The course is designed for students of sociology whose English is at intermediate level at least, i.e. B1-B2 according to the Common European Framework of Reference (CEFR).
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (09.09.2011)
Kurz je určen studentům sociologie, jejichž angličtina je minimálně na středně pokročilé úrovni, tj. B1 - B2 podle společného evropského referenčního rámce.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (17.09.2011)
The course aims to bridge the secondary school knowledge of the language and the needs of university students. Students will acquire general academic vocabulary, key terms, notions and definitions for the covered topics, they will learn how to describe graphical presentation, and express their ideas and opinions in a debate.
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (17.09.2011)
Kurz si klade za cíl překlenout rozdíl mezi středoškolskou znalostí a potřebami vysokoškolského studenta, tj. budovat odbornou slovní zásobu pro daný obor a rozvíjet odborné jazykové dovednosti a akademické jazykové dovednosti. Konkrétně si student osvojí slovní zásobu odborného stylu, klíčovou terminologii a definice pojmů probíraných témat, naučí se popsat graf, argumentovat a vyjádřit se k odbornému tématu.
Literature -
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (09.09.2011)
No course book will be used. Students must download and print out the materials as stated -see topics and links
Dále doporučuji: slovník www.dictionary.com rozvíjení jazykových znalostí http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/ mluvnice http://www.englishpage.com/index.html http://www.davidappleyard.com/english/tenses.htm série Giddensových přednášek: video, audio, text http://news.bbc.co.uk/hi/english/static/events/reith_99/
Teaching methods -
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (09.09.2011)
Seminar in which content-based language learning methodology will be applied.
The method emphasises communication in the classroom, pair and group activities and student involvement in the learning process.
Students are responsible for downloading and printing the reading materials prior to the class.
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (09.09.2011)
Seminář založený na metodě
Content-based language learning
Studenti si osvojují slovní zásobu jazykové dovednosti prostřednictvím studia odborných textů. Důraz se tudíž klade na čtení, nicméně během vlastních hodin se důraz klade na komunikaci, výměnu informací a názorů ve dvojicích nebo v malých skupinách. Metoda předpokládá aktivní účast a zapojení studentů v hodině.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (09.09.2011)
To earn a credit (zapocet) students are required to pass a test.
Two tests will be taken during the semester, a mid-term (after five sessions)and an end-of-term ones. The students who either miss or fail one or both of these will have to take a complex test during the examination session.
To pass students must obtain at least 65 per cent out of the total.
The mid-term test - total of 36 points - examines the students' knowledge of usage of tenses (8 items in context, 0.5 point each)and also passive and nominal structures (transformations 2x4 sentemces per 1 point each); academic and key vocabulary for the covered topics including collocations, prepositional phrases and word fromation in context (in 4 exercises of 6 items each, item 0.5 point, total 12 points); definitions of basic concepts (3x1 point, fact and language are evaluated), students' ability to describe a graph (max 3 points, range of vocabulary, language accuracy and style are evaluated by max 1 point each), and lastly the ability to introduce briefly one of the covered topics or its part (in about 100 words, max 6 poits, evaluated are the knowledge of the area - 2 points, range of vocabulary - 2 points, accuracy and style - 2 points). Time 60 minutes.
The end-of-term test - total of 60 points - examines the students' knowledge of usage of tenses (8 items in context, 0.5 point each)and also tentative statements (transformations 4 sentemces per 1 point each)and connectives (4x1); academic and key vocabulary for the covered topics including collocations, prepositional phrases and word fromation in context (in 4 exercises of 6 items each, item 0.5 point, total 12 points); definitions of basic concepts (3x1 point, fact and language are evaluated), students' ability to describe a graph (max 3 points, range of vocabulary, language accuracy and style are evaluated by max 1 point each), students' ability to argue in writing about an opinion or fact (max 3 points, usage of discourse markers, language of argument, and accuracy and style are evaluated by max 1 point each), and lastly the ability to introduce briefly one of the covered topics or its part (in about 100 words, max 6 poits, evaluated are the knowledge of the area - 2 points, range of vocabulary - 2 points, accuracy and style - 2 points). Time 90 minutes.
