SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of Bachelor Thesis - JKB011
Title: Metodika tvorby bakalářské práce
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 230 / 230 (230)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Belongs to the student work of type: bakalářská práce
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
PhDr. Irena Prázová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Irena Prázová, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Incompatibility : JJB232
Pre-requisite : JKB010
Is incompatible with: JJB232
Is interchangeable with: JJB232
Annotation - Czech
Absolventi předmětu získají jak teoretické, tak praktické znalosti a dovednosti nezbytné pro klíčové
akademicko-vědní úkony, mezi které patří:

A) identifikace mezer v odborné literatuře a/nebo empirickém výzkumu v oblasti studentova zájmu
B) formulace cíle odborné práce tak, aby přispěla k vyplnění jedné či více identifikovaných mezer
C) návrh výzkumné strategie zahrnující formulaci výzkumných otázek, případně hypotéz, výběr metod sběru dat, určení velikosti vzorku a kritérií jeho výběru a stanovení metod pro analýzu dat
D) kritické zhodnocení etických a právních aspektů souvisejících se zvoleným cílem a technikou práce
E) strukturování odborného textu v souladu s akademickými standardy
F) plánování harmonogramu práce s ohledem na časové i případné finanční nároky jednotlivých etap výzkumu
G) schopnost sepsat a včas odevzdat celkový návrh projektu
Last update: Rosenfeldová Jana, Mgr. Ing., Ph.D. (06.02.2025)
Aim of the course - Czech
Seminář je v letním semestru 2. ročníku věnován přípravě tezí a metodiky bakalářské práce. V té má student prokázat, že je schopen samostatně zpracovat zvolené téma, orientuje se v odborné literatuře, dovede utřídit podkladový materiál, umí řešit rozsáhlejší a náročnější úkoly vyplývající ze zpracovávaného tématu a využívá přitom odborných a metodologických poznatků získaných v průběhu bakalářského studia. Po absolvování semináře studenti podle harmonogramu příslušného akademického roku předkládají teze bakalářské diplomové práce.
Last update: Rosenfeldová Jana, Mgr. Ing., Ph.D. (06.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínky pro splnění předmětu: 

1) průběžný test – 20 % hodnocení  

Termín průběžného testu: 19. března 2025

2) vypracování a odevzdání odborné rešerše k vybranému výzkumnému problému – 30 % hodnocení

Termín odevzdání: 16. dubna 2025 (do Moodlu)

3) vypracování a odevzdání teze bakalářské práce – 50 % hodnocení

Teze může být pouze cvičná, ale je možné také zpracovat již skutečnou tezi bakalářské práce (a tu pak dle harmonogramu akademického roku 2024/2025 odevzdat na podatelnu). Všichni studenti odevzdají svou tezi (cvičnou nebo skutečnou) do 30. května 2025 do Moodlu. Vyučující dají studentům k tezi zpětnou vazbu a přidělí body dle kvality zpracování teze.  

 

Každá část je hodnocena procenty. Celkový výsledek bude stanoven podle systému ECTS grading na stupnici A-F.  0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B a 91% a více = A.

 

Last update: Rosenfeldová Jana, Mgr. Ing., Ph.D. (06.02.2025)
Literature - Czech

* Povinná literatura:
BRYMAN, A. Social Research Methods. Oxford University Press, 2012.
FRANCÍREK, F. Bakalářská práce: Co, jak a proč připravit, zpracovat, napsat a zhodnotit (obhájit). Ingenio et Arti, 2012.
JENSEN, K. A handbook of media and communication research: qualitative and quantitative methodologies. Routledge, 2011.

* Doporučená literatura:
ČSN ISO 690 (01 0197) Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2011.
BARBOUR, R. S. Introducing qualitative research: a students's guide to the craft of doing qualitative research. Sage Publications, 2008.�
LEAVY, P. Oral history. Oxford University Press, 2011.�
LINDLOF, T. R - TAYLOR, B. C. Qualitative communication research methods. SAGE, c2011.�
MITCHELL, C. Doing visual research. SAHE, 2011.�
PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Portál, 2008.�
ROSE, G. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. SAGE, 2012..
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Votobia, 1997. 
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Sociologické nakladatelství, 2005. 
TEDDLIE, Ch. - TASHAKKORI, A. Foundations of mixed methods research: integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. SAGE, 2009
WOODFALL, A. - ZEZULKOVA, M. What ‘children’ experience and ‘adults’ may overlook: Phenomenological approaches to media practice, education and research. Journal of Children & Media, 2016, 10(1), 98-106.

Last update: Rosenfeldová Jana, Mgr. Ing., Ph.D. (06.02.2025)
Teaching methods - Czech

Výuka bude probíhat jako kombinace přednášek a individuálních konzultací s vyučujícími předmětu (viz sylabus)

 

 

Last update: Rosenfeldová Jana, Mgr. Ing., Ph.D. (06.02.2025)
Syllabus - Czech

Plán přednášek:

 

19.2.: Úvod do předmětu – seznámení s náplní předmětu, podmínkami splnění předmětu, představení tezí a celého procesu týkajícího se BP (podmínky, pravidla, termíny) (Rosenfeldová)

26.2..: Zdroje (jak citovat?) (Prázová)

5.3.: Psaní a prezentace vědeckého článku, specifika odborného textu, vědecká a publikační etika (Prázová)

12.3.: KZ ZVLÁŠŤ – KMKPR A KMS ZVLÁŠŤ – Kvalifikační práce – charakteristika, struktura práce a plán na její zpracování, tipy pro psaní bakalářské práce, PRAKTICKÉ BP (Prázová+Rosenfeldová)

19.3.: TEST; Význam rešerše odborné literatury, výzkumný problém, výzkumná otázka, hypotéza, výzkumný soubor a jeho výběr, reprezentativita (Rosenfeldová)

26.3.: Kvantitativní výzkumné metody I.: dotazníkové šetření, typy otázek, analýza a prezentace dat z dotazníkového šetření  (Rosenfeldová)

2.4.: Kvantitativní výzkumné metody II.: kvantitativní obsahová analýza (Rosenfeldová)

9.4.: Individuální konzultace tezí BP (Rosenfeldová+Prázová)

16.4.: Kvalitativní výzkumné metody I.: specifika kvalitativního výzkumu, hloubkové rozhovory (Rosenfeldová)

23.4.: Kvalitativní výzkumné metody II.: analýza dat v kvalitativním výzkumu (Rosenfeldová)

30.4..: Další metody vhodné pro bakalářské práce (Rosenfeldová)

7.5.: Individuální konzultace tezí BP (Rosenfeldová+Prázová)

14.5.: Individuální konzultace tezí BP (Rosenfeldová+Prázová)



Last update: Rosenfeldová Jana, Mgr. Ing., Ph.D. (06.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html