|
|
|
||
Last update: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (04.10.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (04.10.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (04.10.2022)
Povinná literatura: BUCKINGHAM, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Polity Press, 2009. JAKUBOWICZ, K. Nová ekologie médií. Konvergence a mediamorfóza. VeRBuM, 2013. JONAS, H.. Princip odpovědnosti. Oikoymenh, 1997. KAHNEMAN, D. Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, 2012. KNAPP, V. Teorie práva. C. H. Beck, 1995. MANJOO, F. True Enough: Learning to Live in a Post-Fact Society. Wiley, 2008 MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Odeon, 1991. MORAVEC, V. Proměny novinářské etiky. Academia, 2020. MORAVEC, V. Média v tekutých časech. Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Academia, 2016. PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. Sociologické nakladatelství, 2007. REMIŠOVÁ, A. Etika médií. Kaligram, 2010. SCHÖNBERGER-MAYER, V. – CUKIER, K.. A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think. John Murray, 2013. SILVER, N. Signál a šum. Paseka, 2014. TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Práce, 1992. WHITWORTH, A. Information Obesity. Chandos Publishing, 2009.
Doporučená literatura a prameny: BĚLOHRADSKÝ, V. Příliš střízlivýma očima. In: Salon – Příloha deníku Právo, 29. 5. 2014, s. 3. ISSN 1211-2119. BRADSHAW, P. Data Journalism. In: ZION, L. – CRAIG, D. Ethics for Digital Journalists: Emerging Best Practices. Routledge, 2015. Galtung, J. – Ruge, M. Structuring and selecting of news. In: COHEN, S. – YOUNG, J. (eds.). The manufacture of news. Constable, 1981. HENRIKSEN, J. O. – VETLESEN, A. J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Albert, 2000. CHRISTIANS, C. G. The Ethics of Privacy. In: MEYERS, Ch. Journalism Ethics. A Philosophical Approach. Oxford University Press, 2010. SEDLÁČKOVÁ, M. Důvěra a demokracie. Přehled sociologických teorií důvěry od Tocquevilla po transformaci v postkomunistických zemích. Sociologické nakladatelství, 2012. STRAY, J. The age of the cyborg. In: Columbia Journalism Review. Columbia University, Fall/Winter 2016, s. 70-79, 10 s. ISSN 0010-194X. VEČEŘA, P. Úvod do dějin tištěných médií. Grada Publishing, 2015. |
|
||
Last update: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (04.10.2022)
Plán přednášek/seminářů: 1) Společnosti pozdní doby – společnosti formované síťovými digitálními médii: společnost informační obezity, společnost, popř. společnost informačního přehlcení, společnost post-faktická, společnost post-pravdivá, společnost uniklých důvěrných sdělení o všech a o všem (úvod do problematiky, role informačních zdrojů a práce s nimi atd.). 2) Proměna zdrojů po nástupu digitální mediamorfózy – typologie zdrojů klasických a digitálních, síťová digitální média jako zdroje informací. 3) Lesk a bída velkých dat – náhled do problematiky tzv. big data a možnosti jejich zpracování, pronikání umělé inteligence do zpracování tzv. big data, nejnovější trendy v této problematice. 4) Typologie přístupů ke zdrojům – výklad základního rámce, jenž se pokouší rozčlenit přístupy ke zdrojům na základě způsobu jejich zpracování (vědecký, novinářský, publicistický, marketingově-propagační apod.). 5) Myšlení: rychlé a pomalé – role subjektu v interpretaci zdrojů a informací, kritické myšlení při práci s daty, ověřování zdrojů a dat. 6) Digitální barbarství! Digitální osvícenství? – mediální a marketingová gramotnost – nové typy svébytné kompetence, jež se u jednotlivých účastníků komunikačního způsobu života společnosti zvyšuje nerovnoměrně, systematické vzdělávání veřejnosti/uživatelů v oblasti mediální komunikace. 7) Etika v centru pozornosti – etické otázky práce se zdroji a informacemi (tzn. ochrana duševního vlastnictví, ochrana osobních údajů, ochrana spotřebitele, analýza a využívání big data, analýza monitoringu sociálních médiíapod.) 8) Regulace v centru pozornosti – nástin základů právního rámce v ČR, který souvisí se zdroji a informacemi (tzn. Listina základních práv a svobod, zákon o svobodném přístupu k informacím, ochrana osobních údajů, ochrana spotřebitele v zákonech o reklamě, o provozování rozhlasového a televizního vysílání). 9) Fake-news, fake-media jako symboly doby – dezinformace v proměnách času, stigmatizace fake-news a fake-media jako součást politické komunikace a strategie, formy obrany proti těmto strategiím. 10) Manipuluji, manipuluješ, manipulujeme – propaganda: základní principy a podstata fungování, manipulativní komunikace, persvazivní komunikace a její role ve společnosti. 11) Kolik zdrojů máš… – informační zdroje pro studenty žurnalistiky, mediálních studií a marketingové komunikace na FSV UK, vyhledávání v monitorovacích zdrojích (Newton, Factiva, ISI atd.) a v odborných databázích z oblasti médií a žurnalistiky (SAGE, Proquest atd.). Závěrem… - závěrečné shrnutí problematiky, diskuse o aktuálních problémech spojených s digitálními síťovými médii a prací s informacemi. |