The complex test - total of 36 points - examines the students' knowledge of usage of tenses (8 items in context, 0.5 point each),passive and nominal structures (transformations 2x4 sentemces per 1 point each) and also tentative statements (transformations 4 sentemces per 1 point each)and connectives (4x1); academic and key vocabulary for the covered topics including collocations, prepositional phrases and word fromation in context (in 4 exercises of 10 items each, item 0.5 point, total 20 points); definitions of basic concepts (8x1 point, fact and language are evaluated), students' ability to argue in writing about an opinion or fact (max 3 points, usage of discourse markers, language of argument, and accuracy and style are evaluated by max 1 point each), and lastly the ability to introduce briefly one of the covered topics or its part (in about 100 words, max 6 poits, evaluated are the knowledge of the area - 2 points, range of vocabulary - 2 points, accuracy and style - 2 points). Time 60 minutes.
see a sample test at http://samba.fsv.cuni.cz/~stepankd/SAMPLE%20TESTS/
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (09.09.2011)
Zápočet studenti obdrží na základě testu.
Ad 1/ Během semestru se budou psát dva dílčí testy 1) v polovině semestru, tj. po pěti hodinách a 2) na konci semestru. Studenti, kteří test zameškají nebo nebudou úspěšní, budou psát závěrečný test ve zkouškovém období - jeden řádný termín plus dva opravné
Minimální úspěšnost testu je 65%.
V prvním dílčím testu celkem 36 bodů - bude prověřena znalost použití slovesných časů (8 položek v kontextu a 0,5 bodu) a pasiva a nominálních vazeb (transformace 4 a 4 vět a 1 bod); slovní zásoby odborného stylu, probraných témat, včetně ustálených spojení, předložkových vazeb a tvoření slov (4 cvičení po 6 položkách, položka a 0,5 bodu, celkem 12 bodů); definic základních pojmů (hodnotí se věcná i jazyková správnost 3 x 1 bod), schopnost popsat graf (maximum 3 body, hodnotí se rozsah slovní zásoby, jazyková správnost a styl a 1 bod), schopnost stručně představit problematiku probíraného okruhu (cca 100 slov, maximum 6 bodů, hodnotí se na znalost tématu 2 body, rozsah slovní zásoby 2 body, gramatická správnost a styl 2 body). Čas 60 minut
V druhém dílčím testu celkem 36 bodů - bude opět prověřena znalost použití slovesných časů (8 položek v kontextu a 0,5 bod), opatrných formulací namísto kategorických závěrů (transformace 4 vět a 1 bod) a spojek (8 položek a 0,5 bod); slovní zásoby odborného stylu, a probraných témat, včetně ustálených spojení, předložkových vazeb a tvoření slov (4 cvičení po 6 položkách, položka a 0,5 bodu, celkem 12 bodů); definic základních pojmů (hodnotí se věcná a jazyková správnost 3 x 1 bod), schopnost krátce polemizovat s názorem nebo skutečností (maximum 3 body, hodnotí se použití vazeb a adekvátního jazykových prostředků), schopnost stručně představit problematiku probíraného okruhu (cca 100 slov, maximum 6 bodů, hodnotí se na znalost tématu 2 body, rozsah slovní zásoby 2 body, gramatická správnost a styl 2 body). Čas 60 minut
Celkový test - celkem 60 bodů - ověřuje znalosti použití slovesných časů (8 položek v kontextu a 0,5 bodu) a pasiva a nominálních vazeb (transformace 4 a 4 vět a 1 bod); opatrných formulací namísto kategorických závěrů (transformace 4 vět a 1 bod) a spojek (8 položek a 0,5 bodu); slovní zásoby odborného stylu, a probraných témat, včetně ustálených spojení, předložkových vazeb a tvoření slov (4 cvičení po 10 položkách, položka a 0,5 bodu, celkem 20 bodů); definic základních pojmů (hodnotí se věcná a jazyková správnost 8 x 1 bod), schopnost popsat graf (maximum 3 body, hodnotí se rozsah slovní zásoby, jazyková správnost a styl a 1 bod) schopnost krátce polemizovat s názorem nebo skutečností (maximum 3 body, hodnotí se použití vazeb a adekvátního jazykových prostředků), schopnost stručně představit problematiku probíraného okruhu (cca 100 slov, maximum 6 bodů, hodnotí se na znalost tématu 2 body, rozsah slovní zásoby 2 body, gramatická správnost a styl 2 body). Čas 90 minut
viz ukázka testu na http://samba.fsv.cuni.cz/~stepankd
Syllabus -
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (10.09.2011)
JLB 001 ENGLISH FOR SOCIOLGY I 2010-11 TOPICS AND LINKS
1 What is sociology http://www.wwnorton.com/college/soc/essoc/reviews/ch01.asp http://www.youtube.com/watch?v=-GwWTxEw3k8&feature=related
2 Globalisation http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/webcast/tae_insight_archive.shtml http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/webcast/scripts/insight/tae_insight_11_04bs_081002.pdf Part 11 "Globalisation" is a buzzword in our news bulletins. We take a look at the pros and cons of this phenomenon.
