Last update: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Within the framework of this course, we will introduce basic systems of thinking about media that come out from system theories of sociology and structuralism. The subject will be a combination of general and concrete; on the general level, it will acquaint the students with basic system theories of media, especially with the concept of media systems of Hallin and Manchini. On the concrete level, the course will introduce media systems of selected countries with accent on the development of their structure, particular media types and presenting their dominant representatives (media organisations and products). Absolving the course, students should acquire basic overview of the typology of media landscape, acquire the ability to distinguish basic determining distinctive features and ability to think about media and media organisations on the level of higher system units that come in different types of interaction both on horizontal or vertical level.
Last update: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
V rámci kurzu budou představeny základní principy systémového myšlení o médiích. Studenti se seznámí se základními rozdíly fungování mediálních systémů zemí severní Ameriky západní Evropy. Kurz představí mediální systémy vybraných zemí s důrazem na vývoj jejich struktury, jednotlivých mediálních typů a uvedením jejich dominantních představitelů (mediálních organizací a produktů). Absolvováním kurzu by měli studenti získat základní přehled v typologii mediálních krajin, osvojit si schopnost rozlišovat základní určující distinktivní rysy a schopnost přemýšlet o médiích a mediálních organizacích nad úrovní jednotlivostí na úrovni vyšších systémových celků, které se dostávají do různých typů interakce jak na horizontální, tak na vertikální rovině.
Literature - Czech
Last update: KOPPLOVA (22.02.2012)
Studijní literatura: Okruh 1: Systémové myšlení o médiích, model polarizovaného pluralismu HALLIN, D. ? MANCINI, P. (2004): Comparing Media Systems. Cambridge: CUP (21- 45, 89- 142) Okruh 2: Demokraticko- korporatistický model HALLIN, D. ? MANCINI, P. (2004): Comparing Media Systems. Cambridge: CUP (143- 197) Okruh 3: Liberální model médií a postavení české mediální krajiny HALLIN, D. ? MANCINI, P. (2004): Comparing Media Systems. Cambridge: CUP (198-248) PALETZ, D. ? JAKUBOWITZ, K. (2003): Business as Usual. Cresskill, NJ: Hampton Press
Studijní opora: studenti mají k dispozici čítanku vybraných textů, podle níž mohou postupovat a strukturovat si práci v předmětu. struktura čítanky: HALLIN, D. ? MANCINI, P. (2004): Comparing Media Systems. Cambridge: CUP, kap. 1-3 (21- 45, 89- 142, 143- 248) PALETZ, D. ? JAKUBOWITZ, K. (2003): Business as Usual. Cresskill, NJ: Hampton Press, kap. 1 (3-44) KELLY, M. MAZZOLENI, G., McQuail, D (2004): The Media in Europe. The Euromedia Handbook. SAGE; (s. 65-91, 103-115, 169-180, 191-204, 224-236, 261-274)
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)
Předmět je zakončen 1) odevzdáním seminární práce k tématu vybraného mediálního segmentu vybrané země EU a 2) testem znalostí.