The course aims at introducing foundational concepts and skills of statistical induction and the theory of probability (e.g. concepts of probability model, random sample and frequencies, and skills of hypotheses testing and creating cross tabulations). It also introduces some basic concepts of inductive logic.
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Cílem kurzu je seznámení se základy statistiky a použití pravděpodobnostního modelu pro statistickou indukci. Důraz je kladený na porozumění tomu, co používání statistiky znamená a na jakých předpokladech stojí.
Aim of the course -
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Introduction to probability theory, statistics and inductive logic.
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Uvedení do teorie pravděpodobnosti, statistiky a induktivní logiky.
Literature -
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
-Carnap, Rudolf: Dva pojmy pravděpodobnosti. in: Problémy jazyka vědy, Svoboda, 1968 (orig. in: Logical Foundations of Probability, Univ. of Chicago Press, 1950). -Knoke, D., Bohrnstedt, G. W., Mee, A. P.: Statistics for Social Data Analysis. Wadsworth, 2002. -Hacking, I.: An Introduction to Probability and Inductive Logic. Cambridge University Press, 2001.
-Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, 2004. -Řehák, J., Řeháková, B.: Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Academia, 1986. -Zvára, Karel; Štěpán, Josef: Pravděpodobnost a matematická statistika. Matfyzpress, 2002.
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Doplňující ze střední školy: -Polák, J.: Přehled středoškolské matematiky. Prometheus, 2005. (kap. 1.2, str. 28 - 39, a kap. 7, str. 288 - 328)
Doporučená: -Carnap, R.: Dva pojmy pravděpodobnosti. in: Problémy jazyka vědy, Svoboda, 1968 (orig. in: Logical Foundations of Probability, Univ. of Chicago Press, 1950). -Hacking, I.: An Introduction to Probability and Inductive Logic. Cambridge University Press, 2001. (kap. 16 - 19, str. 189 - 246) -Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, 2004, (kapitoly 2.1 - 2.2, 3.1 - 3.5, 4,1 - 4.6, 5.1 - 5.3). -Knoke, D., Bohrnstedt, G. W., Mee, A. P.: Statistics for Social Data Analysis. Wadsworth, 2002. (kap. 2 a 3, str. 29 - 108) -Řehák, J., Řeháková, B.: Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Academia, 1986, (dodatky I a II). -Zvára, K.; Štěpán, J.: Pravděpodobnost a matematická statistika. Matfyzpress, 2002.
Teaching methods -
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Lectures, seminars, tutorial.
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Přednáška, cvičení.
Requirements to the exam - Czech
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Povinnosti:
O známce rozhodují získané body: za závěrečný písemný test je možné získat maximálně 70 bodů. Za aktivitu na cvičeních a při plnění úkolů lze získat až 30 bodů.
Písemný test: Student musí úspěšně napsat písemný test. Test bude obsahovat úlohy s otevřenými i uzavřenými otázkami. Pro závěrečný písemný test jsou určeny dva termíny, pokud student neabsolvuje úspěšně test, následuje jenom ústní zkouška.
Syllabus -
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Topics to be Covered:
-Types of Variables -Measures of Central Tendency and Variation -Cross tabulation -Population and Sample -Probability Model -Random Sample -Central Limit Theorem -Parameter Estimates -Hypothesis Testing
Last update: HENDL/FTVS.CUNI.CZ (05.10.2015)
Obsah kurzu:
1. úvod: co to je statistika
2. četnosti, průměr, medián, modus a míry rozptýlenosti