This course assigns a central role to interaction with English authentic texts (relevant to prospective political scientists) in English. The topics dealt with week by week (concerning e.g. governments, systems and regimes, political ideologies, state, nations and nationalism, global politics, political culture, mass media and political communication, representation, elections and voting, parties and party systems, etc.) will be explored in group discussions and/or workshop activities. At the same time, the course introduces students to aspects of studying academic English, with special attention being given to the language used in academic speech and writing. There is no single textbook for this one-year course. Details will be given and texts supplied by the teacher as the course progresses. Any circulation of the materials is prohibited.
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
Kurz je určen studentům bakalářského studia politologie a mezinárodních vztahů, kteří dosáhli pokročilé úrovně- B2/C1 podle Evropského referenčního rámce (viz např. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168045bb52).
Hlavní role je připisována práci s anglickými autentickými texty (content-based language learning), skupinové práci na krátkodobých projektech s důrazem na rozšiřování odborné a akademické slovní zásoby, formální slovní projev a v neposlední řadě na rozvoj schopnosti reflektovat, co studentům v učení se odbornému jazyku pomáhá a proč.
Témata k diskusi v hodinách zahrnují například politické systémy a režimy, ideologie, stát, národ a nacionalismus, globální politiku, politickou kulturu, média a politickou komunikaci, volby, strany a stranické systémy, apod. Pro tento dvousemestrální kurz není daná učebnice. Vyučující v průběhu kurzu poskytne studentům potřebné materiály, které slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kursu Angličtina pro politology, a nejsou určeny k dalšímu šíření.
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
Aim of the course -
The aim of this course is to give learners a communicative competence in the target language corresponding to their needs and professional interests. The student will develop a rich vocabulary base relevant to the field of political sciences.
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (02.02.2017)
Cílem kurzu je rozvíjet komunikační kompetence a jazykové dovednosti, které pomohou studentům ve studiu jejich oboru. Zároveň se studenti v kurzu seznámí se specifiky jazyka používaného v akademickém prostředí, zejména při ústních prezentacích, simulovaných debatách a psaní (academic speech and writing).
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (02.02.2017)
Literature -
LITERATURE: Texts for registered students will be available on the course web page. Any circulation of the materials is prohibited.
RECOMMENDED LITERATURE:
Heywood, A. (2007): Politics. Palgrave, 3rd ed.
McLean, I. (2009): The Concise Oxford Dictionary of Politics. OUP.
Hewings, M. (2012): Cambridge Academic English Upper Intermediate. CUP.
Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP.
McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP.
Britská a americká periodika
TO REVISE GRAMMAR STRUCTURES:
Paterson, K., Wedge, R. (2013): Oxford Grammar for EAP. OUP.
Murphy, R. (2010): English Grammar in Use (fourth edition), CUP.
Hewings, M (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP.
Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
The Oxford Collocations Dictionary for students of English.
www:
www.dictionary.com (on-line monolingual English dictionary)
www.ldoce.online.com (on-line monolingual English dictionary)
Aktualizované a didaktizované texty k daným tématům budou pro registrované studenty postupně k dispozici na společné webové stránce. Materiály slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kursu Angličtina pro politology a nejsou určeny k dalšímu šíření.
DOPORUČENÁ LITERATURA:
Heywood, A. (2007): Politics. Palgrave, 3rd ed.
McLean, I. (2009): The Concise Oxford Dictionary of Politics. OUP.
McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP.
Hewings, M. (2012): Cambridge Academic English Upper Intermediate. CUP.
Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP.
Britská a americká periodika
PRO POTŘEBY ZOPAKOVÁNÍ GRAMATICKÝCH STRUKTUR:
Paterson, K., Wedge, R. (2013): Oxford Grammar for EAP. OUP.
Murphy, R. (2010): English Grammar in Use (fourth edition), CUP.
Hewings, M (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP.
Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
The Oxford Collocations Dictionary for students of English.
www:
www.dictionary.com (on-line monolingual English dictionary)
English learning and language development will be based on classroom discussion, debates, workshops, seminars and facilitated sessions. The teacher will frequently be in the role of facilitator but this task will also be assigned to students working in groups in the various sessions. There is a heavy emphasis on oral communication in this course. Reading assignments will be given and the texts will be used as the basis of in-class discussion and debate, vocabulary work and grammar work. Students will participate in a variety of learning methods in a mixture of dynamics - individual, pair work, working in larger groups, full class sessions.
