SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2009/2010
   Login via CAS
Sociology of News - JJM100
Title: Sociologie zpravodajství
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2008 to 2009
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (80)Schedule is not published yet, this information might be misleading.
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)
Sociology of News will acquaint the students with todays development of research of news genres within the frame of development of media studies. On the basis of the analysis of research/examination of the news which extend from selective processes and socio-cultural conditionality of the construction of "news worthiness" and overview of social, economical, cultural and political effect which shape "news narratives", it will introduce possible methodological approaches which can be applied on contemporary Czech media. Having passed the subject students will be provided with traditional methodology of researching the social conditionality of news.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Cílem předmětu je studenty seznámit se základními sociálními vlivy na produkci zpravodajství a s vlivy zpravodajství na společnost. Student si osvojí základní koncepty zkoumání produkce zpravodajství včetně jejich metodiky a bude schopen rozkrýt latentní pravidla fungování zpravodajských organizací.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (15.02.2012)

Allan, S. News Culture. Open University Press. 2004.

Berkowitz, D. Social Meanings of News. SAGE. 1997.

Berkowitz, D. Cultural Meanings of News. SAGE. 2010.

Burton, B. Inside Spin. The Dark Underbelly of the PR industry. Allen and Unwin. 2007.

Castaneda, L., Campbell, S. (eds.) News and Sexuality. Media Portraits of Diversity. Sage. 2006.

Dinan, W., Miller, D. Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy. Pluto Press. 2007.

Fenton, N. New Media, Old News. Sage. 2007.

Franklin, B., hamer, M., Hanna, M., Kinsey, M., Richardson, J. E. Key Concepts in Journalism Studies. Sage. 2005.

Gans, H. J. Deciding What is News. Medill School of Journalism. 2004.

Lowery, S. A., DeFleur, M. L. Milestones in Mass Communication Research. Longman. 1995.

Lull, J., Hinerman, S. Media Scandals. Columbia University Press. 1997.

Lule, J. Daily News, Eternal Stories. New York: Guilford Press, 2001.

McCombs, M. Agenda setting. Portál. 2004.

Miller, D., Dinan, W. A Century of Spin. Pluto Press. 2008.

Miller, D. (ed.) Tell me lies. Propaganda and Media Distortion in The Attack on Iraq. 2004.

Philo, G., Berry, M. Bad News from Israel. Pluto Press. 2004.

Perse, E. Media Effects and Society. LEA. 2001.

Redmond, S., Holmes, S. Stardom and Celebrity. A Reader. Sage. 2007.

Silberstein, S. War of Words. Routledge. 2002.

Schudson, M.: The Sociology of News. W Norton & Co Inc. 2002.

Sparks, C., Tulloch, J. (eds.) Tabloid Tales. Global Debates over media standards. Rowman and Littlefield. 2000.

Tuchman, G. Making News: A Study in the Construction of Reality. SAGE. 1997.

Tumber, H.: News. Oxford University Press. 1999

Trampota, T. Zpravodajství. Portál. 2005

Teaching methods - Czech
Last update: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Přednáška, diskuse, referát a jeho prezentace.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (17.02.2015)

Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je získání minimálního počtu alespoň 51 bodů na základě plnění následujících povinností:

1) odevzdání, prezentace a přijetí seminární práce zpracovávající komparativní analýzou zpravodajské  pokrytí vybrané  události či tématu třemi českými médii (komparace deníků, týdeníků nebo televizních stanic), rozsah 15 až 18 tis. znaků s mezerami (včetně poznámek a seznamu literatury), max. počet bodů 30

2) prezentace referátu na zadané téma (prezentuje zpravidla tříčlenný tým, 25-30 minut, 10 minut diskuse, témata viz dále), max. počet bodů 30

3) napsání a přijetí klauzurní práce sepsané na základě prostudování povinné literatury (písemný esej v rozsahu 3 stran, psané v hodině na základě prostudované základní literatury), max. počet bodů 40

 

Hodnocení předmětu:

100-86 výborně

85-71 velmi dobře

70-51 dobře

50-0 neprospěl/a

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (17.02.2015)


Organizace studia:
Předmět je veden částečně přednáškovou formou s diskusemi nad vybranými zpravodajskými obsahy současné české mediální krajiny, převážně ale seminářovou formou (referáty, prezentace).


Stručný program kurzu (přednášek/referátů/prezentací):

18. 2. Organizace práce v předmětu (referáty, seminární práce, klauzurní práce). Společenské a politické funkce zpravodajství. Dynamika proměn/vývoje zpravodajství

25. 2. Principy zpravodajské práce
Referát: Základy zpravodajské práce z pohledu českých i zahraničních učebnic


4. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství I:gatekeeping
Referát: Vývoj konceptu gatekeepingu od prvotní studie D. M. Whita po současnost. Metodika výzkumu gatekeepingu, kritika a omezení konceptu.

 

11. 3. Selektivní procesy ve zpravodajství II: zpravodajské hodnoty

Referát: Pojetí zpravodajských hodnot od Waltera Lippmanna přes práci Galtunga a Rugeové The Structure of Foreign News, Tolstonovu diferenciacitelevizních a tištěných zpravodajských hodnot a zpravodajské hodnoty podle Westerstahla a kolektivu po typologii Winfrieda Schulze..

 

18. 3. Zpráva jako příběh (archetypální rovina vyprávění zpravodajských příběhů, zprávy jako aktualizace mýtů)

Referát: Narativní analýza zpravodajství (Lyle, Hartley), zpráva jako součást populární kultury (Hartley)

 

25. 3. Zpravodajství jako sociální konstrukt
Referát: Specifika zpravodajství daná výrazovými možnostmi média (rozdíl televizní, tištěné, online zpravodajství)

 1. 4. Zprávy jako produkt
Referát: Zprávy pohledem kritické politické ekonomie komunikace.
ODEVZDÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE VE VYTIŠTĚNÉ PODOBĚ!

 

8. 4. Profese novinář/zpravodaj

Referát: Výzkumy novinářů, dělby práce a rutin (Weaver a Wilhoit, Deuze, Donsbach, Tuchmanová ad.).

 

 15. 4. Sociologie zdrojů
Referát: Omezený přístup do zpráv, jeho sociální podmíněnost a hierarchie zpracování zpřístupnělých hlasů

22. 4. Normativní požadavky na zpravodajství a jejich úskalí
Referát: Veřejný zájem a objektivita ve světě online žurnalistiky.


 

29. 4. Diskuse: Zpravodajství v postžurnalistické epoše

Vlivy public relations na zpravodajství. Zpravodajství a selfpromotion. Celebritizace, individualizace a amatérizace v produkci zpráv.    


 

6. 5. Studijní volno.

 

11.5. Klauzurní práce

Entry requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (16.02.2015)

Přijetí do magisterského studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html