SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
History and Society in the Russian Cinema - JMM123
Title: Dějiny a společnost v ruské kinematografii
Guaranteed by: Department of Russian and East European Studies (23-KRVS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Literature - Czech
Last update: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (08.02.2017)

Doporučená literatura:
Suchánek Vladimír:Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu: úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.

Zorkaja, N.M.: Istorija sovetskogo kino. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2005.

Graščenkova, I. N.: Kino Serebrjanogo veka: russkij kinematograf 10-ch godov i kinematograf Russkogo posleoktjabr'skogo zarubež'ja 20-ch godov. Moskva: Možajev, 2005.

Rollberg, P.: Historical dictionary of Russian and Soviet cinema. Lanham: Scarecrow Press, 2008 (2009). 

Richard Taylor: Filmová propaganda : Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016.

Elektronické zdroje:

  • Soviet cinema: politics and persuasion under Stalin / Jamie Miller. London : I. B. Tauris, 2010. Národní knihovna (nkp.cz)
  • Dziga Vertov: defining documentary film / Jeremy Hicks.. -- London : I. B. Tauris, 2007. Národní knihovna
  • Studies in Russian & Soviet cinema [elektronický zdroj]. -- Bristol : Intellect, 2007. Národní knihovna
  • http://russkoekino.net
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (08.02.2017)

Aktivní účast ve výuce, recenze vybraného ruského filmu v rozsahu 5 normostran.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (08.02.2017)

1. OBRAZ SPOLEČNOSTI V UMĚLECKÉM DOKUMENTU

Dziga Vertov, Muž z kinoaparátem, 1929.

Artur Aristakisjan, Dlaně, 1993.

Alternativně 1. 3. 18:00 promítání a diskuse v kině Ponrepo: Julija Ciurupa, Misija Sibiras, Litva, 2017.

2. DĚJINY JAKO SYMBOL

Sergej Ejzenštejn, Křižník Potěmkin, 1925.

Vsevolod Pudovkin, Admirál Nachimov, 1946.

Pavel Lugin, Ivan Hrozný, 2009.

3. OBRAZ neruských národností

Alexandr Ptuško, Ilja Muromec, 1956.

Andrej Tarkovský, Andrej Rublev, 1969.

Nikita Michalkov, 12, 2007.

4. DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA 

Grigorij Čuchraj, Balada o vojákovi, 1959.; Čisté nebe, 1961.

Alexej German, Poslední vlak, 2004.

Fjodor Bondarčuk, 9. rota, 2005.

5. SCI-FI

Vladimir Chebotaryov, Gennadij Kazanskij, Člověk obojživelník, 1962.

Andrej Tarkovský, Solaris, 1972.

Timur Bekmambetov, Noční hlídka, 2005.

Alexandr Sokurov, Faust, 2011.

Novye Russkie, 2015.

6. (POST-)SOVĚSTKÁ SPOLEČNOST

Boris Barnet, Dom na Trubnoj, 1928.

Vladimir Meňšov, Moskva slzám nevěří, 1979.

Alexej Balabanov, Brat, 1997.

Pjotr Buslov, Vysockij, sposibo čto živoj, 2011.

Andrej Zvjagincev: Návrat, 2003; Leviathan, 2014.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html