3 Population Ageing http://www.un.org/esa/population/publications/worldageing19502050/pdf/92chaptervi.pdf
4 Migration http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/webcast/tae_insight_archive.shtml Part 13 Our focus is - migration and how it is reported in the news. http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/webcast/scripts/insight/tae_insight_13_06bs_081016.pdf
5 Accomodating Diversity
Mid-Term Test after sessions 1-5
6 Accomodating Diversity Debate: Multiculturalism vs. Integration http://www.idebate.org/debatabase/topic_print.php?topicID=152 http://www.confluence.org.uk/2009/04/16/accommodating-diversity-understanding-multiculturalism/
7 Gender Issues Feminists and Flourbombs / Then and now Students will be sent the text since the page can no more be found
8 Changing Family http://www.channel4.com/health/microsites/F/family/21st/families.html
9 Changing Nature of Work and Employment Students will be sent the text
10 Participation culture, creativity, and social change http://www.youtube.com/watch?v=-I1ccF2UXVw http://www.youtube.com/watch?v=W2a2_W-J1vg&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=fHa3qgEsabA&feature=related http://www.theory.org.uk/
End -of-Term Test after sessions 6-10
Last update: Mgr. Dagmar Štěpánková (10.09.2011)
JLB 001 ENGLISH FOR SOCIOLGY I 2010-11 TOPICS AND LINKS
Intermediate level is required, ie. B1-B2 according to the Common European Framework of Reference (CEFR).
Students must prove their knowledge by passing the enrolment test, which they are required to take the first week of the semester, another time is possible only in exceptional cases.
Enrolment test comprises two parts:
1) put the verbs in to their correct forms within the context of a newspaper article (20 items)
2) fill in missing grammatical words in sentences (10 items)
To pass candidates must obtain 60 per cent at least, ie.18 out of 30 points.
Example:
I.Put the verbs in bold letter in the forms best corresponding the context of the transcript below ?
including bare or full infinitives or gerunds.
means you will have to change the word order of the sentence ? please, show the minimum context
a modal ? fill in a modal verb that best suits the context
Cairncross: There?s a fashionable phrase around these days: ?Work-Life Balance?. Some people 1)feel they 2)have too much work 3)do, and so their lives outside the workplace 4)suffer. This 5)worry politicians. They, of course, 6)not be a group famous for 7)balance work with their own domestic lives. Why ministers such as Patricia Hewitt, Secretary of State for Trade and Industry, 8)feel* that it matters?
Hewitt: We 9)live through a revolution in the way working lives, but also family life, 10) organise. The relationship between men and women and between paid and unpaid work really 11)transform*. So that instead of one model, paid work for men and unpaid work for women, we have got different families 12)choose different arrangements 13) suit them.
Reeves: Responsibility for the lives and not just the jobs of the people who work for you seems to me to be important to business. This is not a return to nineteenth century paternalist villages in which employers 14)provide education and welfare for workers. But it is to say that employers 15) a modal be taking a broader view of the welfare of their staff.
Of course, in the sense of culture as a set of attitudes, behaviour patterns and beliefs, 1)_____ are indeed many different cultures in Britain, not least among the long-established population, where the differences may be defined 2)_____ social class, region or dialect. 3)_____ is important that these different cultures are known about and understood 4)_____ people are to live peaceably together, and it is undeniable that problems can arise - 5)_____ example, from varying attitudes to marriage.