jeho neplnění. Kdo jsou ti, kteří s povinným očkováním nesouhlasí? Očkování je příklad sporu, kde se na obou stranách mísí vědecké, sociální, ekonomické argumenty s osobní zkušeností. V rámci kvalitativních praktik se pokusíme sociologickým pohledem rozklíčovat důvody, které vedou některé rodiče k tomu, že s povinným očkovacím kalendářem nesouhlasí, angažují se proti němu, a důsledky, které pro ně tento postoj má. Primárním zdrojem dat pro nás budou biografické rozhovory s rodiči, kteří se angažují v problematice očkování. Součástí praktik budou i drobné teoretické exkurze do sociologie medicíny, vědy a protestu.
2. skupina Téma: Analýze obrazu politiků v deníku Blesk. Martin Volek
V Praktikách se zaměříme na konstruovaný obraz politiků, který Blesk svým čtenářům nabízí. Účastníci pracující v malých týmech si vyberou subtémata tohoto obrazu, na který se ve svých analýzách zaměří. Deník Blesk je vybrán pro své výsadní postavení, které má mezi českými periodiky díky svému nejvyššímu nákladu a čtenosti. Způsob, kterým informace o politicích podává, je také příslibem pestrosti analýz.
3. skupina Téma: Praktika - kvalitativní výzkum - Cestou analýzy s vynořujícím se procesem v zakotvené teorii Michaela Walter úterý 17-18:20, 2019 Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty se základními postupy zpracování a využitelnosti dat v kvalitativním výzkumu. Studenti si vyzkoušejí jednotlivé kroky sociologické analýzy (na příkladu grounded theory) - kódování, vytváření kategorií, psaní analytických poznámek, porozumění textu, interpretace výsledků atd.). Prostřednictvím studia vybraných dokumentů a sebraných dat z polořízených rozhovorů vztahující se k určitému tématu a práce ve focus group se studenti učí procesu kódování, označování jevů, vytváření kategorií, záznamům kódování, psaní analytických poznámek a dílčích závěrů. V průběhu kurzu budou studenti konfrontovat své závěry při prezentaci dílčích výsledků práce ve skupinách. Na závěr si studenti vyzkouší psaní závěrečné zprávy.
4. skupina Téma: Nenormální pití - praktiky, normy, očekávání a identity spojené s konzumací alkoholických nápojů. Martin Hájek
Co nás bude zajímat? Je evidentní, že v naší společnosti existuje jakési "normální pití alkoholu", tzn. konzumace, která je tolerována, podporována i vyžadována (neformálně). My se budeme zajímat o ty lidi, situace a normy, které tuto normalitu porušují, tzn. pijí příliš málo (abstinenti a skoroabstinenti) nebo pijí příliš (opilci, ožralové, alkoholici). Organizace: Studenti si vytvoří skupinky a každá skupinka si zvolí jednu z výzkumných technik a jeden zkoumaný problém (např. Jak se píše o abstinentech a jak o opilcích v časopisech pro ženy nebo biografické vyprávění abstinenta/alkoholika; Jak se učí adolescenti pít alkohol).
5. skupina Téma: Normální pití - praktiky, normy, očekávání a identity spojené s konzumací alkoholických nápojů. Martin Hájek
Co nás bude zajímat? Je evidentní, že v naší společnosti existuje jakési "normální pití alkoholu", tzn. konzumace, která je tolerována, podporována i vyžadována (neformálně). My se budeme zajímat o ty lidi, situace a normy, které tuto normalitu vytvářejí. Organizace: Studenti si vytvoří skupinky a každá skupinka si zvolí jednu z výzkumných technik a jeden zkoumaný problém (např. Jak se píše o normálním pití v časopisech pro ženy, biografické vyprávění abstinenta/alkoholika, jak se učí adolescenti pít alkohol). |