SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Practice of qualitative research - JSB033
Title: Praktika z kvalitativního výzkumu
Guaranteed by: Department of Sociology (23-KS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2010 to 2010
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Karel Čada, Ph.D.
doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Mgr. Martin Volek
Mgr. Michaela Walter, DiS.
Pre-requisite : JSB014
Is pre-requisite for: JSB154
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download Sylabus_Praktika_19_20_Marhankova.pdf sylabus kurzu 19/20 (Marhankova) PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D.
download Techniky kvalitativního dotazování_sylabus_FIN.pdf Jana Vojanová
Annotation -
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (06.04.2008)
In the course students practice the methods of qualitative research, which they learned in the "Introduction to Qualitative Research". The purpose is let students go through the whole research process, from A to Z, and instruct them in the form "learning by doing". Students carry out the research in small teams. At the end of the semester teams deliver their research reports.
Aim of the course -
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (06.04.2008)

The objective of the course (seminar) is to guide students through the whole qualitative research process, from A to Z, and instruct them in the form "learning by doing".

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (24.02.2013)

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2002) The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications.
Morgan, D. L. (2001): Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Kvale, S. (1999) InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage
Seale, C. (2002): Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf.27, ss. 3-16.
Silverman, D. (2005) Ako robiť kvalitatívny výzkum. Bratislava: Pegas.
Silverman, D. (1993) Interpreting qualitative data: Methods of analysing talk, text and interaction. London: Sage
Strauss, A., Corbinová, C. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

Teaching methods -
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (06.04.2008)

Seminar.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (10.01.2012)

1. skupina

Téma: Sociologické interpretace kritiky očkování

Karel Čada

Ministerstvo zdravotnictví chystá zákon s rozsáhlým povinným očkovacím kalendářem, včetně sankcí za jeho neplnění. Kdo jsou ti, kteří s povinným očkováním nesouhlasí? Očkování je příklad sporu, kde se na obou stranách mísí vědecké, sociální, ekonomické argumenty s osobní zkušeností. V rámci kvalitativních praktik se pokusíme sociologickým pohledem rozklíčovat důvody, které vedou některé rodiče k tomu, že s povinným očkovacím kalendářem nesouhlasí, angažují se proti němu, a důsledky, které pro ně tento postoj má. Primárním zdrojem dat pro nás budou biografické rozhovory s rodiči, kteří se angažují v problematice očkování. Součástí praktik budou i drobné teoretické exkurze do sociologie medicíny, vědy a protestu.

2. skupina

Téma: Analýze obrazu politiků v deníku Blesk.

Martin Volek

V Praktikách se zaměříme na konstruovaný obraz politiků, který Blesk svým čtenářům nabízí. Účastníci pracující v malých týmech si vyberou subtémata tohoto obrazu, na který se ve svých analýzách zaměří. Deník Blesk je vybrán pro své výsadní postavení, které má mezi českými periodiky díky svému nejvyššímu nákladu a čtenosti. Způsob, kterým informace o politicích podává, je také příslibem pestrosti analýz.

3. skupina

Téma: Praktika - kvalitativní výzkum - Cestou analýzy s vynořujícím se procesem v zakotvené teorii

Michaela Walter

úterý 17-18:20, 2019

Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty se základními postupy zpracování a využitelnosti dat v kvalitativním výzkumu.

Studenti si vyzkoušejí jednotlivé kroky sociologické analýzy (na příkladu grounded theory) - kódování, vytváření kategorií, psaní analytických poznámek, porozumění textu, interpretace výsledků atd.). Prostřednictvím studia vybraných dokumentů a sebraných dat z polořízených rozhovorů vztahující se k určitému tématu a práce ve focus group se studenti učí procesu kódování, označování jevů, vytváření kategorií, záznamům kódování, psaní analytických poznámek a dílčích závěrů. V průběhu kurzu budou studenti konfrontovat své závěry při prezentaci dílčích výsledků práce ve skupinách. Na závěr si studenti vyzkouší psaní závěrečné zprávy.

4. skupina

Téma: Nenormální pití - praktiky, normy, očekávání a identity spojené s konzumací alkoholických nápojů.

Martin Hájek

Co nás bude zajímat? Je evidentní, že v naší společnosti existuje jakési "normální pití alkoholu", tzn. konzumace, která je tolerována, podporována i vyžadována (neformálně). My se budeme zajímat o ty lidi, situace a normy, které tuto normalitu porušují, tzn. pijí příliš málo (abstinenti a skoroabstinenti) nebo pijí příliš (opilci, ožralové, alkoholici).

Organizace: Studenti si vytvoří skupinky a každá skupinka si zvolí jednu z výzkumných technik a jeden zkoumaný problém (např. Jak se píše o abstinentech a jak o opilcích v časopisech pro ženy nebo biografické vyprávění abstinenta/alkoholika; Jak se učí adolescenti pít alkohol).

5. skupina

Téma: Normální pití - praktiky, normy, očekávání a identity spojené s konzumací alkoholických nápojů.

Martin Hájek

Co nás bude zajímat? Je evidentní, že v naší společnosti existuje jakési "normální pití alkoholu", tzn. konzumace, která je tolerována, podporována i vyžadována (neformálně). My se budeme zajímat o ty lidi, situace a normy, které tuto normalitu vytvářejí.

Organizace: Studenti si vytvoří skupinky a každá skupinka si zvolí jednu z výzkumných technik a jeden zkoumaný problém (např. Jak se píše o normálním pití v časopisech pro ženy, biografické vyprávění abstinenta/alkoholika, jak se učí adolescenti pít alkohol).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html