SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Editing+Journalistic Project - JJM158
Title: Redigování a zpracování textů
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2010 to 2011
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / 30 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Petr Závozda
Teacher(s): PhDr. Petr Závozda
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
This subject (and several others) focuses on practical work with journalistic texts and their editing with emphasis on current praxis in Czech printed and online media. Students will also practice with critical evaluation of published texts and it usage in their own work. The students will subsequently touch the problematic of setting the agenda and forming of thematic units. On this seminar concurs preparation of larger journalistic text and praxis in some selected medium.
Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
Aim of the course - Czech

Hlavním cílem předmětu je studentům umožnit učit se připravovat žurnalistické texty, seznámit je s postupy při jejich redigování a pochopit žánrová specifika.

Praktickou formou by se studenti měli učit určovat agendu médií a vytvářet tematické celky.

Cílem Redakční praxe je studentům umožnit získat osobní zkušenost s prací v médiích (vyzkoušet si plnění běžných úkolů), poznat strukturu redakce a seznámit se s redakční rutinou.

Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
Literature - Czech

Burns, L. S. (2004): Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, s. r. o.
 Kolektiv autorů (2001): Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)
Kolektiv autorů (2003): Média a realita 2002. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Řada: Média, kultura, komunikace, svazek 5. Brno: Masarykova Univerzita Brno
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P
Vybíral, Z. (2003): Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál



Další doporučené tituly:
 
Köpplová, B.?Jirák ,J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál
Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta
Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk
Kolektiv autorů (2004): Média a realita 2003. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Řada: Média, kultura, komunikace, svazek 6. Brno: Masarykova Univerzita Brno
ČTK (1994): Agentura a její zpravodajství. Praha: ČTK
Valdrová, J. (31. ledna 2006): Jak jazyk zabíjí image odbornice. www.genderonline.cz
Volek, J. ? Jirák, J. ? Köpplová, B. (2006): Vybrané atributy profesního sebepojetí českých novinářů (z čtvrtletníku Mediální studia, I/2006). Brno: Syndikát novinářů.

Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
Teaching methods - Czech

Organizace, metody studia:
Semináře, konzultace, praxe v redakci

Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
Requirements to the exam - Czech

Podmínky pro splnění studijních povinností:
Průběžné prokazování osvojených znalostí při práci s texty, obhájení novinářského projektu (vlastního žurnalistického textu) a absolvování praxe v redakci. 

Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
Syllabus - Czech

Stručný program seminářů:

Redigování a zpracování textů

1.Úvodní seminář ? uvedení do problematiky, praktické cvičení s denním tiskem
2.-5. Praktická cvičení ? zpravodajství, čelo zpráv, titulkový aparát, ověřování informací. Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v tisku.
6.-7. Praktická cvičení ? zpravodajské příspěvky v audiovizuálních médiích a texty a fotografie v tisku, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů a fotografií v tisku a příspěvků (textů) v audiovizuálních a nových médiích.
8. Praktická cvičení ? určování agendy, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
9. Praktická cvičení ? tematické celky. Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
10. Praktická cvičení ? texty bulvární žurnalistiky, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
11. Praktická cvičení ? titulní strana periodika, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
12. Názorové texty. Závěrečné hodnocení.


Novinářský projekt
Vlastní novinářský projekt v podobě zpracovaného tematického celku je třeba odevzdat dle programu semináře (viz dále). Projekt by měl mít rozsah 8-12 normostran psaného textu a obrazové přílohy (fotografie, grafy, schémata apod.). Projekt musí odpovídat podmínkám zadání dohodnutým v úvodních seminářích. Odevzdaný výsledný výstup je představován textem (standardní úprava rukopisu) v daném rozsahu normostran rukopisu (včetně titulkového aparátu) a přílohami obsahujícími obrazový doprovod, návrh grafického ztvárnění (špígl), seznam použitých zdrojů.
Studenti si budou postupně osvojovat základní dovednosti potřebné pro zpracování určitého tématu (například pro zpravodajský časopis), tematickou stranu v novinách atd.). V diskusi by měli obhájit už samotnou volbu tématu (obhájení tématu bude pedagogovi sloužit jako orientační východisko pro schválení tématu), celkovou skladbu (texty, obrazový doprovod atd.) a cílové médium. Frekventanti by se měli naučit volit adekvátní žánrové postupy a typy, proporce jednotlivých textů i obrazového doprovodu. Při tvorbě textů využívat relevantní zdroje informací. Soustavně projekt konfrontovat se zásadami novinářské etiky.
1.-2. Úvodní semináře ? formulování, obhajování a zadání témat novinářských projektů jednotlivým studentům. Vypracování harmonogramu práce na jednotlivých tematických celcích.
Poznámka k zadání tématu:
Student navrhne téma a předloží ho ke schválení pedagogovi nejpozději do konce prvního týdne výuky. Během semináře v druhém týdnu výuky bude mít student možnost výběr obhájit. Studentům, kteří téma neobhájí, bude přiděleno jiné.
3. Diskuse nad tezemi projektu
Poznámka k diskusi nad tezemi projektu:
Do konce 2. týdne výuky předloží student teze projektu (cca 2 strany rukopisu)
4. Individuální práce a konzultace dle dohodnutého rozpisu
5. Skupinová konzultace konfrontující míru rozpracovanosti
6. Individuální práce a konzultace
7.-8. Povinná individuální konzultace jednotlivých autorů, pedagog rozhodne, zda projet připustí k obhajobě
9 Odevzdání zpracovaného projektu
10.-11. Obhajoby projektů (obhajoby projektů jsou veřejné)
12. Rezerva


Redakční praxe

1.-3. týden - praxe v redakci
Poznámka:
V médiu bude určen pracovník, který studentovi potvrdí/nepotvrdí plnění praxe v redakci.

Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
Entry requirements - Czech

Přijetí do magisterského studia.

Last update: KOPPLOVA (11.09.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html