SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Media Education - JKM129
Title: Mediální výchova a vzdělávání
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Předmět seznamuje studenty s mediální gramotnosti a jejím rozvíjením prostřednictvím mediální výchovy a vzdělávání, a to jak v historické a současné perspektivě tak na národní a mezinárodní úrovni. Jednotlivé semináře jsou orientovány na kritickou sebereflexi, diskuzi a práci na projektech s praktickými výstupy.
Last update: Supa Markéta, Mgr., M.A., Ph.D. (17.01.2020)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast v semináři; vypracování a obhájení závěrečného projektu. Každý student vypracuje výzkumně kreativní projekt, a to buď individuálně, nebo v malém (maximálně tříčlenném) týmu. Téma projektu bude určeno na základě zaměření studenta či týmu, avšak společná podmínka je, že výstup přispěje k hlubšími porozumění mediální gramotnosti určité sociální či sociodemografické skupiny a dá reálná doporučení pro její rozvoj. Výstup práce na projektu je rovněž jednotný: výzkumný plakát. Závěrečný seminář tak bude koncipován jako konference mediální výchovy a vzdělávání.

Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (19.01.2020)
Literature - Czech

HOBBS, R. - MIHAILIDIS, P. The International Encyclopedia of Media Literacy, 2 Volume Set (2019)

DE ABREU, B. - MIHAILIDIS, P. Media Literacy Education in Action: Theoretical and Pedagogical Perspectives (2013)

JIRÁK, J. - ŠŤASTNÁ, L. K periodizaci vývoje mediální výchovy a mediálního vzdělávání v českém prostředí v evropském kontextu. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C – Literární historie, 2012, 57 (4), pp. 67-72. 

JIRÁK, J. - ŠŤASTNÁ L. - ZEZULKOVÁ M. Stav mediální gramotnosti v ČR. Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva pod a nad 15 let. RRTV a CEMES, 2016.

JIRÁK, J. -  WOLÁK, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007

MCDOUGALL, J. - BERGER, R. - FRASER, P. - ZEZULKOVA, MMedia Literacy, Education and (Civic) Capability: A Transferable Methodology (2015) pp. 4-17

RVPG - Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.  Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 100 s., 2007. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf. ISBN 978-80-87000-11-3)

RVPZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 126 s. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf)

SUPA, M. — JIRÁK, J. Media Literacy in the Czech Republic, The International Encyclopedia of Media Literacy, Hoboken: John Wiley & Sons Inc (2019) pp. 1-8

SUPA, M. - WOODFALL, A. Children's Culture, The International Encyclopedia of Media Literacy, Hoboken: Wiley-Blackwell (2019) pp. 1-10

SUPA, M. A remaking pedagogy: adaptation and archetypes in the child's multimodal reading and writing.  ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2018 pp. 64-75

ŠEĎOVÁ, K. Média jako pedagogické téma. Pedagogika, PedF UK. 2004, č. 1, s. 19-33. 

ŠŤASTNÁ, L. Challenges in Parental Mediation Research and Opportunities for Advancing of the Field, Multidisciplinary Approach to Media Literacy Research and Practice. Peking: Communication University of China Press (2017)

ŠŤASTNÁ, L. Family Relationships and Media, The International Encyclopedia of Media Literacy, Hoboken: John Wiley & Sons Inc (2019) pp. 1-6

ŠŤASTNÁ, L. Potřebují rodiče k výchově svých dětí "mediální minimum"? Andragogika. 2014, 18 (1), pp. 17–24. 

TISDELL, E. J. - THOMPSON, P. M. Popular Culture and Entertainment Media in Adult Education. (Special issue of) New Directions for Adult and Continuing Education, (2007), vol. 115. 

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. (2016)

WRIGHT, R. R. - SANDLIN, J. A. Cult TV, Hip Hop, Shape-Shifters, and Vampire Slayers. A Review of the Literature at the Intersection of Adult Education and Popular Culture, Adult Education Quarterly, 2009, 59(2), pp. 118-141. 

ZEZULKOVA, M. - STASTNA L. Parental Ethnotheories in Children's Digital and Media Lives: Case of Romanipen Göteborg: Nordicom (2018) pp. 69-79

 

Odborná periodika:

 

Journal of Media Education Research

Journal of Media Literacy Education

 

Last update: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (17.01.2020)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast v semináři; vypracování a obhájení závěrečného projektu. Každý student vypracuje výzkumně kreativní projekt, a to buď individuálně, nebo v malém (maximálně tříčlenném) týmu. Téma projektu bude určeno na základě zaměření studenta či týmu, avšak společná podmínka je, že výstup přispěje k hlubšími porzumění mediální gramotnosti určité sociální či sociodemografické skupiny a dá reálná doporučení pro její rozvoj. Výstup práce na projektu je rovněž jednotný: výzkumný plakát. Závěrečný seminář tak bude koncipován jako konference mediální výchovy a vzdělávání. 

Last update: Supa Markéta, Mgr., M.A., Ph.D. (17.01.2020)
Syllabus - Czech

Předmět je realizován převážně formou projektové výuky uvedené několika rámujícími přednáškami s diskusí

Témata rámcující přednášky:

01. Uvedení do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy. Výchova a vzdělávání (formální, neformální, informální). Mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání. Cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii

02. Mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled). Mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství

03.  "Systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální". "Společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchovaobranný charakter?

04. Aktuální témata spojovaná s mediální výchovou (fake news, dezinformace, propaganda, digitální a nová média, ochrana osobních údajů atd. - bude neustále aktualizováno)

05. Neformální mediální výchova (v rodině, vrstevnická, v rámci third spaces apod.)

06. Mediální výchova pro dospělé (celoživotní mediální učení, specifika mediálního vzdělávání dospělých, mediálně vzdělávací nabídka pro dospělé)

Projektová část:

07.-11.  Zadání témat projektu, případně ustavení týmu, práce na projektu pod vedením pedagogů

12. Prezentace projektu 

 

 

Last update: Supa Markéta, Mgr., M.A., Ph.D. (17.01.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html