course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Level B1+.
The course is designed for BA and MA students. The objective of the course is to expand students´ general vocabulary, improve their communication skills and to systematically explain and revise grammar.
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Úroveň B1+.
Kurz obecné němčiny je určen studentům bakalářského a magisterského studia, kteří v jazyce dosáhli střední pokročilosti. Není určen pro studenty IES.
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Aim of the course -
The course focuses on improving the knowledge of general German, mostly developing the speaking, writing, listening and reading skills, improving grammar and vocabulary at academic level and broadening the knowledge of topics related to German speaking countries. Students should reach the B2 level.
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Kurz je zaměřen na prohloubení znalostí obecného jazyka. Důraz bude kladen na rozšíření slovní záasoby a zlepšení komunikačních dovedností, prohloubení gramatiky, porozumění čtenému i slyšenému textu z oblasti akademické slovní zásoby, reálií a tématických okruhů relevantních pro středně pokročilou jazykovou úroveň. Absolvování kurzu by mělo v případě následného studijního pobytu ulehčit studentovi orientaci v německém akademickém prostředí. Studenti by si měli upevnit jazykové dovednosti na úrovni B1 a směřovat k úrovni B2 Evropského referenčního rámce.
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Literature -
Teachers use own materials.
Additional workbooks:
Koithan, U.: Kontext B1+. Klett Stuttgart 2024.
Schmohl, S.: Akademie Deutsch B1+. Hueber Ismaning 2024.
Materiály poskytnuté studentům a používané při výuce slouží výhradně ke studijním účelům. Nejsou určeny k dalšímu šíření.
Last update: Křenková Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Teaching methods -
Lessons take a form of a seminar using a co-operative method - pairwork, groupwork, discussions, brainstorming.
There are situations and contexts within this course where you will be encouraged to use AI tools to explore how they can be used. This will only be done on a voluntary basis. Outside of those circumstances, you are asked not to use AI tools to generate content (text, video, audio, images) that will end up in any student work (assignments, activities, responses, etc) that is part of your evaluation in this course.
When practising your language skills, it is ok to use AI to support your language development. You can use it for brainstorming, creating outlines, even when training written production. Remember it is not ok, however, to use AI to think for us or to do the hard work of figuring out how to express our ideas in our writing. WRITING = THINKING.
As with all sources that are used in writing, your own words and thoughts should provide the bulk of your writing. If we wanted to know how Gen AI would write for example an essay, we would ask it. In our class, we are interested in how YOU write an essay and we want to hear your unique voice.
Any student work submitted using AI tools should clearly indicate what work is the student’s work, what part is generated by the AI, which prompts have been used and how you worked with the generated content. In such cases, no more than 25% of the student work should be generated by AI. Academically honest use of Gen AI includes providing a full transcript of any Gen AI generated content between you and the Gen AI as part of your working document using the correct citing format.
As far as teachers’ work with AI is concerned, any use of artificial intelligence tools will be carried out in a way that protects students' personal data. Student work will not be used to train AI models.More information about AI use can be found in theguidelines set by FSV UK and ethical recommendations provided by Charles University
Last update: Křenková Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.09.2025)
Seminář Při výuce je využíváno i kooperativních metod a sociálních forem (např. partnerská a skupinová práce, diskuse, brainstorming). Od studentů je očekáván aktivní přístup k semináři.
V rámci kurzu se mohou vyskytnout situace, ve kterých budete vybízeni k používání nástrojů AI, abyste prozkoumali, jak je lze využít. To bude probíhat pouze na dobrovolné bázi. Mimo tyto specifické případy vás žádáme, abyste nepoužívali nástroje AI k vytváření obsahu (text, video, audio, obrázky), který bude součástí studentských prací (úkolů, aktivit, odpovědí atd.) a součástí vašeho hodnocení.
Při procvičování jazykových dovedností je v pořádku používat AI na podporu vašeho jazykového rozvoje. Můžete ji použít pro brainstorming, vytváření osnov, dokonce i při nácviku psané produkce. Pamatujte však, že není v pořádku používat AI k tomu, aby za vás přemýšlela nebo za vás vykonávala náročnou práci s vymýšlením, jak vyjádřit své myšlenky v psaní. PSANÍ = MYŠLENÍ.
Stejně jako u všech zdrojů, které se používají při psaní, by většinu vašeho textu měly tvořit vaše vlastní slova a myšlenky. Pokud bychom chtěli vědět, jak by generativní AI napsala například esej, zeptali bychom se jí. V našem kurzu nás zajímá, jak esej píšete VY, a chceme slyšet váš jedinečný hlas.
Veškeré studentské práce odevzdané s využitím nástrojů AI musí jasně uvádět, která část je dílem studenta, která část byla vygenerována AI, jaké prompty byly použity a jak jste s vygenerovaným obsahem pracovali. V takových případech by nemělo být více než 25 % studentské práce vytvořeno pomocí AI. Akademicky poctivé využívání generativní AI zahrnuje poskytnutí úplného přepisu veškerého vygenerovaného obsahu mezi vámi a AI jako součást vaší práce, a to ve správném citačním formátu.
