course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
An opportunity for those with a B2/C1 level of English to further develop their speaking, listening and writing skills in English, with a specific focus on language features of academic discourse.
For capacity reasons priority will be given to students at IES, followed by other institutes of FSV.
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (31.01.2024)
Příležitost pro ty, kteří již mají úroveň B2/C1 angličtiny, aby dále rozvíjeli své dovednosti v mluvení, poslechu a psaní v angličtině, s konkrétním zaměřením na jazykové prvky akademického diskurzu.
Z kapacitních důvodů budou upřednostněni studenti z IES, následovaní studenty z dalších institutů na FSV.
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (31.01.2024)
Aim of the course -
To acquire and develop English language techniques, both written and spoken, that help communicate ideas and persuade others effectively in an academic setting.
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (10.09.2023)
Získat a rozvíjet techniky anglického jazyka, jak písemné, tak mluvené, které pomáhají efektivně komunikovat myšlenky a přesvědčivě působit v akademickém prostředí.
Last update: Poslušná Lucie, Mgr. (12.09.2023)
Literature -
All material will be posted on the Moodle 2 course Academic English I, including links to online resources. (Access to the Moodle course will be given after the first class.)
Textbooks from which material will be drawn
M. Firth, M. Hewings and C. Thaine, Cambridge Academic English Advanced (Cambridge University Press, 2012)
Edward de Chazal a Sam McCarter, Oxford EAP, B2 (Oxford University Press, 2012).
S. Bailey, Academic Writing: A Handbook for International Students (4th ed., Routledge, 2015)
K. Paterson and R. Wedge, Oxford Grammar for EAP (Oxford University Press, 2018)
M. McCarthy and F. O’Dell, Academic Vocabulary in Use Advanced (Cambridge University Press, 2008)
T. S. Kane, The New Oxford Guide to Writing (Oxford University Press, 1994)
J. Williams, Style: Lessons in Clarity and Grace. (9th ed., Pearson Longman, 2007)
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (31.01.2024)
Všechny materiály budou zveřejněny v kurzu Academic English I v Moodle 2, včetně odkazů na online zdroje. (Přístup ke kurzu na Moodle bude udělen po první hodině.)
Učebnice, ze kterých budou použité materiály:
M. Firth, M. Hewings a C. Thaine, Cambridge Academic English Advanced (Cambridge University Press, 2012)
Edward de Chazal a Sam McCarter, Oxford EAP, B2 (Oxford University Press, 2012).
S. Bailey, Academic Writing: A Handbook for International Students (4. vydání, Routledge, 2015)
K. Paterson a R. Wedge, Oxford Grammar for EAP (Oxford University Press, 2018)
M. McCarthy a F. O'Dell, Academic Vocabulary in Use Advanced (Cambridge University Press, 2008)
T. S. Kane, The New Oxford Guide to Writing (Oxford University Press, 1994)
J. Williams, Style: Lessons in Clarity and Grace. (9. vydání, Pearson Longman, 2007)
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (31.01.2024)
Teaching methods -
Throughout the course, emphasis will be put on the active use of English, making the most of class time for collective language activities, readings, discussions and presentations. Homework tasks are devoted to grammar, vocabulary and writing exercises, and preparatory reading/listening/viewing.
Listening, speaking, reading and writing skills will be exercised individually, in pairs or small groups.
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (11.09.2023)
Během kurzu bude kladen důraz na aktivní používání angličtiny, a to za využití skupinových aktivit, čtení, diskuse a prezentace. Domácí úkoly budou zaměřeny na procvičení gramatiky, slovní zásoby a psaní, a také na přípravné čtení, poslech a vyjádření vlastního stanoviska.
Dovednosti (poslech, mluvení, čtení a psaní) budou procvičovány individuálně, ve dvojicích nebo malých skupinách.
Last update: Poslušná Lucie, Mgr. (12.09.2023)
Requirements to the exam -
Credits for the course will be awarded on the basis of the following components, given equal weight (12 points each) in making an assessment:
class participation (working as an individual, in pairs or groups; reading and discussion)
regular grammar, vocabulary, and composition assignments set during the semester, submitted via Moodle
own written academic text of no more than 750 words, drafted during the semester, revised by the end of the course
preparing and giving a joint presentation.
A credit is awarded for 33 points or more out of the maximum 48. There is no mid-term test, and a satisfactory completion of items 3 and 4 serves in lieu of an end-of-semester test. "Re-sits" are accordingly not possible, but in bordeline cases - i.e. for those with 30 points or more and a valid reason for not achieving sufficiently many points, e.g. unavoidable absence from classes due to illness - an oral exam may be offered in the examination period to establish if a credit is to be awarded. For the extended piece of writing, a selection of potential topics will be offered relating to themes considered during the course; but the submitted text may, by agreement, take the form of a "real" paper the student wishes to prepare as part of his/her studies elsewhere. A deadline will be agreed for a first draft, and another for the revised version. Assessment focuses on the use of English language and devices of rhetoric and academic style, and in the revised version on how the revision responds to comments on the draft and otherwise develops the text. For the presentation, two (or maybe three) students work together on a 10-minute in-class presentation, giving different sides of an argument, explanation of a phenomenon, or account of an event. Each student presents one side/account/version supported by visuals (images, diagrams, memes, ...) with a view to persuading the audience that their position is the most convincing. Questions and discussion will then follow (up to 15 minutes). Presentations will be scheduled via Moodle. Assessment is based on the presentation itself (language, use of visual materials, overall impression) and the record of preparatory work for the presentation made individually (an informal journal).