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
Seminář
Metoda: content-based language learning, task-based language learning
Studenti si osvojují slovní zásobu a jazykové dovednosti prostřednictvím četby odborných textů, autentických poslechů a simulovaných debat. Během hodin se klade důraz na komunikaci, výměnu informací a názorů ve dvojicích nebo v malých skupinách, týmovou i individuální práci. Součástí semináře jsou i základy akademického psaní a využití AI nástrojů v akademické práci.
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
Requirements to the exam -
FINAL ASSESSMENT To obtain the credits, students must: sit two written tests covering the vocabulary crucial to the field of political science and testing the writing and listening skills acquired in the lessons, complete an independent assignment and take part in an Oxford-style debate (including self-assessment and peer-feedback).
Continuous assessment
Homework assignments submitted on due dates.
Exam requirements:
1/ 40% Final test
2/ 20% Midterm test
3/ 20% Debate (+ self-assessment and peer feedback)
4/ 15% Independent assignment
5/ 5% Class work
The final test will consist of 4 tasks:
I. Academic language and style
II. Academic reading
III. Graph description
IV. Developing a strong argument
FINAL ASSESSMENT:
0-50 % = F 51-60 % = E 61-70 % = D 71-80 % = C 81-90 % = B 91% and more = A
A - outstanding performance with only minor errors,
B - above the average standard but with some errors,
C - generally sound work with a number of notable errors,
D - fair but with significant shortcomings,
E - performance meets the minimum criteria,
F - fail – considerable further work is required
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (23.02.2024)
PODMÍNKY KE SLOŽENÍ ZKOUŠKY:
Zkouška z jazyka je kombinovaná, skládá se ze dvou písemných testů pokrývajících slovní zásobu klíčovou pro oblast politologie a mezinárodních vztahů a prověřujícího jazykové dovednosti získané v hodinách, odevzdání samostatné práce a účasti v týmové debatě.
Předpokladem postupu k závěrečné zkoušce je také včasné (tj. vždy k danému datu) plnění zadaných úkolů (např. tvorba vlastních glosářů (soupisů slovní zásoby) ke každému probíranému tématu, strukturovaná shrnutí zadaných textů, příprava argumentů k debatám, apod.). Vzhledem k charakteru předmětu se velmi doporučuje pravidelná účast v seminářích.
Hodnocené úkoly:
40% závěrečný test 20% midterm test 20% debata 15% samostatný úkol 5% práce v kurzu
Závěrečný test se bude skládat z úloh shrnujících látku LS:
I. Academic language and style
II. Academic reading
III. Graph description
IV. Developing a strong argument
KLASIFIKACE 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B a 91 % a více = A.
A - výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami),
B - velmi dobře (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami),
C - dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb),
D - uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky),
E - dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky),
F - nedostatečně, neprospěl (je zapotřebí značné množství další práce).
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (23.02.2024)
Syllabus -
CURRICULUM FOR SUMMER TERM
Skills
Argumentation and debating skills
Listening and reproduction
Academic writing
Describing visual information
AI literacy
Topics:
Elections, Electoral systems
Governments, systems and regimes
Democracy and democratic deficit
Political ideologies
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
CURRICULUM PRO LETNÍ SEMESTR
Skills
Argumentation and debating skills
Listening and reproduction
Academic writing
Describing visual information
AI literacy
Topics:
Elections, Electoral systems
Governments, systems and regimes
Democracy and democratic deficit
Political ideologies
Political parties and participation
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
Entry requirements -
Students are eligible to enroll in this course on successful completion of the prerequisite course JLB005.
The required level of English is B2+ level (upper-intermediate) according to the Common European Framework.
Last update: Panešová Kamila, Mgr. (01.02.2024)
Úspěšné absolvování kurzu JLB005, který je prerekvizitou pro tento kurz.
Vstupní jazykové znalosti na úrovni B2+ (upper-intermediate) podle Evropského referenčního rámce.