SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historical and Cultural Prerequisites of European Integration - JMM142
Title: Historické a kulturní předpoklady evropské integrace
Guaranteed by: Department of European Studies (23-KZS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (12)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eliška Tomalová, Ph.D.
PhDr. Zuzana Kasáková, Ph.D.
Incompatibility : JMM046
Interchangeability : JMM046
Is incompatible with: JMM046, JTM020
Is interchangeable with: JMM046
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Eliška Tomalová, Ph.D. (20.02.2018)
Hlavním cílem kurzu je ukázat v historické perspektivě, na jakých základech stála a stojí společná vůle ke sjednocování Evropy. Studenti se seznámí s myšlenkami sjednocené Evropy v dějinných souvislostech a s jednotlivými aspekty formování integrované Evropy na pozadí společných hodnot a tradic v evropském prostoru. Kurz je založen na studiu různorodých pramenů, od odborných článku a knih, až po beletristické a filosofické texty.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Eliška Tomalová, Ph.D. (20.02.2018)

 

 

 

Název kurzu: Kulturní a historický rámec evropské integrace

 

LS 2017/2018

 

St 9:30-10:50

 

Charakteristika kurzu

 

Hlavním cílem kurzu je ukázat v historické perspektivě, na jakých základech stála a stojí společná vůle ke sjednocování Evropy. Studenti se seznámí s myšlenkami sjednocené Evropy v dějinných souvislostech a s  jednotlivými aspekty formování integrované Evropy na pozadí společných hodnot a tradic v evropském prostoru. Kurz je založen na studiu různorodých pramenů, od odborných článku a knih, až po beletristické a filosofické texty.

 

Vyučující:

 

Zuzana Kasáková, kasakova@fsv.cuni.cz

 

Eliška Tomalová, tomalova@fsv.cuni.cz

 

 

 

Konzultační hodiny:

 

Zuzana Kasáková, pondělí 15:00–17:00,  STAN

Eliška Tomalová, středa 12:30-14:00, J3085

 Podmínky pro splnění studijních povinností:

 

1.     referát v rozsahu 15–20 minut + příprava handoutu včetně seznamu použitých zdrojů (nejméně 4 akademické zdroje) a dvou otázek k diskusi; handout je nutno nahrát do Moodlu nejpozději do úterý v týdnu prezentace do 9:00 hodin (max 30 bodů)

 

2.     aktivní účast v diskusi, maximálně 1 neomluvená absence(max 10 bodů)

 

3.     oponentura – objektivní a kritické zhodnocení referátu v rozsahu 5 min (max 10 bodů)

 

4.      týmový projekt– téma pro týmový projekt vychází z témat seminářů. Téma bude vyučujícím sděleno do 12. 3. 2018 do 16:00 hodin prostřednictvím emailu na kasakova@fsv.cuni.cz a na tomalova@fsv.cuni.cz. Ke zpracování projektu je nutno využít nejméně 10 zdrojů. Prezentace projektu s přípravou handoutu a ppt a odevzdání v písemné podobě do 31. května 2018 do 16:00 hodin v rozsahu 8–10 normostran na email kasakova@fsv.cuni.cz a tomalova@fsv.cuni.cz (max 50 bodů)

 

 

 

Bodové hodnocení:

 

A: 100-91 bodů

B: 90-81 bodů

C: 80-71 bodů

D: 70-61 bodů

 E: 60-51 bodů

 F: <51 bodů

 

Program:

 

1) 21.2. 2018     Úvodní hodina ET

 

2) 28.2.2018      Evropa jako společný kulturní prostor? (ET)

 3) 7.3. 2018        Koncepty Evropy (ZK)

 4) 14.3.2018       Duchovní a kulturní tradice sjednocené Evropy  (ET)

 5) 21.3.2018      Duchovní a kulturní tradice sjednocené Evropy II (ET)

 6) 28.3.2018       Evropa a jazyk (ET)

 7) 4.4.2018        Kulturní aspekty evropské integrace a evropská kulturní diplomacie (ET)

 8) 11.4.2018     Evropa v mírových plánech 17.–18. století (ZK)

 9)18.4.2018      Myšlenka sjednocené Evropy a nacionalismus v 19. století (ZK)

10) 25.4.2018    Domácí příprava týmového projektu/hostující vyučující

11) 2.5.2018      Idea sjednocené Evropy v meziválečném období (ZK)

12) 9.5.2018      Poválečná představa o Evropě (ZK)

 13) 16.5.2018    Prezentace týmových projektů

 Četba k jednotlivým přednáškám bude k dispozici v Moodle. Heslo: KulturaEU.

 Literatura

 

PAGDEN, Anthony, ed. The idea of Europe: from antiquity to the European Union. Vol. 13. Cambridge University Press, 2002.

 CHECKEL, Jeffrey T., and Peter J. KATZENSTEIN, eds. European identity. Cambridge University Press, 2009.

 Van HAM, Peter. European integration and the postmodern condition: Governance, democracy, identity. Routledge, 2013.

 SHORE Cris. Building Europe: The cultural politics of European integration. Routledge, 2013.

 KØLVRAA, Christoffer. Imagining Europe as a global player: the ideological construction of a new European identity within the EU . Bruxelles: P.I.E. Peter Lang, 2012.

 TODOROV, Tzvetan. Strach z barbarů: kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Praha: Paseka 2011.

 

Doporučená literatura

 

McCREA, Ronan. Religion and the public order of the European Union. Oxford University Press, 2010.

 MORLEY, David. Spaces of identity: Global media, electronic landscapes and cultural boundaries. Routledge, 2002.

 WRIGHT, Sue. Community and communication: The role of language in nation state building and European integration. Vol. 114. Multilingual Matters, 2000.

 

Témata teamových projektů (současné výzvy EU):

 

Vyberte jeden z následujících okruhů a navrhněte v rámci daného okruhu konkrétní otázku/otázky. Vaše prezentace bude postavena na vytvoření scénáře reakce EU a členských států v daném kontextu.

 

Příklad: Krize identity (otázka: Jakým způsobem by měla Evropská unie a členské státy v zájmu udržení identitární soudržnosti EU reagovat na vystoupení Velké Británie z Evropské unie v kontextu šířící se vlny politických postojů poukazujících na výhody vystoupení členského státu z EU?).

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html