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (11.09.2023)
Pro získání kreditů je třeba splnit následující aktivity, které mají stejnou váhu (12 bodů každá):
Účast na hodinách (individuálně, ve dvojicích nebo skupinách; čtení a diskuse)
Pravidelné úkoly týkající se gramatiky, slovní zásoby a kompozice, které budou zadány během semestru a odevzdány prostřednictvím Moodle
Vlastní akademický text o délce nejvýše 750 slov, vypracovaný během semestru a revidovaný do konce kurzu
Příprava a prezentace společného projektu.
Zápočet je udělen za 33 bodů nebo více z maximálního počtu 48 bodů. Není zde žádný dílčí test a uspokojivé splnění bodů 3 a 4 slouží místo testu na konci semestru. Opakování jednotlivých součástí není možné, ale v případech, kdy má student 30 - 32 bodů a existuje důvod, proč nedosáhl dostatečného počtu bodů, např. nevyhnutelná absence z hodin z důvodu nemoci, může být ve zkouškovém období nabídnuta ústní zkouška.
Pro psaní akademického textu budou nabídnuta témata související s tématy probíranými během kurzu. Nicméně odevzdaný text může mít po dohodě s vyučujícím formu skutečného vědeckého textu, který si student přeje napsat jako součást práce pro jiný předmět. Bude stanovena lhůta pro první návrh a další pro přepracovanou verzi. Hodnocení se zaměřuje na použití anglického jazyka, prostředky rétoriky a akademický styl, a ve verzi po přepracování také na to, jak revize reaguje na komentáře k návrhu a jinak rozvíjí text.
Na přípravě prezentaci budou spolupracovat dva (nebo tři) studenti. Prezentace v délce 10 minut bude předvedena na hodině. Musí zahrnovat různé stránky argumentu, vysvětlení jevu nebo popis události. Každý student představí jednu stránku/verzi s podporou vizuálních materiálů (obrázky, diagramy, memy, atd.) s cílem přesvědčit publikum, že jejich pozice má největší váhu. Poté budou následovat otázky a diskuse (až 15 minut). Prezentace budou plánovány prostřednictvím Moodle. Hodnocení je založeno na samotné prezentaci (jazyk, použití vizuálních materiálů, celkový dojem) a na záznamu přípravné práce na prezentaci vypracovaném individuálně (neformální deník).
Last update: Poslušná Lucie, Mgr. (12.09.2023)
Syllabus -
We shall read, listen to and watch extracts from a range of English-language sources in various genres and media, responses to which will form the basis for exploring techniques of language and composition in academic genres at a micro and macro level (for example, rhetorical figures, formal English vocabulary, citation conventions, the structure of argumentative essays, register in verbal and written presentations).
Vocabulary, grammar and composition exercises will be based on material from Cambridge Academic English Advanced, Oxford EAP B2, and other textbooks (see under Literature).
Details of the syllabus will be given on the Moodle course Academic English I, access to which will be given to participants after the first class; relevant study materials will also be posted on this Moodle page (for dissemination only among registered users).
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (31.01.2024)
Budeme číst, poslouchat a interpretovat ukázky z různých anglicky psaných pramenů v různých žánrech a médiích. Na základě reakcí na tyto materiály budeme zkoumat techniky jazyka a kompozice v akademických žánrech na mikro a makro úrovni (například rétorické figury, formální slovní zásoba v angličtině, citační konvence, struktura argumentačních esejů, registr ve verbálních a písemných prezentacích).
Cvičení zahrnující slovní zásobu, gramatiku a kompozici budou založena na materiálech z knihy Cambridge Academic English Advanced, Oxford EAP B2 a dalších učebnic (viz uvedeno v sekci Literatura).
Podrobnosti osnovy budou poskytnuty na Moodle kurzu Academic English I, přístup k němuž bude účastníkům udělen po první hodině. Relevantní studijní materiály budou také zveřejněny na této stránce v Moodle (pouze pro registrované uživatele).
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (31.01.2024)
Entry requirements -
English at level B2-C1 and a pass in one of the English courses JLB002, JLB004, JLB006, JLB008, JLB010, JLB064 or JLB046.
Last update: Goodall Andrew, D.Phil. (11.09.2023)
Angličtina na úrovni B2-C1 a absolvování jednoho z anglických kurzů JLB002, JLB004, JLB006, JLB008, JLB010, JLB064 nebo JLB046.