SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Media and popular music - JKB199
Title: Média a populární hudba
Czech title: Média a populární hudba
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, MC [HT]
Capacity: 62 / unknown (62)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course for students of another faculty
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Annotation - Czech
Kurz Média a populární hudba si dává za cíl seznámit s vybranými kapitolami z dějin populární hudby a představit klíčové koncepty pro studium popu z hlediska mediálních studií, rovněž v předmětu propojíme probíranou látku s aktuálními "popovými" tématy.
Last update: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Participace v diskuzích (20 %), anotovaný playlist (pomocí Spotify, nebo https://www.buymusic.club/nebo Last FM) na téma dle vlastního výběru (40 %) a videoesej (do 10 min.) rozvádějící některé z témat kurzu (40 %).

Termín odevzdání anotovaného playlistu: 2. prosinec 2024
Termín odevzdáné videoeseje: 15. leden 2025

*Inspirace pro videoeseje:

 Polyphonic:

https://www.youtube.com/watch?v=H2iCiSF7y4c

yokai:

https://www.youtube.com/watch?v=UAV7hnCB_ZE

Mic the Snare:

https://www.youtube.com/watch?v=Y7GWF2tguIs

F.D.Signifier:

https://www.youtube.com/watch?v=UFH6CWn7rxw

 

Last update: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Literature - Czech

ADORNO, T. (2009) Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh.

ADORNO, T. (2015) Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia.

BARTHES, R. (2004) Mytologie. Praha: Dokořán.

COHEN, S. (1972) Folk Devils and Moral Panics. London: MacGibbon and Kee.

ERIKSSON, M., FLEISCHER, R., JOHANSSON, A., SNICKARS, P., & VONDERAU, P. (2019). Spotify Teardown: Inside the Black Box of Streaming Music. Cambridge, MA: MIT Press.

ESHUN, K. (1998) More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction. London: Quartet Books.

FISHER, M. (2010) Kapitalistický realismus. Praha: Rybka Publishers.

FISHER, M. (2022) K-Punk: Výběr z textů. Ostrava: Ostravská univerzita.

FISKE, J. (2017) Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis.

FRITH, S. (1998) Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge, MA: Harvard University Press.

GEFFEN, S. (2020) Glitter Up The Dark: How Pop Music Broke the Binary. Austin, TA: University of Texas press.

GILROY, P. (1983) The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993.

HALL, S. & JEFFERSON, T. (1993). Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge.

HEBDIGE, D. (2012) Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator.

HOPPER, J. (2015) The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic. Chicago, ILL: Featherproof Books.

JENKINS, H. (2019) Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis.

KLUSÁK, P. (2021) Gott: Československý příběh. Praha: Host.

MARCUSE, H. (1991) Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko.

MARCUS, G. (2000) Stopy rtěnky – Tajná historie dvacátého století. Olomouc: Votobia.

MARCUS, G. (1975) Images of America in Rock & Roll Music. Boston. MA: E. P. Dutton.

REYNOLDS, S. (2012) Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber & Faber.

REYNOLDS, S. (2005) Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978–1984. London: Faber & Faber.

ROSE, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.

SAVAGE, J. (2008) Teenage: The Creation of Youth Culture. London: Pimlico.

SAVAGE, J. (2005) England’s Dreaming. London: Faber & Faber.

STANLEY, B. (2022) Let's Do It: The Birth of Pop Music. London: Faber & Faber.

STANLEY, B. (2008) Yeah Yeah Yeah: The Story of Modern Pop. London: Faber & Faber.

THE SUBCULTURES NETWORK (eds.) (2018). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press.

THORNTON, S. (1995) Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity.

VESELÝ, K. & HROCH, M. (2020) Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti. Praha: Paseka.

VESELÝ, K. (2022) Hudba ohně: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: Paseka.

WARK, M. (2020) Sensoria: Thinkers for the Twentieth-first Century. London: Verso Books.

WILLIS, E. (2014) The Essential Ellen Willis. Minneapolis, MIN: University of Minnesota Press.

Last update: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Syllabus - Czech

Některé teorie chápou populární hudbu jako prostředek k emancipaci, kdy vám plakát oblíbené popové hvězdy vyvěšený v dětském pokoji nebo píseň ve sluchátkách může dodat sebevědomí i v běžném životě. Jiné teorie vidí ve slasti a požitku, které populární hudba vzbuzuje v posluchačích a posluchačkách, jen iracionální jednání znemožňující schopnost kritického myšlení. Střet těchto dvou pohledů provází populární hudbu od poloviny padesátých let minulého století do současnosti a diskuze o hodnotě popu jsou svázané s diskuzemi o účincích médií, roli aktivních publik nebo mediálních technologiích.

Kurz Média a populární hudba bude probíhat formou přednášek a dává si za cíl – na základě odborné literatury, konkrétních příkladů nebo videoklipů – představit studentkám a studentům vybrané kapitoly z dějin populární hudby, seznámit je se základními teoretickými koncepty pro studium popu a zároveň probíranou látku propojit s aktuálními tématy. Přitom zvláštní důraz předmět klade na mediální revoluce ve 20. století, které formovaly populární hudbu. Kurz představí pop jako inkubátor nových myšlenek a zrcadlo společenských problémů.


1. Představení kurzu a teoretiká východiska (1.10.)
2. Zrození popu a teenagera (8.10.)
3. Mýtus Elvis (15.10.)
5. Rocková kritika - hudební publicistika a její proměny (22.10.)
4. Afrofuturismus a hudba černého Atlantiku (29.10.)
5. Lidoví ďáblové – jak pop přispěl k rozbití genderových binarit (5.11.)
6. Populární hudba a tělo (host Aneta Martínková) (12.11)
7. Fanouškovství – od Beatles přes punk po Soundcloud (19.11.)
8. Revoluce MTV – popový spektákl a hudební videoklip (host Pavel Turek) (26.11.)
9. Retrománie – o závislosti populární hudby na vlastní minulosti (3.12.)
11. Platformizace hudby a Spotify (10.12.)
12. Environmentální pop – jak se odráží klimatická krize v hiparádách? (17.12.)

Last update: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html