This subject offers the students basic overview of the development of media in modern societies, with emphasis on historical, social, political, cultural, and technological aspects of this development and on understanding history of media as a history of particular expression of social communication typical of the process of modernisation.
Last update: KOPPLOVA (05.02.2014)
Předmět Dějiny světových médií nabízí posluchačům magisterského studia oborů Mediální studia základní přehled o vývoji médií v moderních společnostech s důrazem na historické, sociální, politické, kulturní a technologické souvislosti tohoto vývoje a na chápání dějin médií jako dějin svébytného projevu sociální komunikace příznačného pro proces modernizace.
Aim of the course - Czech
Last update: KOPPLOVA (05.02.2014)
Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.
Literature - Czech
Last update: KOPPLOVA (05.02.2014)
Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům. Uvedená literatura bude na přednáškách doplňována.
Teaching methods - Czech
Last update: KOPPLOVA (05.02.2014)
Organizace studia: Předmět je veden přednáškovou formou. Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (11.03.2015)
Podmínky pro splnění studijních povinností:
Zakončení: Hodnocení předmětu se skládá ze dvou nepovinných průběžných testů z obecných dějin a dějin médií, seminární práce a závěrečné písemné zkoušky. Bez odevzdané seminární práce nelze konat zkoušku! Seminární práce: Studenti si musí zadat práci v termínu stanoveném vždy na počátku semestru prostřednictvím informací v SIS. Konkrétní informace k zápisu tématu a odevzdání práce, jakož a podobě práce jsou vždy stanoveny zvláštním dokumentem přiloženým k předmětu v SIS. Stanovené termíny jsou ZÁVAZNÉ!!! PO DANÉM TERMÍNU NEBUDOU PRÁCE PRIJÍMÁNY. Průběžné testy: Ověřují znalost probrané látky i historického kontextu daného období. Data testů jsou stanovena vždy na 1. hodině. Bodové hodnocení předmětu: I. průběžný test 15%, II. průběžný test 15%, seminární práce 30%, závěrečná písemná zkouška 40%. 100-87% Výborně 86-73% Velmi dobře 72-60% Dobře 59-0% Nedostatečně
Syllabus - Czech
Last update: KOPPLOVA (05.02.2014)
Rozpis přednášek:
1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu. a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty Zadání seminárních prací
2. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií a) vymezení pojmu periodický tisk b) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32, JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003 Reifová, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie) a) letáky a pamflety jako předchůdci novin b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2000
ŠIMEČEK, Z.:Počátky novinového zpravodajství a novin v Českých zemích, Brno:Matice moravská, 2011 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka) KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006 TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání) TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992 ---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990
5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) Test a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku b) proměny postavení novináře ve společnosti CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004 HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
6. Film a média
7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích) a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku ? northcliffovská revoluce; b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání) PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích) a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.) PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994 WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000
9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life) d) odevzdání seminárních prací MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968 ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997
10. Propaganda a její postavení v dějinách médií a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století b) Role propagandy v období studené války PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996 dokumentární film "Goebbelsův experiment"
11. Rezerva pro případné dokončení témat. Test
12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století