|
|
|
||
Předmět seznámí posluchače s vývojem komunikace od nejstarších období až do současnosti. Přednášky budou
prezentovat, jakým způsobem se komunikace proměňovala a jak se tyto změny v různých typech komunikace odrážely. Tyto změny budou vždy usazovány do kontextu technologického vývoje a politických událostí. Stejně tak bude nahlíženo, jak byla komunikace propojena s kulturním, sociálním a ekonomickým vývojem společnosti. Posluchači budou seznámeni s tím, jak se proměňovali příjemci mediálních obsahů. Vždy také bude příslušná tematika spojena s odkazy na vývoj v českých zemích. Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Předmět bude zakončen zkouškovým testem, který bude vycházet z obsahu přednášek a ze zadané literatury. Studenti budou psát test ve vypsaných zkouškových termínech v průběhu zkouškového období zimního semestru 2024/2025 v Hollaru. Studenti se na konkrétní zkouškový termín budou přihlašovat v SISu. Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A-F. Student bude muset získat ze závěrečného testu minimálně 26 bodů z celkových 50 k úspěšnému absolvování. A 50 - 46 bodů B 45 - 41 bodů C 40 - 36 bodů D 35 - 31 bodů E 30 - 26 bodů F 25 bodů a méně Test bude obsahovat 10 otevřených otázek - za každou bude možné získat maximálně 5 bodů. Studenti budou mít na přípravu odpovědí časový limit 60 minut. Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
(studentům budou poskytnuty naskenované vybrané kapitoly z níže uvedené literatury) * Povinná literatura ALLSOP, R. The Difficult History of Free Speech. In: Quadrant Magazine 2012, Vol. 56, Issue 1/2. BECKER, R. Hear and See Radion in the World of Tomorrow. RCA and the Presentation at the World´s Fair 1939-1940. In: Historical Journal of Film, Radio and Television 2001, Vol. 21, No. 4. BURKE, P. Společnost a vědění: od Gutenberga k Diderotovi. Karolinum, 2009. KÖPPLOVÁ, B. - KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky. Novinář, 1989. MASTRANGELO, L.: World War I, Public Intellectuals and the Four Minute Men. Convergent Ideals of Public Speaking and Civic Participation. In: Rhetoric and Public Affairs 2009, Vol. 12, N0. 4, pp. 607-634. McLUHAN, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Mladá fronta, 2011. NEANDER, J. - MARTIN, R. The Northcliffe Pres and the Corpse Factory Story of World War I. In: Global Media Journal 2010, Vol. 3, Issue 2, pp. 67-82 POSTMAN, N. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Mladá fronta, 2010. SIMONSON, P. (ed.). The Handbook of Communication History. Routledge 2013. WINSTON, B. Media technology and society. Routledge 1998. Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
* Plán přednášek: V budově fakulty v Jinonicích budou probíhat ve středu přednášky dle rozvrhu. Studenti budou mít naskenované kapitoly z odborných publikací k dispozici v SISu. 1) Vývoj komunikace do 15. století - způsoby komunikace do počátku knihtisku, mezilidská komunikace, dopisy, pošta, církevní komunikace Komunikace v 16. - 17. století - proměny komunikace od vynálezu knihtisku, vznik novin a časopisů, charakteristika čtenářů.
4) Rozvoj kinematografie v době němého filmu do 1. světové války (filmoví průkopníci, rozvoj filmového průmyslu, vznik Hollywoodu) 5) Nástup rozhlasového vysílání - rozdíl mezi evropským a americkým přístupem k obsahu vysílání, podoba amerického komerčního vysílání, evropský přístup na příkladu vybraných zemí, charakteristika posluchačů rozhlasu, využití rozhlasu k politickým cílům, otázka vztahu rozhlasu a vytváření kulturních obsahů. Rozvoj kinematografie v meziválečném období (filmový průmysl, nástup zvukového filmu, charakteristika filmových diváků, otázka uměleckého x versus komerčního pojetí kinematografie, film jako způsob trávení volného času). 6) Propaganda a média - zapojení médií do propagandy v době 1. světové války, aktivizace příjemců mediálních sdělení, formy propagandy Německo - Sovětský svaz - USA, propaganda za 2. světové války 7) Rozvoj televizního vysílání - televizní průkopníci ve 30. letech, vývoj od konce 40. let 20. století - pohled evropský (média veřejné služby) x americký (média komerční) na obsah a fungování televizního vysílání, televize jako socializační nástroj, společnost volného času, vztah televize a filmu, využití televize pro politické cíle. 8) Média jako nástroj ideologického boje mezi Východem a Západem v 50. letech - ideologie ve filmové produkci, vztah médií a politických stran, nástroje přesvědčování příjemců mediálních obsahů. 9) Komunikace v 60. letech - rozvoj televize, fungování filmového průmyslu, tištěná média, využití fotografií, hudební průmysl, vývoj internetu. 10) Období 70. - 80. let 20. století - aféry Pentagon papers a Watergate, média jako hlídací pes demokracie, rozvoj komerčního rozhlasového a televizního vysílání v Evropě - vliv na reklamní trh, bulvární média, nástup kabelového a satelitního vysílání - nové mediální obsahy, video - nový způsob trávení volného času, segmentace spotřebitelských trhů, nový Hollywood. 11) Zásadní proměny komunikace od 90. let 20. století (nástup e-mailů, mobilů), vliv na mezilidskou komunikaci i na přenos mediálních obsahů, svět jako globální vesnice, vliv globalizace na kulturu, internet jako pole prezentace názorů, vztah médií a politiky, boj médií o čtenáře/posluchače/diváka, proměny podoby rozhlasového a televizního vysílání, fungování filmového průmyslu. Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|