Co se týče nás, vyučujících, jakékoliv použití nástrojů umělé inteligence bude probíhat způsobem, který chrání osobní údaje studentů. Práce studentů nebudou použity k trénování modelů AI.
Last update: Křenková Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.09.2025)
Requirements to the exam -
Credit requirements: - 20% active participation in lessons - 80% test (grammar, vocabulary based on the texts and topics discussed in the lessons, reading or listening), length - 60 min. To pass a test, students need to reach at least 65% of total points. Students can receive bonus points for handing in their homework on time.
In addition must be reached 65% of both.
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Podmínky splnění zápočtu:
- 20% aktivní práce během semestru (tři povolené absence) - 80% písemný test zaměřený na a) zvládnutí gramatiky, b) zvládnutí slovní zásoby k probíraným tématickým okruhům, c) porozumění čtenému textu a d) vyjádření názoru na zadané téma. Délka testu cca 60 min., požadovaná min. úspěšnost 65%.
V součtu obou částí musí student dosáhnout alespoň 65%.
Studenti mají možnost získat na základě splnění nepovinných rozšiřujících domácích úkolů bonusové body, které budou při včasném odevzdání připočteny k bodům dosaženým v testu.
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Syllabus -
Topics:
1.Studium
2.Wohnen
3.Auswanderung - Leben im fremden Land
Grammar:
Verbs in all tenses Word order and conjunctions Prepositions
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Probíraná témata:
1. Studium
2. Wohnen
3. Leben im fremden Land
Případná další témata budou přizpůsobena zájmu studentů.
Průřez gramatikou:
Perfektum a préteritum silných a smíšených sloves
Předložky
Spojky vedlejších vět
Spojky souřadící
Last update: FALTYNOVA (04.09.2025)
Entry requirements -
Students will take an entrance test during the first lesson on 2.10. ve 14.00 h. (rooms C322 and C423), 14.45 h. (rooms C322 and C423), 15.30 h. (rooms C322 and B230) and 16.15 h.(rooms C322 and B230). They are expected to have reached a A2+/B1- level.
The entrance test for the summer course: 16.2.2026, at 2 and 2.40 p.m., room H 110.
Last update: FALTYNOVA (30.09.2025)
Studenti budou do semináře přijímáni na základě prezenčního vstupního testu, který se bude psát pouze ve čtvrtek 2.10. ve 14.00 h. (místnost C322 a C 423), 14.45 h. (místnost C322 a C 423), 15.30 h. (místnost C322 a B230) a 16.15 h.(místnost C322 a B230). Vstupní test určen pro všechny zájemce o předmět bez ohledu na zápisovou kapacitu. Není třeba se na něj registrovat.
-Studenti, kteří testem projdou, si mohou předmět dodatečně zapsat a mají zajištěno místo v semináři.
-Studenti, kteří test nesloží, si mohou předmět také zapsat, na zápočet se však musí připravit individuálním studiem.
Očekávaná vstupní úroveň B1-. Studentům s nižší úrovní doporučujeme účast v intenzivním presemestrálním kurzu A2 JLB111 (15.-19.9.) příp. nejprve absolvovat přípravný kurz JLB119 a 120 na úrovni A2 v zimním a letním semestru. Studentům s úrovní B1 se doporučuje kurz Němčina I. využít k přípravě na předmět Odborná němčina I.
Možnost bezodkladného uznání předmětu pro certifikovanou úroveň B2 a výše. Jedná se o mezinárodně uznávané certifikáty Goethe B2 a C1, DSD II C1 v produktivních kompetencích, Österreichisches Sprachdiplom ÖSD C1 v produktivních kompetencích, Telc B2 a C1, německá a rakouská maturita a zkouška a Test DaF stupňů 4 a 5. U certifikátů B2 musí být zkouška složena ve všech jazykových kompetencích s výsledkem "sehr gut" nebo "gut". Tito studenti předloží certifikát k posouzení před vstupním testem.
Pokud si svou úrovní nejste jisti, doporučujeme si udělat komplexní test A1-C1: https://einstufungstests.klett-sprachen.de/eks/DaF-A1-C1/
KURZ V LETNÍM SEMESTRU 2026
bude otevřen přednostně pro studenty sociologie z bakalářského studia ve třetím ročníku, případně studenty IMS, kteří mají němčinu jako třetí jazyk. Ostatní studenti těchto, popř. i jiných oborů a v jiném než třetím ročníku budou do semináře zařazeni, pokud to jeho kapacita dovolí. Podmínkou pro zařazení do semináře je úspěšné absolvování prezenčního vstupního testu. Pokud studenti vstupní test neabsolvují nebo nezískají potřebný výsledek pro vstup do semináře, mohou si předmět ponechat zapsaný a plnit ho samostatně.
Vstupní test se bude konat v pondělí 16.2.2026 od 14 a 14.40 hodin v učebně H 110.